pastasalat Skrevet 31. oktober 2006 #1 Skrevet 31. oktober 2006 Lurte på om man legger noe (gulpeklut eller lignende) oppå lammeskinnet i sengen for å "beskytte" det? Har kjøpt på Nøstebarn og lurer på renhoold hvis det kommer noe på skinnet. Erfaringer noen?
hønepøne;-) Skrevet 31. oktober 2006 #2 Skrevet 31. oktober 2006 Jeg har også kjøpt på nøstebarn og lurer på akkurat det samme som deg! Skinnet var forresten veldig fint og mykt. Vel verdt de ekstra kronene!
Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #3 Skrevet 31. oktober 2006 Jeg ville lagt noe rundt ved hode ja pga gulp osv ;o)))) Har selv kjøpt lammeskinn, men det er for å ha i vognen... Faktisk ikke hørt at noen bruker det i sengen ;o)))
BusyBee Skrevet 31. oktober 2006 #4 Skrevet 31. oktober 2006 Hei, jeg har hatt lammeskinn fra Nøstebarn til min sønn fra han ble født (han er nå 3 år og bruker fremdeles skinnet i sengen). Har vært veldig fornøyd :-) Da han var baby brukte jeg en gulpeklut under hodet hans siden han gulpet endel. Dersom det kom litt gulp på skinnet tørket jeg det av med en våt klut. Skinnet trenger du bare å vaske svært sjelden, og da med en spesiell såpe som du kjøper hos Nøstebarn. Skinnet kan vaskes i maskin på 30 grader (ullprogram). Jeg har vasket skinnet ved store uhell (f.eks. oppkast), ellers kanskje hver 6. - 9 mnd. Det er lurt å lufte og riste skinnet jevnlig. Nå har jeg kjøpt et nytt skinn fra Nøstebarn til babyen i magen som forhåpentligvis blir født i løpet av få dager :-)
Desperat 3 gangs fødende Skrevet 31. oktober 2006 #5 Skrevet 31. oktober 2006 Har også lagt gulpeklut under hodet. Ikke bare pga. gulping, men også fordi det må kile med lammehår mot kinnet.
2011ee Skrevet 31. oktober 2006 #6 Skrevet 31. oktober 2006 Jeg skal legge et laken over hele, når jeg har det i sengen. Skal for det meste bruke det i vognen, legger vell laken over der også Vil ikke ha så mye støv på det, tiltrekker seg mye støv om det ligger fremme...
stolte Skrevet 31. oktober 2006 #7 Skrevet 31. oktober 2006 Har brukt skinn på min første som nå er 1 1/2. Har kjøpt flere skinn til neste mann også. Er stor tilhenger av dette. Det er ikke ment å ha noe over skinnet. Da er jo noe av hensikten borte. Det er jo luftlaget i skinnet man er ute etter. Dette gjør at barnet regulerer temperaturen lettere. Legger man noe over skinnet får man jo ikke den optimale effekten. Og skinnet kiler ikke. De fleste barn jeg har vært borti som har brukt skinn har nettopp kost seg med å gni hodet litt mot skinnet når de sovner. Dersom man har en baby som gulper mye kan det jo være greit å ha en tynn klut under hodet, men ellers er ikke det nødvendig. Skinnet luftes helst hver dag (må innrømme at det har jeg ikke gjort) men iallfall jevnlig. Vaskes når en føler behov for det. Støvsuging og banking er også god rengjøring. Hvis en føler det samler mye støv har en kanskje valgt et skinn med litt for lange hår? Jeg har både nøstebarn og billigere utgaver, og erfaringen er at nøstebarn sitt er mye enklere å holde rent. Men bruker billigere alternativer til sportsvogn og til å ha på gulvet. Mens i sengen har jeg valgt nøstebarn.
ballong Skrevet 31. oktober 2006 #8 Skrevet 31. oktober 2006 Man kan jo godt legge en gulpeklut under hodet, ekkers er det greit med helseteppe også
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2006 #9 Skrevet 31. oktober 2006 Man kan vel godt ha et lite laken over skinnet uten at effekten forsvinner - barnet har jo klær på også uten at effekten blir borte? Jeg brukte det sist, og babyen var like varm og strålende fornøyd for det. :-)
Mrs. Bouquet Skrevet 31. oktober 2006 #10 Skrevet 31. oktober 2006 Jeg synes skinnet er ekkelt hud mot hud uansett hva dere sier. Kommer nok til å ha en klut eller putetrekk under ansiktet på babyen
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2006 #11 Skrevet 31. oktober 2006 Helt enig,det har jeg alltid gjort, fungerer helt utmerket og tar ikke bort noe av effekten.
pastasalat Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter #12 Skrevet 31. oktober 2006 Tusen takk for masse nyttige svar og gode tips:-)
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 31. oktober 2006 #13 Skrevet 31. oktober 2006 Legger en gulpeklut under hodet. Lammeskinnet kan man bruke overalt egentlig. Vi har det i vogna, i senga og under henne når hun ligger i babygymmen.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2006 #14 Skrevet 31. oktober 2006 Jeg fikk som tips at mor burde ha sovet eller i alle fall brukt det litt slik at noe av mamma- lukten hang igjen. Dette kunne visst vere med på å roe bebisen og førte til at det falt bedre til ro. Ikke vet jeg, men det har sikkert noe får seg...
msbu Skrevet 31. oktober 2006 #15 Skrevet 31. oktober 2006 Har egentlig liten erfaring med skinn til babyer. Hadde et til eldstemann, men var nok ikke flink nok til å bruke det. Denne gangen har vi kjøpt et skinn for å ha i vogga, og jeg har kjøpet en lammeskinnspose for å ha i vogna. Fint med tips fra dere som har erfaring. Antar at det gjelder skinn som ull, at man trenger ikke vaske det like ofte som andre stoffer (som f.eks bomull...) Likevel gjelder det vel med slike skinn som f.eks. med dyner og sengeklær etc., at det er lurt å lufte det jevnlig enten ute i kuldegrader, eller å legge det i fryseren med jevne mellomrom, for å drepe husstøvmidden, og på den måten forebygge allergiplager hos nurket.
jentebaby i hus Skrevet 31. oktober 2006 #16 Skrevet 31. oktober 2006 var på reflex der solgte di noe rense greier til lammeskinn. kunne vaskes på 30 grader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå