Gå til innhold

Dere som blir to-barnsmødre:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin 5. nov. og får da barn nr. to.

Hva gjør dere for å forberede den førstefødte på at han/hun skal bli storesøster/bror?

Min jente er 2 og et halvt år, og det har selvsagt mye å si hvor stor aldersforskjllen er..

Jeg snakker jo mye med henne om det, hun er med på forberedelser (ta på sengetøy på dynen til baby, finner frem leker til baby etc,), vi leser bok om baby i magen, jeg skal kjøpe gave til henne fra baby, som hun kan få når hun gir baby gave, håper å kunne klare å vise henne mye oppmerksomhet når den har kommet..

hva mer kan jeg gjøre tror dere??? vil så gjerne at dette skal bli en god opplevelse for henne også..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du gjør ganske mye allerede... viktig å ikke mase høl i huet på dem med babygreier heller.

Det aller viktigste tror jeg er å la storesøster/bror få delta. La bleiene til baby være et sted hun får tak i dem og kan finne den fram til deg når dere steller. La henne få lov til å gi babyen melk av flaske av og til. Kanskje en spesiell ting kan være hennes ansvarsområde? f.eks sørge for at babyen alltid har en smokk liggende i senga eller noe?

må bare legge til at vi har akkruat samme aldersforksjell på våre småttiser - har ei jente på 2 1/2, som blir storesøster i januar :)

Skrevet

Min er bare 19mnd så det er ikke så mye han forstår ennå. Han prøvd å fortelle at mamma han baby i magen, men det forstår han ikke. Har derfor latt det være å får ta ting som de kommer. Er forberedt på at han vil bli sjalu på den lille, men vil la han delta me stell o.l så langt det lar seg gjøre. Han har fått egen baby dukke som vi skifter bleie på og han gir tutteflaske. Det liker han godt:)

Skrevet

du gjør mye riktig, synes jeg!!

jeg har en 5 åring hjemme, og han vil IKKE bli storebror!!

det merkes GODT her hjemme, i barnehagen også, men, mne... satser på at det går over!!

han gleder seg veldig til å hjelpe meg til å trille vogna når babyen kommer!!

håper jeg klarer å gi han like mye oppmerksomhet som han trenger etter at babyen er kommet til verden!!

det er ikke lett dette...

men heldigvis får jeg jo hjelp av pappan!!

har sagt at han får ta seg litt mer av babyen mens jeg tar meg av guttungen. kanskje det hjelper??? vet ikke jeg, men jeg skal prøve det jeg kan!!

klem

Skrevet

Akkurat den alderen kan jo være litt vanskli med tanke på sjalusi. Har ei veninne som har to med samme aldersforskjell. Hun ga beskjed til alle som kom på besøk at de måtte ha med noe til storesøster også, om det bare var en tyggispakke så var det nok. Vi ga henne først oppmerksomhet og så fikk hun vise frem bebisen og åpne pakkene som bebisen fikk. Dette fungerte kjempebra. Tror det er viktig med masse masse skryt. Det er nok også viktig å få tid til å være alene med storesøster:-)

Lykke til!

Jeg skal ha nr to om 10 dager (ks) og nr 1 som er snart 4 år blir storebror... skal iallefall bruke disse rådene som jeg fikk fra min veninne.

Skrevet

Datteren min vil være 2 år og 4 mnd når babyen kommer. Hun er veldig opptatt av at mamma har baby i magen, selv om hun selvfølgelig ikke har mulighet til å skjønne alt.

Jeg hadde henne med til legen en gang, og da fikk hun høre hjertelyden, og etter det har hun snakket mye mer om babyen, og leker mye med babydukken sin. Hun kan sitte og leke, og plutselig stoppe opp og si "hørte babyen". Kjempesøtt.

Skal kjøpe en bok om baby i magen, og snakke mer med henne når det nærmer seg litt mer.

Gleder meg til de blir to, men det blir jo en utfordring. Husker hvor slitsomt det var med en.

Skrevet

Tusen takk for svar alle fem!!!

Fikk en bekreftelse på at jeg er på god vei, og noen gode tips fra dere i tillegg.

Jeg gleder meg til hun skal få møte babyen, og håper at det skal gå greit, for det blir vel slitsomt nok uten for mye sjalusi.

Lykke til alle sammen!

Skrevet

Jeg gjør mye av det samme som det, har en på 3,5 fra før som gleder seg veldig til å bli storebror. Han er ganske opptatt av å være først for tiden (først ferdig når vi skal kle på oss, når vi skal hente ting osv) , så vi har snakket litt om at han var den første babyen og det synes han er utrolig stas! Men har forsøkt å ikke mase for mye. I det siste har vi snakket litt om hva som kan skje når babyen kommer ut, hvem han skal være til osv. Siden akkurat det avhenger litt av når på døgnet dette skjer, har vi lagt opp flere alternativer og han er helt med på dette. "Hvis det passer skal jeg være hos farmor, hvis ikke hos noen andre osv osv".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...