Gå til innhold

Til dere som har mye hårvekst

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvordan andre takler dette/håndterer dette i hverdagen?

Jeg skjemmer meg ganske mye over dette, spesielt det å ha hår i ansiktet(overleppe, hake, hals...) Leser litt her og der om metoder for hårfjerning, og må jo visstnok la det gro ut endel før det kan fjernes?! Det tror jeg ikke jeg makter.

Min beste venn er pinsetten som jeg er totalt avhengig av!

Har ikke fått diagnosen PCOS, men har nesten alle symptomene på det, og følger littegranne med her inne...

Hjelper det mye å gå ned i vekt??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6903309-til-dere-som-har-mye-h%C3%A5rvekst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke vektreduksjon påvirker hårveksten.. Jeg er såkalt normalvektig,men ser likevel ut som en ape! Voksing har vært bra for meg ,men det må jo som sagt gro ordentlig ut igjen.. Ellers har jeg hørt at man kan søke om å få refundert elektrolyse-behandlinger hvis det er et stort problem. Verken venner eller kjæreste bryr seg om alt håret,men jeg er enig med deg: jeg går ingen steder uten pinsetten!

Heisann anonym!

Jeg er også en del plaget av hårvekst, og det som har hjulpet meg mye de siste årene er diane ppiller. Det reduserte hårveksten endel. Men det er jo litt kjipt å gå på ppiller når jeg ønsker å bli gravid(hehe), så jeg sluttet på de i mai. Og nå merker jeg at det gror mer enn aldri før! Så jeg er ikke i tvil om at diane hadde god effekt. Så dersom du ikke ønsker å bli gravid så vil jeg anbefale det.

Ellers så er jeg også avhengig av pinsetten, og legger og lår ordner jeg med silk-epil. Ikke behagelig, men er bedre enn barbering- det er iallfall helt pyton!

Jeg gikk til elektrolyse for noen år siden å fikk fjerna fra halsen, det var bra det, men etterhvert kom det nye hår. Det kan du også få dekka noe av fra trygdekontoret dersom det er i ansiktet. Tror ikke de trenger å gro så veldig mye ut- du kan jo høre i en hudpleiesalong.

Lykke til da!!

Tenker på at jeg ikke vil at d skal kjennes ut for kjæresten som at han kysser ei me skikkelig bart, for å si det rett ut. han kjenner sikkert endel småhår, men ikke nevnt noe om det.

Og har jo hørt at hårene blir stivere og mørkere jo mere man napper. Syns dette er heelt forfærdeli.

Hurtig hårvekst på legger, lår syns jeg ikke er så skjemmende som det i ansiktet. Kanskje det hadde vært litt annerledes om man hadde bodd i sørligere strøk der det ikke er så uvanlig å ha noe hår her og der. Alt skal jo være så glatt og smooth her i norge!

Kan jo begynne på diane p-piller etter at vi har fått en liten bebis forhåpentlivis:) for å se om det hjelper noe

Hårfjerningskrem er å anbefale for at ikke man skal få tykkere hår.. Napping kan føre til at håret gror i andre retninger enn rett ned og d vil vel se verre ut(?). Jeg vet at d står at man ikke skal bruke d i ansiktet,men jeg tester først et lite område og så hvis d går greit så tar jeg d på problemområdene.

Annonse

Å gud så deilig å se at det ikke bare er meg som sliter med dette. Jeg må barbere meg hver dag jeg :(

Å ikke har jeg påvist pcos heller.

Du som bruker hårfjerningskrem, må du bruke den hver dag? Å holder det til dagen etter eller må du gjør det om kvelden igjen?

Anonym for denne gang.

har prøvd sånn hårfjerningskrem tidligere, men ikke i ansiktet, men det er jo så sterke saker at man blir illrød i lengre tid og får svie.. sikkert forskjellie erfaringer på dette også.

Har prøvd wax strips fra weet og det fungerer jo greit en stund, blir veldig glatt og fin en stund.. er ikke alle steder det er å få tak i heller, hvertfall ikke på et småsted som der jeg bor....

Heisann.

Jeg har også mye hårvekst, og det gjelder i grunnen hele kroppen (har pcos)

Jeg bruker å vokse meg i ansiktet, ca en gang i uka. Synes det funker best for meg. Skulle jeg brukt pinsett, hadde jeg jo alsri blitt ferdig..

Klarer lissom ikke å bruke høvel, det har nok med at da blir det lissom litt for mye "mann"....

Det tar jo lenger tid før det gror ut igjen når man vokser, enn når man barberer, eller bruker krem. Og ikke blir det så stikkete heller da synes jeg.

Ellers bruker jeg høvel på beina da..

• 3 uker senere...

Jeg bruker hårfjerningskremen ca en gang i uka.. Noen ganger sjeldnere. Spørs hvor.. På overleppa kan d gå opp til 1 1/2 uke. Øynenbrynene tar jeg hver lørdagsmorra. Funker veldig greit:) Blir ikke så veldig rød og d forsvinner i løpet av en halvtime.

