Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper dere kan svare på noe av dette!

- trenger babyen en tjukk lue no om vinteren eller holder det med en sånn tynn i ull evt to tynne utenpå hverandre?

- bruker man strømpebukse helt fra fødselen av eller kun sparkebukse?

- er tisselaken nødvendig eller er det nok med overmadrass?

- bruker du krem /salve utenom sink og i så fall kva slags?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- lue kommer an på hvor kaldt det er. har kjøpt en foret strikka lue, har tenkt å ha en tynn bommulslue under. han ligger godt nede i vogna uansett

- babyer er ikke flinke å holde kroppstemp så strømpebukse blir det her ja.

- jeg har tisselaken, men er vel ikke helt nødvendig. men,men

- Sink bruker jeg ikke overhodet, de har en fantastisk salve på apoteket, unguentum merk. den kan brukes til alt fra såre barnerumper til brystvortekrem. bruker den i ansiktet til jenta når det er kaldt ute også. den anbefales

Skrevet

- Tykk eller tynn lue kommer jo an på om du har tenkt å være mye ute med baby i kulda? Baby ligger jo som nevnt over her godt nede i vogna. Jeg har begge deler i tilfelle.

- Jeg brukte ikke strømpebukse til babyen sist. Den har mye andre klær og pledd i tillegg til dyner/poser. Fryktelig upraktisk også på en nyfødt!

- Begynte først med tisselaken til førstemann da han skulle slutte med bleier...

- Har aldri brukt Sinksalve fordi man må gni så mye eller bruke olje for å få det av igjen. Dette gjør huden mer sår (jeg har laaang erfaring med dette fra helsevesenet også). Jeg bruker heller en fet stellekrem hvis det er behov for krem. Sebamed sine kremer er kjempefine.

Det er sikkert mange meninger om dette her, men alle må finne det som passer seg selv og sitt barn.

Skrevet

- vi kommer til å bruke bomullslue, siden vi har god og varm og lun voksipose, antageligvis kommer til å få en like kokvarm unge som den forrige, og tross alt ikke bor på Røros... her er det sjelden kaldere enn 4minus i løpet av vinteren.

- jeg kmmer ikke til å bruke mye strømpebukse helt fra starten av, holder fint med bukse/sparkebukse med teppe utenpå. Luft isolerer det også. Det er jo varmt i huset.

- forrige gang brukte vi tisselaken under hodet til ungen fordi hun gulpa så innmari hele tida... :) Men ikke under hele - syns det blir litt for klamt.

- huden til lillemor ble mye bedre av silulen zinksalve enn natusan. Men med riktige bleier og olje i badevannet så var det ikke nøvdendig med verken salve eller kremer.

Skrevet

- kommer til å bruke bomullslue når han sitter i bilen, har dresser med hette på som det går an å ha over. Har også voksipose til vogna, men har kjøpt ett par gode tykke luer til minsten.

- har kjøpt frotte-tisselaken, kjekt å ha til beskyttelse av madrassen, har også en slik i kurven på stua og en i vogna. Hadde det til jenta mi også og hvis det ble uhell med enten gulp eller tiss, så ødelag jeg ihvertfall ingen madrasser.

- bruker Silulen på stumpen, Locoid fetkrem til ansikt og hender og SebaMed babylotion på kroppen etter bad.

Skrevet

Jeg jobber som som sykepl, på en barneavd. Her bruker vi to typer stelle kremer. Den ene er selvfølgelig zink salve, som er kjempe bra på hud som allerede sliter med sår. MEN vi har i tillegg noe som heter stødpudesalve (støtpute). Det er en barriere krem som brukes etter stell, for å hindre at det oppstår sår. Begge kremene kommer fra natusan.

Nå vet ikke jeg om akkurat denne kremen lages kun for sykehus, men en barrierekrem er kjempebra å bruke. Så trenger man ikke allverdens andre kremer.

når det gjelder resten av kroppen, kan en god massasje olje være likebra som hvilken som helst krem

Skrevet

Jeg vil i utgangspunktet ikke bruke annet enn kremer o.l. fra babyline om det viser seg å bli behov for. Det et av de få merkene som ikke inneholder stoffer som er hverken miljøskadelig, hormonforstyrrende eller allergiframkallende. Natusan er en av verstingene.

Skrevet

jeg har fått et tips på god creme...

A - creme heter den, og fåes på apoteket.. Den skal visst være veldig god til alle slags behov :) Såre rumper, brystvorter, tørr hud, kuldekrem osv... Tenkte å prøve den.

Har noen tjukke luer og noen tynne bomullsluer.

Har kjøpt noen strømpebukser, ull og bomull. Tenkte det var kjekt i voksiposen... Får se...

har tisse laken. Mange synes det blir klamt for babyen å ligge på, men tenkte å klippe det til... Så det ikke er under hele babyen.... :)

Skrevet

A-creme er faktisk genialt! Bruke den mye til forrige, kom på det nå, hehe :) Fåes kjøpt på apotek, og kan brukes omtrent til alt - som stellekrem, til utslett, kuldekrem, vanlig fuktighetskrem osv. Ikke parfymert.

