Gå til innhold

kunstig sukker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hørt at barn under 12år ikke skal ha kunstigsøtet bru, saft osv..

Det er fordi Det kunstige stoffet på en måte stenger for det man tar opp sunn næring..

så drikker eller spiser man sukkerfri brus drops osv og spiser f.eks frukt og grønnsak etterpå så tar ikke kroppen opp disse gode næringstoffer og vitaminer, men stenger de ute.. så da blir feks eple omgjort til sukker/fett istedenfor..

noen som har hørt det samme?

Det er jo noe i det at de fleste overvektige mennesker drikker light brus..?

men uansett det er jo masse skumle E-stoffer i sånne ting også.. ikke bare light brus og saft da..

men er valget mellom saft og brus hadde jeg valgt saft.. pga kullsyra som sliter på tenna..

men hadde valg saaft med sukker istedenfor saft uten sukker selv om sukekr ikke er så sunt, men vanlig sukker er sunnere enn kunstigsukker..

det var nå min mening!

noen som har kommentarer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

trodde dette var myter?

ser erneringsfysologer som anbefaler light brus hvis man absolutt må ha noe annet enn vann.

Skrevet

venta på å en "hysterisk" kommentar.. hehe

HI

Skrevet

Er alltid så moro å lese når noen mener de kanskje på et eller annet tidspunkt har hørt et eller annet av en som kjenner en som bodde i nabohuset til en som burde vite det.

Mattilsynet anbefaler å ikke gi lettbrus til barn under 3 år.

Alt med måte er det beste uansett.

Skrevet

mamman min leste det da jeg var liten..

pga broren min var allergisk mot e-stoffer og hovnet opp i hele ansiktet av sånn grønnsports saft..

Skrevet

Det er vel en del år siden du var liten? Vi er da blitt litt mer opplyste siden dan gang, tror du ikke? ;-)

Skrevet

10år er ikke såå mye da..

uansett jeg liker ikke kunstig sukker!

Skrevet

10 år er mye når det gjelder kunnskap, teknologi og utvikling. For 2 år siden ventet de f. eks. 3 dager med å sette i gang en fødsel hvis vannet var gått, nå venter de bare 1 dag. ting skjer og det er ikke nok å vise til noe som ble konstatert for 10+++ år.

Paradigmene endrer seg ofte/fort og for ikke lenge siden var babyer blanke ark som vi skulle forme. Verden endrer seg det beste vi kan gjøre er å ta inn kunnskaper og tolke de dithen vi selv mener er best for oss og våre barn.

Og kunstig sukker er ikke godt

Skrevet

Du har helt rett*ler* Har i grunn klødd meg i hodet over at denne debatten ikke har kommet sammen med alt sukkeret, men ting tar jo av og til så uante høyder her inne at jeg regnet med at jeg ikke hadde fått det med meg.

Jeg går til kostregistrering/læring på rikshospitalet pga sykdom og spurte der om dette med kunstig søtning og barn/amming. Da fikk jeg vite at barn under 3år ikke skal gis kustig søtning eller light produkter da kroppen deres ikke kan ta seg av det enda. Nå er jeg ikke veldig hysterisk av meg, men sykdommen min er arvelig og jeg bør holde meg til light og lurte på om jeg skulle lære mine barn det samme med en gang. Der anbefalte de at barna mye heller fikk litt sukker enn at man ga light. Husholdningssaft mye bedre enn fun light med andre ord.

Og sånn var det*ler*

Skrevet

Myndighetenes retningslinjer går vel på at barn under 3 år(ikke 12) ikke skal ha mat med kunstig søtning. Kroppene deres er for små i forhold til menger man får i seg, til å skille ut dette.

Jeg er veldig nøye med sukker til barna, og velger alternativer i det daglige uten sukker. Er ikke redd for kaker o.l til spesielle anledninger, men det er det daglige sukkerinntaket vi prøver å begrense på barna..som feks i yoghurt(naturell istede) prim osv.

MEN, jeg vil mye heller gi sukker til barn enn kunstig søtning, så hvis de to er alternativ(så ei som sammenlignet husholdingssaft og fun light) gir jeg heller husholdningssaft....men dårlig med saft på de små her da...stakkars:-)

Skrevet

Jeg vil gir heller jenta mi ordentlig sukker enn kunstig sukker!!!! Prøver å begrense sukkerinntaket til oss begge da, er vel en av de "hysteriske" jeg tror jeg :)

Skrevet

Grunnen til at man ikke skal gi barn under 12 år kunstig søtning er fordi kunstig søtning kan ødelegge kroppens insulinproduksjon og insulingregulering. Insulinet hjelper kroppens celler å ta opp sukker og enten bruke det eller lagre dette som energi. Hvis denne mekanismen ødelegges, vil det bli altfor mye sukker i blodet --> diabetes.

Skrevet

Tror jeg velger å høre på mattilsynet som ikke trenger gjemme seg bak anonym knappen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...