Hei! Jeg hadde litt mørke hår på overleppa, og endel på hake/hals. I tillegg til andre deler av kroppen. Da jeg var hos gynekologen, sa hun at dersom jeg hadde fått diagnosen PCOS, så hadde jeg krav på dekket hårfjerning (laser ol). Jeg gikk til legen og fikk henvisning, og er i gang nå. Har bare hatt to behandlinger, men ser forskjell allerede. :)

• 4 uker senere...

Annonse

viss du ER overvektig vil det hjelpe litt å gå ned i vekt. Som andre har nevnt hjelper Diane p-pille.

jeg har gått på diane og da var det ikke så ille. håret vokste fortere ut og det økte litt i mengde da jeg gikk litt opp i vekt...

• 5 måneder senere...

Jeg har aldri hørt om denne tilstanden før men håper dere får den hjelpen dere trenger...for det fortjener dere...

Jeg er "glad" jeg ikke har diagnosen pcos, fordi jeg hadde kommet dårlig ut - reagerer negativt på alle slags p-piller og har prøvd annet som p-plaster osv...men ender opp med mange-gange-daglig-migrene anfall...

så, stå på jenter... :)

Jeg er nok en pcos'er med ekstra mye hårvekst, og grunnet barneønske som så mange andre her inne er jo p-piller og slikt uaktuelt. Jeg barberer eller vokser leggene og nedenfor navlen, og resten tar jeg med pinsett.

Jeg tenkte jeg skulle prøve med laser eller elektrolyse, men en venninne av meg har prøvd begge deler i mange år hver uten at d ble bra. Likedan er jeg blitt fortalt av en hudpleier (som følger mye med på pcos-jenter) at det virker ikke som at disse tingene funker så bra på pcos'ere. Så jeg kommer til å fortsette å sverge til pinsetten, voksen og barberhøvelen:)

Å som noen andre her har skrevet, så er jeg også sikker på at det er mest vi som er plaget med hårene som bryr oss om dem.

Jeg går til hudpleier og får vokset haka hver 8 uke. Jeg skjønner at jeg ikke er veldig plaget, og mannen min sier at han ikke merker noe av det. Leggene har vinterpels hver vinter (ekstra isolasjon i stiv kuling;)) og så barberer jeg etter behov på sommeren. Vi har bare 3 måneder med sommer her oppe, så det blir ikke så ofte. Pinsetten brukes selvfølgelig hyppig innimellom, men så er den jo nesten alle damers beste venn. Under ivf var jeg litt nøye med å barbere underlivet, var jo på ultralyd annenhver dag i 3 uker, så det er greit å føle seg litt "fin."

Tror du må finne ut hva du er komfortabel med. Alle har hår på kroppen, men vi PCO'ere og PCOS'ere har nok mer av det enn andre damer.

Eg har til nå bare brukt pinsett, men steike kor smertefullt det er på overleppa.... Var for ei tid siden å snakka med et hårfjerningssenter her som gjør det med laser, såvidt eg skjønner er det ikkje bare bare å få dekka sånt. Grunnen i følge min gynekolog er at trygdekontoret bare har "elektrolysebehandling" i sine register som ting du kan få dekka når du har pcos. Tingen er at laser gjør det samme, men i motsetning til elektrolyse er det totalt smertefritt. De på det laser senteret var veldig behjelpelig, normalt sett garanterer de at alt er borte innen 4-6 behandlinger, men for oss pcos'ere blir det nok aldri permantent. Dette er grunnen til at vi burde få dette dekka. Så de sendte med meg et brev som eg kunne vise til gynekologen, bl.a inneholdt dokumentasjon på hva maskinene deres gjør og at det er samme maskin som de bruker på sykehuset i stavanger til behandling av nettopp dette for folk med problemer med hår i ansiktet. Gynekologen min tok kopi av dette brevet og sendte med et skriv til trygdekontoret. Nå venter eg bare på svar....

Litt info:

---------------

fikk beskjed at fjerning av hår på overleppe ville koste meg 800 per behandling, og det må gå ca en måned mellom hver behandling. De rekner med rundt 6 behandlinger før alt er borte, der etter er det vanlig at folk med homonforstyrrelser må inn igjen en gang i halvåret - en gang i året. Jo mørkere hår - jo mer effektivt.

Eg kommer til å starte på dette uansett, siden eg skal ta "det verste på haka" òg, sku eg betale 1000kr mnd. Litt mye penger for meg, men det er jammen vert det... Eg slutta i jobb blandt annet pga dette for et halvt år siden...fy søren kor det svir med kommentarer (riktig nok fra små barn) - er du gutt eller jente? Eg sto riktig nok i kjøttdisk med stygg hatt på hodet og alt håret borte menne... det sårer. håper ikkje dere andre har fått sånne kommentarer... eg har bare ikkje orka fjerne med pinsett hele tiden fordi det er så vondt og blir bare verre etterpå fordi hårene blir tykkere....

Husk at dere må ha mørke hårrøtter for at laser skal ta det for godt.

Jeg har brukt masse penger på dette, men det viste seg at hårrøttene var veldig lyse da jeg gikk på p-piller . Elektrolyse kan fjerne også lyse hårrøtter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...