Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2006 #1 Skrevet 30. oktober 2006 Jeg lurer på å kjøpe tøybleier til barnet mitt. Hun blir født i november. Nå kjenner jeg ingen som bruker tøybleier og håper noen av dere kan hjelpe meg. Har fundert på om startpakken til nøstebarn er bra. Den med både brettebleier og formsydde bleier. Og så må jeg bestille ullbuksepakken i tillegg siden jeg ikke kan strikke selv. Eller bør jeg bestille pakken med bare brettebleier? Trenger man ekstra innlegg i disse bleiene eller er bleiene tilstrekkelig? Har lest at noen bruker gas eller frotte, men det må vel være isteden for disse brettebleiene? Og hvor lenge kan man bruke brettebleier egentlig? Håper dere tar dere tid til å svare meg, er helt blank på dette området og tøybleier vil jeg ha.
Lurifaksmammaen Skrevet 30. oktober 2006 #2 Skrevet 30. oktober 2006 Hei! Vet du at tettinntil.com har et eget tøybleieforum? Der er det mulig å kjøpe brukte bleier og bleiebukser, syoppskrifter, strikkeoppskrifter. Der finner du masse info..!!!! Brettebleier og ullbukser er det mange som bruker opp til ca.6 mnd - og så til nattbruk etterpå.. dette fordi det kan være knotete å få på når babyen rører seg mer.. Brettebleiene til Nøstebarn er store - 80x80, og noen synes de blir vel store på de aller minste barna. På Jysk har de brettebleier som er 70x70 - 12 pack til 99 (av og på tilbud til 75 kr...) Disse gir en mindre bleie, som passer bedre til nyfødte barn.. De formsydde bleiene som Nøstebarn har, heter Popolino two size. Disse får du billigere hos Vidunderbarn.no.. Vidunderbarn selger også Snappi - til å feste brettebleiene med - en smart liten dings som gjør at man ikke trenger brillebukser. Koster 15 kr pr.stk - trenger i prinsippet bare en. En annen butikk som jeg liker godt, er Kenguruloftet.no - de har forskjellige bleietyper - brettebleier, formsydde bleier og lommebleier..
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2006 #3 Skrevet 30. oktober 2006 Så jeg kan gå på jysk og kjøpe brettebleier og feste de med snappi og ullbukse utenpå? Har jeg forstått riktig? Er det nok med bare en brettebleie eller trengs det feks to for å hindre lekkasje? Rispapir er først nødvendig når barnet får fast avføring? Tusen takk for gode svar! Leser på kenguruloftet nå.
Lurifaksmammaen Skrevet 30. oktober 2006 #4 Skrevet 30. oktober 2006 Ja, eller så kan du bruke PUL-bukse utenpå - i stedet for ullbukse. Den puster (Kenguruloftet har en PUL-bukse fra Motherease - Air flow heter den. Den er god..) Rispapir er overflødig så lenge babyen har morsmelksbæsj - den siver bare igjennom... Om det er nok med bare en brettebleie kommer an på hvor mye barnet tisser... Noen legger inn ekstra innlegg...(f.eks en oppklippet brettebleie eller lignende..) Hvis du ser på Kengurutorget- er det en bleie som heter Nybøbleien - den er hjemmesydd av en mamma - av gamle laken osv. Disse er gode! Det er også hjemmestrikkede til salgs der... (men det er veldig lett altså - lover!!) På tettinntil.com ligger det linker til syoppskrifter - hvis du kjenner noen som kan sy..
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2006 #5 Skrevet 30. oktober 2006 Det enkle er ofte det beste... Det eneste du egentlig trenger er ca 26 brettebleier og noen ullbukser på skift. Nevner ikke brillebukser, for disse synes i hvert fall vi var helt unødvendige. Bruker du body holder den bleien på plass i tillegg til ullbuksen da. Men vet noen er uenig med meg her og synes brillebukser er et must. Ullkur må du også ha etter en stund. Så kan du se etterhvert om du trenger innlegg, flere bleier o.l. P.S Vi har kjøpt noen formsydde i etterkant men foretrekker brettebleiene enda.
Vero76 - 30.11.05 Skrevet 30. oktober 2006 #6 Skrevet 30. oktober 2006 vi brukte brettebleier frå Nøstebarn, brillebukser (hadde aldri klart oss utan) og PUV-bukser (Motherease air-flow cover) eller ullbukser utanpå. Knall-løysing:)! No bruker vi Kushies ultra, men til nestemann har eg tenkt å investere i nokre one-size-bleier frå Motherease.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2006 #7 Skrevet 31. oktober 2006 Tusen takk for gode svar! Nå er jeg klokere! Lurer på om jeg bare må prøve meg fram til å begynne med og så bestemme meg for et merke etterhvert. Men har ihvertfall fått kunnskap om dette med tøybleier nå.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2006 #8 Skrevet 31. oktober 2006 Men nå lurer jeg på hvor ofte man skifter bleie om natten... Kan barnet ha en og samme bleie natten igjennom hvis det sover godt? Eller vil huden bli oppbløtt av urinen? Eller slipper man det problemet siden bleien gjør at huden får puste? Har fått høre av papirbleiebrukere at man ikke behøver å skifte bleie så ofte hvis barnet bare har tisset siden sugeevnen er så god, men en tøybleie har vel ikke så god sugeevne?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå