Gå til innhold

Når går man til legen?

Anbefalte innlegg

Dette er vel mest til dere som har barn fra før: når drar man til legen etter at man har fått positiv graviditetstest? Stoler dere på testen og venter til det er på tide med UL (eller annen undersøkelse), eller stikker dere til legen straks for å få bekreftet svangerskapet og for å komme inne legesystemet?

Jeg finner ikke noe sted der det står noe om dette? Jeg vet at jeg er litt tidlig ute, men jeg skal jo bli gravid denne måneden, så det hadde vært greit å vite. Må nemlig time sånne ting inn litt tidlig pga jobben.

Er det forresten mange som har vær ttil legen på forhånd, før man startet provingen for å få sjekket helsa (blodtrykk, jennivåer, når man skal slutte med prevansjon osv)? Jeg har lest mange steder at dette anbefales, men har ikke hørt om noen andre enn meg som har gjort det?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6899847-n%C3%A5r-g%C3%A5r-man-til-legen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

du går til legen for å ta en graviditetstest (etter du har fått en positiv hjemme) så når den er positiv så setter di opp / du bestiller en legetime...du skal ha faste kontroller gjennom svangerskapet! ul er jo ikke før uke 18-20 da er du ca fem mndr på vei!

hilsen en som har gått to graviditeter .)

Takk for svar dere to!

Kanksje jeg bare skal bestille meg en time til tidlig desember jeg da, sånn for å vise kroppen min at jeg mener alvor og SKAL bli gravid her nå - hehe.

Ha en flott dag!

Første gangen jeg ble gravid så dro jeg til legen med en gang(ikke planlagt så jeg var en smule hysterisk) Men det var litt i tidligste laget sa han til meg(var da uke 5 eller 6) Så nå venter jeg litt(er i 6+2 nå)Ringte legen i forrige uke å da sa han at det vanligste var mellom uke 8 og 12(vist alt er normalt)

Men det er sikkert stor forskjell fra lege til lege...Jeg gleder meg til å komme dit og høre at alt er bra.For herregud,man bekymrer seg for mye rart når en er gravid.(hvertfall jeg)

Jeg var hos legen og sjekket jernlager,blodprosent og sånne ting i sommer,men det var ikke pga av prøvingen,men det er sikkert greit og sjekke det ;o)

Masse lykke til..Gleder meg til å se deg på 1 tri om noen uker da c",)

Testene fra apoteket er like sikre som den du tar hos legen. Så hvis du får positiv test hjemme, behøver du ikke dra til legen for å få det bekreftet. 1. svangerskapskontroll skjer et sted mellom uke 8 og 12 og så går du til kontroll hver 4. uke. Kan være greit å dra til legen når du er 8 fullgåtte uker.

Ønsker deg masse lykke til med prøvingen:)

Annonse

Går dere til fastlegen eller til gynekologen da? (tenker særlig på deg,Maddemor,siden du var sliter,som meg!) Når går man til jordmor da? Er helt grønn på dette, jeg,har ikke tenkt på at jeg skal havne i den situasjonen selv,hi-hi!

Jeg gikk til fastlegen først. Var da 6,5 uker på vei. Ville bare få det bekreftet siden jeg var en sliter og hadde fått falske positive EL tester tidligere. Har vært superheldig med fastlegen min. Hun er kjempenøye og sendte meg straks til innvendig UL på sykehuset til fertilitetsseksjonen hvor jeg var til utredning. Der går jeg hos gynekolog hver 8.-10. dag for å ta innvendig UL. Men selve svangerskapskontrollen tar jeg hos fastlegen og jeg skal faktisk til

1. svangerskapskontroll nå på torsdag. Er da 9+6:) Fastelegen min ville at jeg skal gå til henne og jordmor annenhver gang. Men i tillegg kommer jeg til å måtte gå på hyppige kontroller på sykehuset siden jeg er i fare for for tidlig fødsel eller setetfødsel (har todelt livmor som kan gjøre at det blir litt plassmangel for den lille).

