2søtesmåh Skrevet 1. november 2006 #26 Del Skrevet 1. november 2006 Det viktigste her er kanskje ikke spørsmålet om hvorvidt hasj/cannabis er farlig eller ikke, men pr.dags dato så er det ULOVLIG!!! Det din samboer og hans venner gjør ER kriminellt!!! Sett på med norsk lov. Det er nettopp derfor at man ikke bør respektere at det røykes. Lovene er der for en grunn, kall det gjerne overformynderi; men om hver enkelt i dette land skal sette sine egne standarer for hva som er rett og galt vil det bli anarki, og det tror jeg ikke er så veldig bra ) Alle her vel en eller annen gang brutt loven "Littegranne", men gjør man det bevisst flere ganger fordi man selv mener dette burde være lovlig, da bør det blinke en varsellampe når det gjelder sin egen moralske plikt ovenfor samfunnet. Forby din kjære å fortsette med dette!!, som sagt, det er ulovlig. Blir det legalisert er det jo en annen diskusjon. Da vil det bli på samme linje som vanlig tobakk og alkohol i forhold til barn. Lykke til da! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6891472-rusmidler/page/2/#findComment-6915533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tripp-trapp-tre-sko Skrevet 1. november 2006 #27 Del Skrevet 1. november 2006 Kommunikasjon er noen ganger det eneste som skal til : ) abcd123: Javisst! Det er derfor jeg ikke bruker hasj/cannabis selv. Med fire små anser jeg det som essenielt å ikke bryte lovverket på en måte som kan skape konflikter for barna i forhold til venner, til skole og andre instanser som ivaretar barn og familie. Men det hindrer meg ikke i å arbeide for legalisering, da jeg har stor tro på at dette er rette veien å gå, også med tanke på å gi barna en bedre narkotikapolitikk enn hva vi har vokst opp med. Tobakk og alkohol er en uting, men mennesker har gjennom generasjoner hatt behov for å ruse seg. Se på kaffi, f.eks. Å sammenlikne cannabis og alkohol kan i visse tilfeller være riktig, som her, når spørsmålet var å legge forholdene til rette for å skape barn i et helsemessig lys. I helseøyemed har rapporter verden over vist at cannabis har færre skadevirkninger enn mange andre rusmidler, deriblant alkohol. Det kom ikke fram av foregående innlegg at det faktum at cannabis er ulovlig var det store argumentet. Til deg som har flere avdøde barndomsvenner: det var fryktelig trist å høre! Jeg skjønner godt at du er bitter og at du har det synet du har. Flott at du kom deg bort fra det miljøet. Avslutningsvis vil jeg bare legge til at om noen skulle føle for å diskutere emner som har med cannabis å gjøre, kan jeg vise til www.norcan.org. Her er det også fullt mulig å legge inn sitt negative syn på legalisering. Merkelig nok eksisterer nærmest ikke nei-folk på cannabisforum. Det kunne vært spennende med litt motstand, så velkommen skal dere være! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6891472-rusmidler/page/2/#findComment-6918095 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mette83 Skrevet 1. november 2006 #28 Del Skrevet 1. november 2006 Jeg skjønner godt at du er helt i mot dette og vil at han skal slutte, og synes du har all rett til å si d til ham. Jeg ser det er flere her som skriver at folk som røyker hasj går over til sterkere stoffer siden. Slik er det ikke! Fordi om det er en del narkomane som startet med hasj, betyr ikke det at alle som røyker hasj fortsetter på sterkere stoffer. Alkoholikere startet med en øl eller et glass vin de også! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6891472-rusmidler/page/2/#findComment-6918439 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Vetlis* Skrevet 1. november 2006 #29 Del Skrevet 1. november 2006 Det er vel ikke det at alle som prøver hasj ender opp med å prøve sterkere stoffer: Men de fleste som ender opp med å bruke sterkere stoffer har vel beg med hasj en eller annen gang? Er det mange som er uenige i det? Heldigvis er det et fåtall av de som prøver hasj, som fortsetter med dette og lar det utvikle seg. hvis ikke ville det vært mange flere narkomane enn det vi ser i dag! Men noen mennesker er svakere enn andre og vil bli avhengig fortere enn andre, dette har jeg sett gang på gang! Samme er det med alkohol å det. Men helt ærlig, hvorfor bør man legalisere hasj? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6891472-rusmidler/page/2/#findComment-6918644 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BEA-77 Skrevet 1. november 2006 #30 Del Skrevet 1. november 2006 Skjønner ikke hvorfor man kjemper for legalisering av hasj jeg, med den begrunnelse at alkohol og tobakk er farligere.... Burde vell heller gjort en innsats for å redusere forbruket av disse rusmiddlene da? De fleste som prøvde hasj da jeg var tenåring, er i dag tunge rusmisbrukere, noen døde. De som holdt seg til alkohol er ikke sosialklienter noen av dem... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6891472-rusmidler/page/2/#findComment-6918845 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MathildeC Skrevet 1. november 2006 #31 Del Skrevet 1. november 2006 Jeg orker ikke lese gjennom alle innleggene her, for her er det mye hysteri :-) Sikkert mange som blir syke av hasj, men mitt kjennskap til stoffet gjennom studieår og et langt opphold i utlandet, der narkotikabruk er mye mer vanlig enn i Norge (og ikke bare hasj) er at svært mange bruker det kun til rekreasjon, dvs ikke hver dag, i en periode og tar null skade whatsoever. I hvert fall ingen skader som synes etter nå 10 år. De fleste bruker det litt i en periode og går lei og slutter. Klart du kan si til din samboer at han skal slutte hvis du føler deg provosert av det men ingen kan fortelle meg at vanlige oppegående mennesker skader seg av litt røyking i ny og ne. Vil legge til at jeg ikke røyker selv, selv om alle sikkert tror det nå :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6891472-rusmidler/page/2/#findComment-6918998 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mia_mor_med_bebi_i_magen Skrevet 1. november 2006 #32 Del Skrevet 1. november 2006 skriver under på BEA-77 sitt innlegg! men en får bare unskjylde disse folka med at de dessverre ikke vet bedre. d er som du sier, jeg kjenner så og si INGEN som bynte og røyke hasj som d ikke har gått gale med før eller siden og det er vel det alle som har vært missbrukere sier...merkelig det der...d er jo litt merkelig at så og si alle som har no reell erfaring med dette sier det samme... si at av alle de jeg har sett fra min ungdom så var det 10 % som gikk den stien som klarte seg og 90% som ikke gjorde det. og det ødelegger jo da ikke bare for dem! det er en stor famile bak hver misssbruker som må lide.... det jeg lurer på er...si at det er 10% av de som begynner og røyke hasj som klarer og leve helt normale liv og ikke skade segselv eller andre...er det da dem vi skal ta hensyn til- og prøve og legalisere...eller er det de 90% som det går RÆVA med vi tar lerdom av??? nei det skal ikke være lett! MEN det jeg egentlig skulle si var til henne som skrev hovedinnlegget her ) forstod at du også har hatt lignende erfaringer og er sterkt imot det...men er det ikke vanskelig og ha en samboer som gjør det avogtil? og det og vite at stoff befinner seg rundt i omgangskretsen? jeg vet bare at jeg kunne aldrig ha vært i befattning med hverken stoffer(ikke at jeg er så usikker på meg selv, er ikke no sånn ex heroinvrak assa ))men alikevel) jeg kunne heller aldrig hatt en mann som gjorde det eller vært i en vennekrets der det ble akseptert. men derigjen jeg syns jo du høres ut som et fornuftig menneske, så stå på ditt! om det er aldrig så uskyldig så er stoff stoff og det passer bare overhode ikke når en skal ha barn! når du blir usikker på om du er prippen så får du bare tenke på at det er faktisk flertallet som deler dine "prippne"meninger og somregel et lite fåtall av de som er brukere selv som mener det er greit (da snakker jeg om voksne familiefolk, ikke ungdommer i prøvefasen) ønsker deg all lykke til! godt for den kommene bebien din at du har de sterke meningene som du har! hold på dem, selv om gjerne de rundt deg er av annen oppfattning! klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6891472-rusmidler/page/2/#findComment-6919225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 1. november 2006 #33 Del Skrevet 1. november 2006 Hei mia_x, jo jeg synes det er vanskelig med tanke på hva jeg har opplevd, vil helst ikke skrive om det her da det kan virke utleverende og er en ganske kjent sak i nærmiljøet. Men jeg har akseptert det fordi det har vært meget sjelden han har gjort det. Da snakker jeg mindre enn tredjehver mnd.. men likevel nok til at jeg vil ha en slutt på det nå. Jeg er helt enig med deg, det passer ikke sammen med barn. Til slutt vil jeg si tusen takk for et utrolig flott komplement fra deg! Jeg ble helt rørt her. Lykke til til deg også mia_x! Håper det sitter en spire hos deg snart! Du er en flott person:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6891472-rusmidler/page/2/#findComment-6920425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tutt1 Skrevet 1. november 2006 #34 Del Skrevet 1. november 2006 Jeg har gjort den tabben... Syntes igrunn d var ok at han røyka litt innimellom når vi var bare to. J ble gravid selv om j gikk på pillen, og tenkta at når "uhellet" først var ute, ville han vel bli "voksen".. Men nei da.. Skjønte ganske tidlig i svangerskapet at j kom til å bli alenemor, men prøvde i d lengste. Tenkte at han sikkert kom til å våkne når barnet ble født.. D gikk ikke, og da gutten var fire måneder, var j alenemor. Vi har greid oss utmerket i fem år, og nå har j ny samboer som j er kjempegla i! Gutten har d ganske bra, for han skjønner ikke så mye av hva pappaen driver m enda. Problemene våre i dag går stort sett på at pappaen lover og lover, og holder sjelden noe av d. Aner ikke hva han ruser seg på, og når d skjer, men at han fortsatt gjør d, og at d har utartet er j ikke d minste i tvil om! Gutten min er hos pappaen annenhver helg, da hos foreldrene til pappaen for sikkerhetsskyld. De gangene de er alene går j og er konstant bekymret for hva som kan skje! Så jeg syns absolutt IKKE at du er d minste prippen!!!!!! Lykke til videre!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6891472-rusmidler/page/2/#findComment-6921526 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antonym Skrevet 2. november 2006 #35 Del Skrevet 2. november 2006 "de fleste som ender opp med å bruke sterkere stoffer har vel beg med hasj en eller annen gang? Er det mange som er uenige i det?" Jeg er enig. Men like fullt har de samme personene vel "begynt med alkohol en eller annen gang?" Er det mange som er uenige i det? Selv om denne logikken er svært enkel å skjønne, er det veldig mange som har vansker med å frigjøre seg fra forestillingen om at ordet "narkotika" er en logisk fellesbetegnelse på de rusmidlene som står oppført på den. Det finnes ingen kobling mellom cannabis og heroin eller GHB i hverken skadevirkninger, rusvirkninger, fremstillingsmåte, konsistens eller noe som helst. Det eneste de har til felles er at de er rusmidler, og det er også alkohol, nikotin og koffein! Hasj "fører" ikke til bruk av andre stoffer - uforsiktighet, dårlige oppvekstvilkår, det at man havner på kanten med loven av den enkle grunn at man kjøper en stor mengde hasj én gang, i den hensikt å hamstre fordi man IKKE ønsker å omgåes kriminelle miljøer så mye, og/eller bare god gammeldags nysgjerrighet... SLIKE ting er det som får folk til å begynne med heroin. Ikke hasj. Ikke alkohol. At de fleste heroinmisbrukere en gang i tiden røyka hasj, beviser ingenting. Sannsynligvis hadde de andre vaner fra tidligere i livet også, som kaffedrikking, sex eller sukker/sjokolade. *** Cannabis (hasj og marihuana) må legaliseres fordi et statlig utsalg av disse rusmidlene er den eneste måten å undergrave det ulovlige narkotikamarkedet på. Det ulovlige narkotikamarkedet er helt fritt for restriksjoner og legger opp til en selvoppholdende og selvekspanderende markedsstruktur som ikke tar hensyn til for eksempel aldersgrense ved salg. Cannabis er et rusmiddel som til tross for forbud og narkotikakrig fra USA (noe lignende den nåværende "krigen mot terror": Dyr, aggressiv, dødfødt, skadelig) har blitt mer og mer tilgjengelig over hele kloden vår, også her i Norge. Stadig færre kjøper lenger propagandaen som er nødvendig fortsatt å ta i bruk for å legitimere et forbud mot et rusmiddel som er mindre skadelig enn både alkohol og nikotin (WHOs cannabisrapport, 1998), kanskje til og med koffein. En undersøkelse i USA viste at eksponering for anti-rusreklamer *økte* risikoen for at barna begynte med narkotika. Bare ved å legalisere kan vi få anledning til å påvirke og håndheve aldersgrenser, stengetider, prisendringer og kvalitetssjekk av varene, som på dagens vinmonopol. Cannabis er spesielt viktig fordi det er langt mer utbredt enn alle andre narkotiske stoffer, og fordi det (delvis av nettopp den grunn) er et viktig rekrutteringsstoff for narkotikabransjen. Årsaken til at en ørliten (men altfor stor) brøkdel av cannabisbrukere "går videre" til andre stoffer, er ikke hva hasjen gjør med dem, men det at havner på "den andre siden" av samfunnet ved å bruke cannabis. De blir stigmatisert og får stadig færre venner som *ikke* røyker og stadig flere som bruker andre narkotiske stoffer. Det er forbudspolitikken som legger opp til dette. *** Til "mia x": Det blir en slags "påstand mot påstand" mellom deg og tripp-trapp-tresko, som antakeligvis skyldes ulike oppfatninger og perspektiver på saken. Du mener at "INGEN" du kjenner som har røykt hasj har det gått bra med, mens tripp-trapp-tresko melder mangel på ikke-røykende venner, men gir ikke uttrykk for at noen har noe problematisk forhold til det. Hva med å trekke inn noen mulige feilkilder? Tripp-trapp kjenner mange som røyker og får antakeligvis åpne betraktninger på saken. Når jeg leser hva du skriver, tenker jeg at hvis jeg hadde vært din venn, hadde jeg holdt røykinga mi for meg selv. Hva slags cannabisbrukere i dine vennekretser er det som er åpne om bruken sin? Til ettertanke... *** Jeg syns trådstarter stiller rimelige krav til typen - jeg skjønner på alle måter at man ønsker et "rent" barnehjem. Samtidig deler jeg skepsisen til at alkohol oppfattes som så mye mer akseptabelt. Fysjom! Er det noen av mine rusmidler jeg vil barna mine senest mulig skal komme i kontakt med, er det alkohol og nikotin, ikke cannabis. Jeg vil anbefale og foreslå å likestille dem som rusmidler når dere tar i betraktning hvilke konsekvenser rusbruken får for barna. Bedre grunnlag for sunn skeptisisme, kanskje? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6891472-rusmidler/page/2/#findComment-6927997 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mia_mor_med_bebi_i_magen Skrevet 2. november 2006 #36 Del Skrevet 2. november 2006 til annonym og tripptrapp.... ja d er virkelig en flaggsak med cannabis...morfin...det har heller ikke noen enorme skade fang dersom det brukes rent... er egentlig bedre en cannabis... burde jo legalisere d og! lista over rusmiddler som isolert sett ikke er så "ødeleggende" er lang. for et sammfunn dere vill at barna skal vokse opp i! håper virkelig at dere ikke kommer opp i dette miljøet med deres barn, da hadde dere nok endret mening fort..vet etpar som har delt deres syn, helt til de fikk barn som endte der, med overdose osv..de forandret plutselig mening når de så rusmiddlene fra innsiden over litt lenger tid... Synd at dere er så uvitende (sorry viss d ble provoserende) men som jeg sa tidligere, jeg tror alle som har en virkelig kjennskap til disse stoffene er enig med meg. men så er det en del romantikere som står på sidelinja og syns at i en ideell drømmeverden så kunne det vært fint om alle kunne brukt stoff på en fin og hyggelig måte! men slik fungerer d ikke! se på danmark og holland...d er virkelig noe vi vill ha her, sant! horehus og dop som florerer. disse landene sliter veeeldig mye mer enn vi gjør her i norge, men det gidder vi ikke tenke på... MEN denne tråden var et enkelt spørsmål fra ei jente her...d var ikke et spørsmål om og dra igang en legaliseringsdebatt...syns egentlig ikke d hører hjemme på en bli gravid side :/ Stor klem til hovedinnlegghaver her:)) sender alle fine komplimenter i retur, du virker og som ei kjempejente:))) stå på håper vi får en liten spire snart begge to Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6891472-rusmidler/page/2/#findComment-6928213 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antonym Skrevet 5. november 2006 #37 Del Skrevet 5. november 2006 I motsetning til cannabis er morfin sterkt avhengighetsskapende. De viktigste argumentene for legalisering av rusmidler er ikke at "alkohol er verre," men at det er eneste måten vi kan oppnå kontroll over markedet på. "Synd at dere er så uvitende (sorry viss d ble provoserende) men som jeg sa tidligere, jeg tror alle som har en virkelig kjennskap til disse stoffene er enig med meg." Nei, du provoserer ikke. Det er ikke første gang jeg er borti folk som tror at jeg er for legalisering bare fordi jeg vil "nyte rusen min i fred," og at alle argumenter for legalisering bare er "skalkeskjul" for dette. Du må gjerne hevde at jeg er "uvitende" hvis du kan fortelle meg noe jeg ikke vet om rusmidler. "men så er det en del romantikere som står på sidelinja og syns at i en ideell drømmeverden så kunne det vært fint om alle kunne brukt stoff på en fin og hyggelig måte! men slik fungerer d ikke! se på danmark og holland...d er virkelig noe vi vill ha her, sant! horehus og dop som florerer. disse landene sliter veeeldig mye mer enn vi gjør her i norge, men det gidder vi ikke tenke på..." I Nederland er cannabis avkriminalisert og heroin deles ut til heroinavhengige. Dette har bidratt til at Nederland i dag har en fjerdedel så mange heroinavhengige som Norge i forhold til innbyggertall, og gjennomsnittsalderen på sprøytenarkomane ligger på rundt 50 år. I Norge er snart cannabis mer utbredt enn alkohol blant mindreårige. Spørsmålet om narkotikatilgjengelighet har ikke bare med å gjøre hvilke prinsippielle standpunkt samfunnet tar i saken: Narkotika øker i popularitet selv om vi setter inn store ressurser på "rusbekjemping." Nederland sliter egentlig ikke mer enn Norge. I Norge *øker* faktisk antallet rusmisbrukere. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6891472-rusmidler/page/2/#findComment-6963887 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antonym Skrevet 5. november 2006 #38 Del Skrevet 5. november 2006 PS: Jeg håper også på en spire eller to ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6891472-rusmidler/page/2/#findComment-6963892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå