Gå til innhold

må e styr unna fenalår t jul?? buhu...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan e ik spis fenalår? d e jo spekemat...men sååå godt.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

huff, kan man ikkje d?? håpe no ikkje d, d e jo årets høydeponkt..

Skrevet

Det der også blir for hysterisk for meg. JA herregud, spis fenalår!

Vi bor i Norge liksom.

Skrevet

Ka e probleme liksom? må vær loå spørr!!!!!

Skrevet

hehe :) da ska æ gofle me gooooo samvitthet (nokka æ mest sannsynli ville ha gjort når lokta kom i hus :)

Skrevet

å e e klar over at vi bor i norge ,e e kji dom heller...faan e bi irritert når nån svara sånn på spørsmål...la heller vær!!!!!!

Skrevet

Va ikke meningen å virke krass, du trenge rikke hisse deg opp å banne å styre.- men blir så lei av slike spm, klart du ikke dør eller skader babyen ved å spise litt fenalår liksom. Det jeg mener med at vi bor i Norge er at det er ganske trygt det kjøttet vi har her, nøye kontrollert liksom før det kommer på markedet,

Skrevet

"Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar"

Hentet fra http://matportalen.no/Emner/Gravide

Siden Mattilsynet sier man ikke skal spise kjøtt som ikke er gjennomkokt eller gjennomstekt har det nok lite å si at man "bor i Norge"..!

Det er IKKE hysteri å følge rådene som Mattilsynet gir for gravide! Det er faktisk en grunn til at de gir de rådene de gir!

Skrevet

ja men vest du blir lei a sånne spørsmål,så unngår du å svar på dæm! kan vær andre som lura sjøl om ik du gjør d... vi e ik like alle sammen..

Skrevet

Er noen på BIM her som sendte mail til Gilde og spurte om det ang.spekemat...

All gildes spekemat er frosset før de setter ut i butikkene, derfor ufarlig å spise.

Men du trenger ikke spise 10 kg i jula liksom... De tærer veldig på kroppen pga saltet..hehe..

Alt med måte som min jordmor sier! :o)

Skrevet

Vær så god! :)

Skrevet

ta en god porsjon med oppskåret femalår å legg i fryseren noen dager. ta det ut noen timer før du skal spise det. HAr hørt at om det har vert fryst så er det greit, så det er min plan da...;) Er selv stort fan av fenalår:)

eller så er det faktisk utroli godt å ta noen tjukke skiver med fenalår å legge de i stekeovnen litt;) da er de jo varmebehandlet(skal bli gjennomsteikte) og det er og kjempe godt:)

Er selv litt usikker på om jeg klarer å nyte fenalåret siden mattilsynet fraråder det... så med noen enkle forhåndsregler så tror jeg d ikke skal være noe problem;)

Skrevet

Det hjelper ikke å fryse spekematen; listeriabakteriene overlever fryseboksen.

Dette finner man lett ut ved å finlese Matportalens sider - eller å rådføre seg med lege/jordmor.

Spekemat er altså ikke greit - om man vil være på den sikre siden - uansett hvor godt det er til jul.

Opprinnelsesland har fint lite å si. Og at det norske kjøttet er reint og trygt, har jo Gilde bevist en gang for alle i år, hjelpe og trøste.

Skrevet

Min jordmor tipset meg om at spekemat som har vært en tur i fryseren er supert. Jeg har storkost meg med litt parmaskinke jeg da.. Nam nam. Litt overraskende at matportalen sier noe annet?

Skrevet

all info som jeg har fått ang. spekemat sier at et par dager i fryseren gjør det trygt for gravid å spise etterpå.

Tror ikke bakteriene drepes men de går visst i en dyp dvale eller noe som gjør det trygt.

har lest alt fra et par timer i fryseren til et par dager. Så man får vel finne litt ut selv hva som man føler er riktig

Skrevet

Hei igjen, fenalårelskere.

Ikke for å være pirkete, men om man først stoler på Matportalen, sier de altså dette om listeria (som kan finnes i spekemat):

"Listeria (Listeria monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer. Bakterien vokser raskt i romtemperatur, men også - i motsetning til mange andre bakterier - ved lave temperaturer, som for eksempel i kjøleskap. Vanligvis er det nødvendig med et svært høyt antall bakterier per gram matvare for at det skal oppstå sykdom. Bakterien dør ved oppvarming, men overlever frysing. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet og som spises uten oppvarming."

Så nei, det hjelper IKKE å fryse fenalåret:(

Jeg elsker fenalår, og la i fryseren før jeg leste dette. Jordmor bekreftet for meg at det ikke hjelper. Så enten får noen andre spise det, eller så får det ligge til våren...

(Dessuten: Hvis det stemmer som en skrev lenger opp her, at Gilde allerede har frosset all spekematen sin, så skal den jo ikke fryses på nytt. Og jeg gjentar: Gildes kjøtt ville jeg uansett ikke stolt blindt på i disse tider...)

Skrevet

Men før i tiden, så ble jo det meste tørket og saltet...de gravide spiste da maten de hadde!! Disse bakteriene kan jo finnes f.eks i grønnsaker oxo...er det ikke litt hysterisk å ikke spise ting i det hele tatt?Har selv spist salami en sjelden gang, og kommer nok til å unne meg litt fenalår i jula...

Skrevet

Hadde samme diskusjon med svigers da hun mente at jeg var aaalt for siktig med det jeg spiste og når hun gikk gravid så spiste hun det hun hadde lyst på! JA men det var for 36 år siden!! Samfunnet vårt har utviklet seg mye siden den gang. Vi reiser mer og importerer flere eksotiske varer - jeg tar ikke sjangsen på å spise fenalår (selv om jeg får vann i munnen ved å tenke på det). Jeg synes det er helt ok at gravide spiser det de har lyst på, men jeg synes det er unødvendig å komme med krasse kommentarer til de som kanskje er litt usikker på hva som er ok eller ikke å spise! Vi har nok å bekymre seg for gjennom graviditeten og det hadde vært hyggelig om vi kunn vise forståelse/sympati på disse sidene! Sorry langt innlegg (det er vell hormoner i spill her som alle andre!!)

Skrevet

Jeg spiste fenalår, spekemat og omtrent alt annet i forrige svangerskap.

Har ei frisk og fin jente, spiser det nå også jeg.

Legen ba meg bare om å holde meg unna noen muggoster fra danmark, og passe på litt salat, kjøtt osv når vi var utenlands.

Lykke til.

Gleder meg til spekemat:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...