Gå til innhold

Lei meg pga tøff fødsel nr. 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen.

Jeg har nå fått min etterlengtede baby, da jeg ble satt igang på grunn av høye gallesyre verdier.

Gutten min ble født 19/10, og var helt nydelig!

Nå i tiden etter fødselen er jeg imidlertid ganske lei meg da fødselen absolutt ikke ble slik jeg hadde tenkt. Med min første fødselsopplevelse i tankene hadde jeg faktisk gledet meg til å føde denne gangen, så nå er jeg veldig skuffet. For det ble absolutt ikke sånn som forige gang!

Jeg ble som sagt satt i gang, og dette kan kanskje være grunnen til at jeg opplevde denne fødselen som veldig hard? Det tok bare ca drøye 4 timer fra riene startet til gutten min var født, men det var harde timer! Den ene riene avløste den andre, og jeg fikk overhodet ikke hvilt meg noe innimellom. Jeg var veldig sliten på forhånd, og jeg følte at jeg ikke klarte å føde så godt denne gangen. Og dette har gjort at jeg sitter igjen med en følelse av at jeg har misslykktes litt.

Jeg vet at det kanskje høres rart ut når resultatet ble så bra, men det er sånn jeg føler det.

Den første gangen gikk jeg rundt og strålte rett etter fødselen, og jeg følte meg som en dronning. Jeg hadde klart det, kroppen min hadde klart det! Jeg var så stolt! Denne gangen følte jeg mest av alt skuffelse over egen prestasjon. Er det andre som har følt det på sammen måte, eller er det bare jeg som er litt rar som føler det sånn? Kanskje jeg setter for høye forventninger til meg selv?

Jeg er også litt skuffet over at jeg måtte bruke lystgass for i hele tatt å klare det denne gangen. Forige gang klarte meg meg uten noe som helst. Jeg vet at det sikkert er mange som synes at dette er dumt av meg, men jeg klarer ikke helt å slippe tak i disse følelsene. Hører gjerne fra dere alle om hva dere tenker om dette.....

Hilsen en litt lei seg to barns mor :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal ha nr. 2 snart. Har ganske store forventninger til denne kjenner jeg. Første gang, for snart ni år siden, så måtte fødselen settes i gang. Det gikk 2 timer, men med samme følelse som du at det ikke ble pauser i det hele tatt. Fødselen ble knallhard, fikk ikke tid til å puste inn lystgass en gang, følte at jeg mistet kontrollen over alt da pressriene kom, bare så usansynlig vont. Satt med en følelse av å ha taklet fødselen på en dårlig måte etterpå. Den følelsen av å miste kontrollen over egen kropp var ikke noe god. Jeg kan godt skjønne de følelsene du sitter med nå. Håper du klarer å legge til siden de negative sidene ved fødselen etter hvert, og at du klarer å glede deg ordentlig over vidunderet.

Skrevet

Huff da:( men man kan jo ikkje vite kors fødselen kjem til å gå.. hadde du kansje LITT for høye forventninger til deg selv ja..? ønsker deg lykke til me den lille uansett:)

Skrevet

hvorfor dette nederlaget over å ha tatt imot hjelp? Det er en kjempebragd uansett lystgass eller ei! Dette med naturlig fødsel tar litt av synes nå jeg da, uten at jeg skal moralisere, synes absolutt alle vi som har født har gjort en kjempejobb!!

Skrevet

nå har jeg bare født en gang, og det gikk utrloig bra. men jeg kan skjønne følelsen du sitter med. men jeg tror de kommer av for høye forventinger til deg selv, og ingenting annet. men kanskje du burde prate med noen? om ikke annet, så mannen din? tenker han ikke synes du mislykkes! du har på ingen måte det"! uansett så er det bare 4 timer av ditt liv, og resultatet skal være her så lenge du lever. ;O)

og det å klare seg uten noenting, det er i min verden ikke noe man skal streve etter så lenge det finnes smertestillende. jeg klarte det uten, men det var en tilfeldighet for ejg ville eg ha, men det ble aldri til at jeg fikk noe.

jeg tror du må skifte fokus på tankene og tenke at du gjorde en kjempejobb unasett hvordan det ble!

for hvordan du enn snur og vender på det har du ikke mislykkes, men gjort en kjempejobb!" gratulerer! ;O)

Skrevet

Det er ikke rart om du hadde høye forventninger til fødsel nr 2. Jeg har også det, og håper å unngå epidural. Lystgass briker jeg gjerne. Ble satt igang sist. Da tok det tre dager med modningsgele, de måtte ta vannet, jeg fikk lystgass, epidural og drypp, og jordmor måtte legge seg på magen min og presse før babyen kom ut. Det var på en måte ikke min fødsel. Denne gangen håper jeg å unngå å bli satt igang, og at jeg får mer følelse av kontroll.

Din fødsel ble styrt av andre enn deg selv denne gangen. Du hadde vel ikke noe valg når det ble som det ble, og jeg synes ikke du skal klandre deg selv for å måtte bruke lystgass. Hverken du eller barnet tok noen skade av det. Det er faktisk en grunn til at man tilbyr fødende forskjellige former for smertelindring.

Det går an å be om en samtale med jordmor for å snakke om hvordan fødselen ble, og få hjelp til å bearbeide den litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...