Godt at det kom flere på banen med litt andre erfaringer enn første to. Men kom på etterpå at det er jo bare å ringe legen og spørre når dne tid kommer, så får jeg vel en time som passer. Jeje

Men Maddemor, en ting jeg har lurt på en stund. Du skriver "jeg skal faktisk til 1. svangerskapskontroll nå på torsdag. Er da 9+6:) " Hva mener du med 9+6? jeg skjønner f. eks 4+2, hvor babyen er 4 uker + at man regner med mors to første uker. Men du gikke vel ikke 6 uker før unnfangelse? Litt flaut, men bim er vel til for å spørre :P

Annonse

Åååå- føler meg deg! Har akkurat fått mitt klarsignal, har venta i to år. FY så glad jeg er for at vi endelig kan sette igang. Helt sykt, men jeg føler meg nesten som en sliter, for jeg har venta så lenge. Har gjrot alt jeg kan av forberedelser (uten å bli hysterisk tror jeg), og håper, håper, håper at det skjer noe på første forsøk. Det er visst 25% sjanse for det, og det er jo mer enn nok, hehe! Mye større sjanse enn for å vinne i lotto, og folk gjør nå det hele tiden, så...

Nrå tror du noe skjer for dere?

Jeg har hatt lyst på barn siden jeg var sånn 6 år eller noe jeg! *haha*

Kjenner meg igjen i det du skriver, med å ha forberedt meg så godt jeg kan, uten å bli hysterisk.

Samboeren min har lyst på barn, men vi må vente til jeg har fått jobb!

Jeg er lærling nå, kontrakten går ut 1. desember. Så så fort jeg får meg jobb etter det, begynner prøvinga!! :o)

Håper det klaffer for dere fort da!

Hvordan ser det ut med jobbutsiker da? Bgynt å lete etter jobb? Krysser fingrene for deg at det ordner seg fort. Til trøst kan du forresten ta med deg at nå som vi begge er i jobb, så har min kjære sjønt at vi egentlig sikkert hadde klart oss uten at jeg var i jobb også. VI er vant med å leve på studielån, så alt utover 80 000 i året er jo masse penger for oss! Dessuten har det gått veldig fort å tjene seg opp litt penger. Tror han hadde tenkt at det årevis å få rød til baby, og at han så for seg en unge som sil ha ditt og vil ha datt. tror han har skjønt at en baby ikke trenger grisedyre klær og ønsker seg playstation og moped med det første, hehe.

Jeg leter og leter. Men er ikke mange barne- og ungdomsarbeiderstillinger! :o( Får kanskje en liten stilling på den sfo`n jeg jobber på nå, men det er ikke 100%. Så jeg får bare lete mer!

Kjærsten min er i militæret han da, men er ferdig i mars. Så skal han mest sannsynlig begynne på skole fra høsten -07, så jeg bare MÅ ha meg 100% stilling.

*hihi* Må flire. Bra han har skjønt det nå da! =P

Samboeren min vil bare det beste for barnet sier han hele tiden! =P

At det er derfor vi må vente til jeg har jobb. Og jeg er jo helt enig da! Han er nå bare fornuftig! ;o)

Et tips: hvis han skal på skole, sjekk hjemmesidene til lånekassen (www.lanekassen.no). De har godt stipendordninger for studenter som venter barn. Gjelder også når det er far som studerer. Har ei veninne som fikk barn i studietia (venter nr 2 nå) og hun klarer vel å dra ut vel 200 000 av kassa!

Hm - skulle egentlig tro at det var masse jobb å få som b&u arbeider i en tid som nå der alle har barna sine i barnehage, på sfo osv....

Ønsker deg i alle fall masse lykke til!

Jeg stikker fra jobben nå, skal ut på skitur i ettermiddag. Vintern har kommet til Barteby - hurra :D God ettermiddag'

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...