Gå til innhold

Ta tempen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det et spesielt tempratur måler man må ha, eller kan man bare bruke et vanlig digitalt termometer fra apoteket, når man skal måle el? Holder det bare ikke å bruke el-tester? Noen med erfaring?

har bare brukt el tester jeg, men uten særlig hell...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Danseglad..

Det sies at man burde bruke et termometer med 2 desimaler. Men selv bruker jeg et jeg kjøpte på apoteket.

Det med kun å bruke EL-tester er greit for dem som har LH-stigning lenge nok til å få utslag på testene...

Tempen stiger etter EL, og holder seg høy frem til TR kommer, dersom man har hatt EL. Det med å tempe kan da også vise deg at du faktisk har hatt EL.

Du kan plotte inn alle tempene dine samt annen informasjon på www.fertilityfriend.com og legge ut linken din her på forumet, så kan vi se og veiliede deg om det er noe du lurer på..

Lykke til...

Klem fra

Skrevet

Jeg er en varm tilhenger av å tempe! (Vurderer nesten å bytte nick til "tempe-laila" ;)

Mange grunner til å at det er lurt å tempe:

1) Man vet når el har vært

2) Man vet dermed at man har hatt el i denne syklusen (noen har el-løse sykluser - ikke uvanlig)

3) Ved forsinket el, vil også ikm/mens forskyves - man slipper derfor å operere med for tidlig ikm-dato og slipper dermed også å bygge opp urealistiske forventninger når tanta ikke kommer...

4) Når man blir gravid, vil tempen normalt holde seg høy i mer enn 18 dager etter el, hvis ikke gravid synker den gradvis mot ikm eller stuper ved ikm.

5) Man får vite om man har lang nok lutealfase = mer enn 10 dager med høyere gjennomsnittelig temp etter el enn hva man hadde før el (henger sammen med progesteronnivået)

Sikkert mange flere grunner, men summasumarum gir tempingen en god oevrsikt over syklusen, fruktbare dager, når ikm er etc :)

Sjekk ut www.pernille.info for mer informasjon og/eller www.fertilityfriend.com!

Skrevet

Tusen takk for svar scubagirl og zzzzz-frøken. Da får jeg bare sette meg inn i dette med temp målinger og se om jeg har bedre lykke med det enn el-tester... :o)

Skrevet

Tusen takk atter en gang. Skal ta en titt med en gang jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...