znuppeline Skrevet 30. oktober 2006 #1 Skrevet 30. oktober 2006 Er i rettslig prosess. Har ikke vært sammen med faren, og han øsnket ikke se barnet før det var 4 mnd. ( mnd gammelt satte han igang med advokat og det hele. Kjørte knall hardt. Ønsker nå b.l.a. delt foreldreanvar. Jeg tenker at før man gir det til noen må han vise seg ansvarlig!! Det eneste han har gjort er å headhunte meg :-\ Men - sakkyndig har saft at han er prinsipiellt FOR delt foreldreansvar. Det vil si at jeg sikkert taper dette i retten... Men, jeg ønsker alikevel å kjempe......tror jeg ....... Hva ser dere som fordeler og ulemper ved delt foreldreanvsvar, når man i tillegg bor langt fra hverandre, har fått det reneste har- forholdet (grunnet rettslig omgang etc)....og at far aldri har vist intresse før barnet var over halvåret......... Noen meninger som kan hjelpe meg å belyse dette her - jeg må ta et valg: HVA ER DERES MENINGER OM FORDELER OG ULEMPER VED DELT FORELDREANSVAR??
Ingen_nick_ledig Skrevet 30. oktober 2006 #2 Skrevet 30. oktober 2006 Jeg er helt enig med deg at han må vise seg ansvarlig før han kan kreve delt foreldreansvar. Når man i tillegg bor langt fra hverandre, skaper det faktisk bare problemer for mor. Nå vet ikke jeg hvordan dere gjør det med samvær osv, men jeg mener det er viktig å skille mellom samværsrett og foreldrerett. Samværsrett har han jo uavhengig om dere har delt foreldrerett eller ikke. Jeg sliter selv med min ex, og det kommer nok sannsynligvis til å havne i retten. I min sak dreier det seg heldigvis ikke om foreldrerett, men om samvær. Tror faktisk ikke at ex'en vet at han har mulighet til å kreve delt foreldrerett, men uansett ville han neppe fått det. Jeg vil absolutt anbefale deg å kjempe. Dersom han får delt foreldrerett, KAN han lage en del problemer for deg. Er nemlig en del fedre som er mer opptatt av å lage problemer for mor, enn for hva som er barnets beste. Nå vet ikke jeg hvordan han er da..... Lykke til, hold oss oppdatert!
znuppeline Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 30. oktober 2006 Takk for svar>!! Jeg ønsker også å kjempe mot delt foreldreansvar....men føler at jeg ikke vet nok om fordelene og ulempene...... Ser du over sier at far KAN lage endel problemer for meg...ok: hvilke problemer tenker du på? Hilsen meg som trenger å se skogen for bare trær...... :-)
Ingen_nick_ledig Skrevet 30. oktober 2006 #4 Skrevet 30. oktober 2006 Her er et lite utdrag om foreldreansvar fra aleneforeldreforeningen sine sider: "Foreldreansvar er den rett og plikt foreldre har til å bestemme for barnet i personlige forhold. Eksempler på slike beslutninger er valg av navn og skole, utstedelse av pass, avgjørelser i religiøse spørsmål, flytting til utlandet og samtykke til medisinske inngrep. Når foreldrene har felles foreldreansvar, må slike avgjørelser tas i fellesskap." Min eldste datter har hele tiden hatt mitt etternavn og farens som mellomnavn. Når jeg giftet meg, endret vi etternavn på oss begge to. Jeg er nemlig av den oppfatning at i en familie, der skal alle ha samme etternavn. Dersom vi hadde hatt felles foreldreansvar, kunne jeg ikke gjort det uten hans samtykke. Tviler vel egentlig litt på om jeg hadde fått det, selv om hun fortsatt har hans etternavn som mellomnavn. Tror kanskje det kunne blitt vanskelig med pass også, i hvert fall hvis vi hadde vert uenig om noe på det tidspunktet jeg hadde spurt. Min ex kunne glatt vert vanskelig for å hevne seg på meg, uten å tenke på at det han faktisk gjorde var å hindre sin datter i å få reise på ferie til utlandet. MEN, jeg vil likevel få presisere at de fleste fedre ikke ville laget problemer ut av ovennevnte problemstillinger. Det er bare ikke så godt å vite på forhånd hvem som gjør det og ikke. Og det at ditt barns far plutselig setter i gang rettssak, etter først å ha vert uinteressert i barnet, kan vel tyde på at det ikke er så godt å vite hvor du har han??!? Uff, ikke så lett dette....
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2006 #5 Skrevet 31. oktober 2006 han kan ikke nekte ungen pass, dersom han blir vanskelig uten grunn kan ungen få pass uansett. Dersom han ikke svarer på forespørsel, så er ikke det noen sak - da har han ikke brukt retten til å uttale seg. Selv om han sviktet de første sårbare månedene, så forsøk å legge litt av bitterheten på hylla. La ungen få en mulighet til å bli kjent med pappa:) Og dersom han ikke er totalt uskikket som far så vil du nok sannsynligvis tape i retten. Og hvorfor skal man ikke la far si noe om navneendring osv? Jeg tror mange mødre skremmer vekk fedrene med krav og bedrevitende... "Du kan være pappa, men det må være på mine premisser". Så jeg ville aldri støtte en løsning med å ikke gi far foreldrerett dersom det ikke er helt spesielle grunner til det.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2006 #6 Skrevet 31. oktober 2006 Vil bare si at det skal vises veldig uskikkethet før retten lar være å dømme delt foreldreansvar. Han skal ha en del svin på skogen for å ikke få det. Og selv om han dummet seg veldig ut i begynnelsen så er det jo ikke dermed sagt at han er noen dårlig far. Bare det at han har brukt advokat etc må jo si litt om engasjementet. Dette handler om barnet som trenger 2 foreldre. Det håper jeg dere begger unner h*n.
