Gå til innhold

Til de som har født før!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg lurte på en ting.er det noen her som har fått en baby på 4500-5000gram?som har født normal å det har gått greit??håper på svar.ha en fin kveld kos fra gull ungen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke fått en så stor baby før, men min svigerinne som er ganske liten og nett fikk en stor jente for tre år siden. Synes å huske at jenta var nærmere 5 kilo. Hun fødte normalt og alt gikk som det skulle. Det var hennes tredje fødsel. Tror ikke hun ble sydd så mye heller. Men alt er jo forskjellig fra person til person.

Venter du en stor baby kanskje?

Skrevet

Mitt andre barn var 4310gr og 52 cm. Hun ble født på under 2 timer og kom som en rakett nederst i senga...

Skrevet

Glemte å si jeg sydde kun to overflatiske sting;)

Skrevet

Jeg fikk en stor fin gutt på 4900 gr, det gikk helt fint! :) Det går så greit så, legger ut fødselshistorien min her nå...

"Ferdigføda"

Skrevet

Ja, junior var 5222g og 56cm da han ble født. Hadde fått vite gjennom hele svangerskapet at han kom til å veie 3,6 kg til termin helt opp til 3 uker før da han ble estimert til 4 kg ved termin. (Hadde mange kontroller med UL hver gang pga tidligere svangerskapsforgiftning.) Så vekstestimering stoler jeg IKKE på lenger!

Uansett er jeg nå veldig glad for at de bommet. Hadde nektet å føde en så stor baby, men det gikk utrolig fint. Var på kontroll på sykehuset 2 uker over termin hvor de fant ut at jeg var moden med 3 cm åpning (hadde ikke hatt noen rier). Det ble derfor bestemt at de skulle ta vannet og sette i gang fødselen. Lå deretter 1 time med CTG registrering og hadde noen vonde rier, men overlevbare.Så ble de utrolig vonde og jeg fikk litt panikk for jeg var jo tross alt bare 1 time inni fødselen og fryktet mange timer med dette. 10 minutter etterpå begynte pressriene og 20 minutter senere var junior født. Fødselen tok bare 90 minutter, nådde ikke noe smertestillende og revnet bare grad 2 som er veldig vanlig. Så det er mulig å ha en "fin" og ukomplisert fødsel selv med store barn.

Skrevet

Min forrige var 4570g. Hittil min største og den som kom lettest. Hadde styrtfødsel som med alle de andre. Helt uten komplikasjoner. Ingen klipping eller revning heller. Det er ikke nødvendigvis slik at de største er de verste å føde. I mitt tilfelle har det vært motsatt :-)

Skrevet

Husk at så lenge hodet har "normal" størrelse så går det mest sannsynlig greit. Om ungen er lang eller litt lubben så spiller det liten rolle, det er bein som er vanskelig å presse gjennom. En liten unge kan skape mer problemer enn en stor, hvis den lille f.eks kommer med knyttneven først, ei skulder på tverke, eller forhodet først istedet for bakhodet.

Altså: det går helt fint an å føde et stort barn normalt og greit :)

Skrevet

Veldig enig med ka-ping. Det er hodet som teller. Mine barn har veid omtrent like mye (i overkant av 4 kg), men hodets omkrets har variert. Største mann var 38 cm , og han var betydelig værre å presse ut enn storesøster på 35 cm. Sistemann kom med hånden over øyet. Det ble pes og revning før de fikk skjøvet unna hånden og fikk han ut. Har brukt fra 5 min til 15 min å presse ut barna. Ikke veldig mange pressveer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...