Jeg har brukt minst mulig kremer til knøttet mitt, det er litt fordi det er allergi i familien - selv har jeg litt sensitiv hud, gubben har psoriasis og lillejenta mi er atopisk (holder heldigvis på å vokse det av seg). Det vi har hatt mest nytte av (og har enda) er NAF sin badeolje (fåes på apotek). Den er genial! Mye bedre enn vanlige babyoljer. Kan brukes til massasje, bading, fukt osv. Den er ikke så feit at den legger seg utenpå huden, men trekker fort inn.

Skrevet

Jeg har aldri brukt såper eller slikt på ungen min, og han har stort sett hatt perfekt hud hele veien tross masse allergi og eksem i familien. Faren tar selvfølgelig all æren og hevder det er hans gode gener, men siden sår stump dukket opp med en gang han begynte i bhg hvor de bruker såpe ved bleieskift, holder jeg på mitt! Har vasket med bomullsdott og babyolje fra welleda innimellom (greit å ha med i stelleveska i stedet for wipes), den holder også huden veldig fin. Når det først blir sårt anbefaler jeg welledas babycreme eller Sudocreme (kjøper den i hele EU) - sistnevnte bruker jeg på mine egne eksemhender også...

Skrevet

Såpe på små barn? ved bleieskift? Det er jo fullstendig unødvendig, hvem gjør sånt egentlig?!?

Skrevet

Man må vel bruke såpe nedentil? Får en bort rester av avføring og urin uten?

Skrevet

I hvert fall ikke såpe nedentil! Ikke aktuelt her i gården i hvert fall. Vi brukte vann og til nød olje (NAF). Klart vi hadde med våtservietter i stellebagen og bilen og sånt, men til hjemmebruk var det jo bare å putte ungen under vasken og spyle vekk. Husk at urinsyre faktisk er bra for huden, mange hudpleieprodukter inneholder urinsyre. Det er dermed bare bra å la ungen lufttørke ved bleieskift hvis h*n bare har tissa i bleien. Vann tørker ut huden. Ved avføring bør man selvsagt vaske :)

Skrevet

Eg var inne på nokre testar av oljer, såper og kremar til baby. Natusan gjorde det faktisk ganske så bra. Den uparfymerte typen vel og merke. Dei fekk jop endel pepper for nokre år tilbake og har nok hatt en liten skjerpings. HAr trua på reint vatn eg!! Men har selvfølgeli en krem og en olje på lur, ingen såpe her i gården.

Skrevet

Jenta vår bruker følgende allerede nå;

tynn ull-lue med hals, med bumullslue som er litt tykk utenpå. Tykke luer er kjempedeilig å ha, men de tynne ull-luene er geniale, spes de som har hals for det blir så åpent der når de ligger i vogna.

- vesla vår har ennå ikke brukt strømpebukse, og ikke har vi tenkt å kjøpee noen heller, når hun spreller og den ikke blir holdt fast av sokker sparker hun seg ut av den! Her brukes det tynne ull-bukser eller bomullsbukser med fleece utenpå, funker veldig bra:)

- tisselaken er nok greit, evt bare dra på en stoffbutikk og kjøp ca en halv kvadratmeter, deet holder i massevis til å legge der stumpen skal være,blir veldig tett med helt laken og jeg har kjøpt sånn madrass som varmer om vinter, avkjøler om sommer og i tillegg skal puste osv for å forhindre krybbedød. Tar man tisselaken på da er jo hele poenget med madrassen borte!

- vi bruker i hovedsak zink, men også krystallfiolett, zink blandet med vaselin (fordi da vil ikke rester av bæsj bli sittende på sår stunp men faktisk "prelle av". Vi bruker også den salven som er mot psoriasis innimellom for den funker veldig bra mot skikkelig sår stump. Men mest zink...

I tillegg, til resten av kroppen bruker vi base massasjeolje, for det hender de små blir litt tørre i huden og da kan man gi babyen en massasje med den oljen så har man slått to fluer i en smekk:)

Skrevet

Nede i vogna er det jo lunt og godt som regel. Men jeg har ei tjukk lue med teddyfor inni til de ekstra kalde dagene. Nå bruker hun ei finlandshette av ull og så ei vanlig bomullslue utenpå.

Har du voksipose i vogna tror jeg ikke du trenger strømpebukse før det blir ordentlig vinter. Men ungene er jo forskjellige når det gjelder varmeregulering, så kjenn på babyen hvordan tempen er nedi vogna.

Tisselaken er ikke nødvendig før de blir ganske mye større.Bleiene nå til dags holder det meste inne. Jeg har lagt en handduk under lakenet i senga i tilfelle det skulle bli lekkasje. Syns det blir så klamt med de tisselakene.

Bruker sinksalve fra Babyline, men det er sjelden det er behov for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...