znuppeline Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter #7 Skrevet 31. oktober 2006 Joda, men det jeg også vet at det er moren hans og søstrene hans som står bak o g dytter mest på...... hadde det ikke vært for dem, så tror jeg faksisk ikke han hadde stilt opp med noen advokat. dessuten, tenker jeg liksom at det ikke viser noe ansvar i det hele tatt å gå til fullt angrep på moren (meg)...... jeg åpner dørene for han og har laget kaffe og servert kaker og forsøkt at det skal være koselig..... HAN har reist herfra og kontaktet advokat og laget de villeste løynhistorier som jeg har fått servert via advokat brev ...jeg har blitt veldig lei meg og deretter veldig sint. han haasr jo vist at han ØNSKER at vi skal være uvenner......han har sagt rett ut under mekling at han og hans familie har planlagt i lengre tid at dette slulle skje..... og det er derfor jeg mener at han ikke har vist noe ansvar------ barnet har vært innlagt oå sykehus i månedsvis...grunnet en lidelse - og han har vært på besøk EN enenste gang!!!!!! da kom han kl 20 på kvelden.... (på en barneavd!!) han hara i etterkant gått løs på meg med advokat og sagt jeg ikke har satt han inn i barnets lidelse, og truet meg også med å stevne med for retten i juni om han ikke fikk vite navn på barnets leger..... han har jo aldri spurt!! men jeg sendte navnene deres tvert. 4 mnd (!!) etter op spurte jeg legene om barnets far hadde snakket med dem.....NEIDA - det hadde han ikke!!!!!! men via advokat brev gikk han til ytterligere angrep på meg....at jeg ikke hadde lært han opp i behandling av dets lidelse etc etc...... skjølnner dere?? herregud....blir så sliten av han. jeg serverer ikke kaffe lenger...... men har en observatør her som kan bekrefte eller avkrefte ting som skjer....for je ble kjempe nervøs ettersom alle løynene rant ut av han etter samvær...... vel....det var litt mere info.... hva tenker dere nå??
Ingen_nick_ledig Skrevet 31. oktober 2006 #8 Skrevet 31. oktober 2006 Høres ut som en som er ute etter å lage kvalme ja.... Bra at du har en der som kan bekrefte det som skjer, er viktig at du prøver å dokumentere alt. Skriv ned alt som skjer, det kan være nyttig å ha i retten. Og til dere over som sier at en må ligge alt til rette for at han skal få være pappa: Tror faktisk både hun her (og jeg for den saks skyld) har gjort det. Hun har faktisk invitert han inn i sitt hjem for at han skal få bli kjent med barnet. Og det når det passer HAN. Og det går jo faktisk an å være en ypperlig pappa selv om de ikke har foreldrerett. Er jo grenser for hva vi skal finne oss i fra fedrene også da.... Og når det gjelder du som sa at faren bør få være med og bestemme navn: Når min datter ble født, ble vi faktisk enig om at barnet skulle ha mitt etternavn, og farens etternavn som mellomnavn. Når jeg da gifter meg og endrer navn, så må da jeg kunne skifte på datteren min også? Hvorfor skulle faren kunne bestemme det? Har jo faktisk holdt meg til den opprinnelige avtalen, bare at mitt etternavn er et annet nå, og derfor også hennes!!?!?
znuppeline Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter #9 Skrevet 31. oktober 2006 takk for din støtte og mening! kom igjen -...flere som har tanker omkring dette her??
Andrea05 Skrevet 1. november 2006 #10 Skrevet 1. november 2006 hei. delt foreldre ansvar, mener du da 50 50? eller bare at han skal vanlig samvær og være med på og bestemme over ting som gjelder barnet?
znuppeline Skrevet 1. november 2006 Forfatter #11 Skrevet 1. november 2006 hei... foreldre ansvar går på det som er med å bestemme i personlige forhold for barnet. Velge skole, barnehage,utstede pass, åpne bankkonto,,,,, etc etc.....det vil si at jeg må ha fars underskrift for å gjøre slikt. Jeg blir jo dermed veldig avhengig av han da.
Andrea05 Skrevet 1. november 2006 #12 Skrevet 1. november 2006 hei. men det går vel ikke på valg av skole og barnehage feks? pass og flytte ut av landet er det vet jeg, men er han en sånn drittt sekk som han høres ut som , så hadde jeg nok gått på det, bedre det enn at han skal kreve delt omsorg.. tenkte bare litt høyt nå. men det hadde jeg gjort tror jeg, fikk min eks på ho minste til og skrive seg fra det jeg når hun var 5 mnd, men han gjorde det glatt, men vi har heller ikke store problemer om samarbeid med henne, selv om han er en DRITTSEKK, obs .sorry. hehe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå