Gå til innhold

Vil du ned i vekt, les dette. Det er suuupert:)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Alt det der hvorfor og hva som er godt for kroppen osv kan du lese om på www.tn.no Dette er egentlig et kostholdsoppsett for folk som trener, men kan med godt hell brukes av de som ikke trener og (Som meg selv)

 

Men jeg kan beskrive litt. For å gå ned i vekt MÅ kroppen ha et kaloriunderskudd. Når jeg begynte å ”slanke” meg trengte kroppen min 2200 kalorier pr. dag for å opprettholde vekten. Etter at kostholdsendringene var i gang spiser jeg ca 1550 kalorier pr dag. Det betyr et kaloriunderskudd på ca 700 kalorier om dagen. For å gå ned en kilo fett i vekt må du ha et kaloriunderskudd på 7000 kalorier. Altså etter ca 10 dager på diett med et kaloriunderskudd på 700 kalorier om dagen går jeg ned ett kilo fett

 

Man må ikke telle og veie kalorier og mat når man slanker seg, men da er det mye lettere å ha oversikt over hvor mye man trenger for å gå ned i vekt.

 

Man skal alltid spise 5-6 måltider om dagen. Frokosten skal alltid inntas en time etter du har stått opp. Til kveldsmaten spiser du ingen karbohydrater. Grønnsaker skal du spise minst til 2 av måltidene om dagen. Jeg pleier å spise det til middagen og kveldsmaten. Det skal aldri gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid. Er du sulten etter 2 timer, så spiser du et mellommåltid eller bare tar neste måltid. Drikk alltid 2 glass vann FØR måltidet.

 

Hvis du vil følge det samme opplegget som jeg følger er det slik:

 

Frokost klokken 0900: 150 gr. Proteiner, 100 kalorier karbohydrater, vanlige vitaminer, tran (viktig) eller annen omega 3, slik at det utgjør 80 kalorier, ca 10 gram.

 

Lunsj kl 1200: 150 gr. Proteiner, 100 kalorier karbohydrater.

 

Mellommåltid 1330 ca. Bare de dagene jeg føler meg sulten, men som regel hopper jeg over dette mellommåltidet: En halv nutrilett sjokoladebar (brownien er suuper god), eller 1 banan eller to knekkebrød med litt pålegg (og da velger du så klart ikke brunost, nugatti, vanlig hvitost. For mye kalorier), eller 100 gr. Proteiner.

 

Middag kl 1530: 150 gr. Proteiner, 100-150 gr. Grønnsaker, 100 kalorier karbohydrater, fett i form av 1 ss olje eller 10 gr. Nøtter (for eksempel cashew nøtter eller mandler)

 

Mellommåltid kl 1730: En hel sjokoladebar med nutrilett brownie (ikke velg den med peanøtter, den er det altfor mye kalorier i)

 

Kveldsmat ca kl. 2000: 150 gr. Proteiner og 100-150 gram grønnsaker eller mer

 

De dagene du spiser laks eller makrell (mat med mye sundt fett) dropper du tranen om morgenen og fettet til middagen.

 

Med proteiner mener jeg:

Kyllingfilet, karbonadedeig, laks, sei, torsk, makrell, tunfisk (gjerne på boks i vann), svinefilet, egentlig all slags kjøtt uten så mye fett på, egg (bruk kunn den ene plomma hvis du for eksempel spiser 4 egg til et måltid), lett yoghurt (yoplait sin nye 1% med blåbær er kjempe god)

 

Med 100 kalorier karbohydrater mener jeg:

65 gr. Kokt ris

30 gr. Ukokt havregryn eller annen frokostblanding (unntatt sånn med sjokolade da

140 gr. Kokt potet

40 gr. Kokt pasta

2 vanlige knekkebrød

40 gram brødskive

100 gr. bønner

 

 

Grønnsaker kan du egentlig spise det du vil, men ikke så veldig mye avocado og oliven, eller du kan bruke det, men i små porsjoner Jeg har aldri likt amerikansk blanding noe særlig, men nå bruker jeg det i maten hver dag. Med krydder og stæsj blir det faktisk kjempe godt.

 

Noen Must du må ha av stæsj er soyasaus, sweet chili saus, karri, pepper, kyllingbuljong terninger, kjøttbuljong terninger.

 

En eller to ganger i uka lager jeg store porsjoner av forskjellige retter. Jeg setter resten i kjøleskapet og spiser det over flere måltider. Det er ofte til lunsjen at jeg ikke har lyst på knekkebrød eller brød og da spiser jeg ofte en eller annen slags middagsrett i stedet. Til kveldsmat spiser jeg alltid en eller annen middags gryte (fordi jeg syns det er digg om kveldene og) Så egentlig spiser jeg middag ofte 3 ganger om dagen Jeg har alltid ferdig kokt ris og pasta i kjøleskap og fryser, slik at det er lett å tilberede. Kyllingfilet kjøper jeg i store porsjoner , skjærer i biter og koker i kjele med vann til den er gjennomkokt. Tar det så i fryseren når kyllingen er blitt KALD og tiner i mikroen til de måltidene jeg skal bruke det. Egg koker jeg ofte hele pakka av gangen og oppbevarer de kokte egga i kjøleskapet.

 

Den sjokoladebaren jeg spiser i 5 tida passer veldig godt for meg å spise på den tiden, for det er da jeg har mest søtsug etter middagen. De dagene du er i selskap eller på besøk hos noen som serverer kake har du bare med deg din egen kake. Sjokoladebaren

Spisedagen som er en dag i uka (du velger hvilken) spiser jeg masse snop, ships, pizza og alt mulig usunt. Denne dagen gleder jeg meg alltid til og den er veldig bra for å holde motivasjonen oppe.

 

Oppskrifter på sunne middager er det flust av på internett og du kan sikkert mange selv, men jeg har en del jeg og

 

 

Chili con carne

1 paprika i små biter

1 løk hakka

450 gr. karbonadedeig

1 ts. kanel eller mindre

1 boks tomater

Ca 1 boks tomatbønner

Salt og pepper

Stek løk og karbonadedeig. Bland alt sammen

etterpå og la det koke noen minutter. Dette er til 3 måltider ca. Vei alt når det er ferdig, del det på 3 også vet du hvor mye av det du skal ha pr. måltid.

 

Kafè salat

Rød salat

Grønn salat

Ruccola salat

Paprika

Rødløk

Tomat

Svarte oliven

Revet fersk parmesan (litt)

Oliven olje

Litt pesto

Salt og pepper

Litt balsamico eddik (viktig)

Stekte kyllingbiter

+ kald ris eller pasta

 

Tunfisk gryte

Tunfisk på boks (hell av vannet)

Tomater på boks

Hvitløk

Sweet chilisaus

Løk

Paprika

Ketchup og/eller en eller annen ferdig tomat saus på glass (ikke sånn kjempe masse)

Soyasaus

Pepper

La alt koke i 15 minutter ca. bland i pasta eller ris. Du må måle opp selv hvor mange måltider det blir utifra hvor mye tunfisk du bruker. Om det blir for mye grønnsaker gjør det ingenting.

 

Kylling i ovn

Kyllingfilet

Gulerøtter

Mais på boks

Sjampinjong  hehe, klarer aldri skirive det riktig..

Løk

Masse hvitløk

Paprika

Squash

Hakka tomater

En del soyasaus

Salt, pepper, grillkrydder, paprika krydder, basilikum (litt av alt) og flere ss black boy marinade eller flere buljong terninger (kyllingbuljonen er ofte veldig salt)

Stekes i ovnen alt sammen en halv time ca 200 grader varmluft, eller til kyllingen er ferdig stekt.

 

Laks i ovnen

Laks (på kiwi har de billig first price lakse fileter)

Pesto oppå laksen

Paprika, tomater i store biter

Poteter i tynne skiver med masse grillkrydder.

Stekes sammen i langpanne og serveres med kesam. Nammenamm

 

Laks i panna

Laks (hakka)

Pasta

Pesto en ss pr porsjon

Amerikansk blanding

Soyasaus

Sweet chili saus/pepper

Stekes sammen i panna (etter at laksen er ferdig stekt) til grønnsakene er ferdige. Dette er skikkelig super godt.

 

Luxus salat med reker

Reker i lake

Grønn hode salat

Paprika

Tomat

Olje fra fetaost på glass 1 ts pr. porsjon

Salt og pepper

Litt balsamico eddik

Litt rødløk

Litt avocado.

 

Karri kina kylling

Ferdig kokt ris

Kyllingfilet

Kjøttbuljong 1 liten firkanta terning pr. porsjon

Grønn salat om du vil

Sur søt sweet chili saus

Cashewnøtter 10 gr. Pr. porsjon

Soyasaus

Karri

Paprika

Masse løk i store biter.

Stek kyllingen først, ha i resten og hell over 2-3 dl vann alt etter hvor mye du lager og la det boble og kose seg en ti minutter ca.

 

Karbonade pasta

4 porsjoner

500 gr. Karbonadedeig

1 stor eller 2 små løk i store biter

400 gr. Eller mer amerikansk blanding

1-2 ts karri

Salt/pepper

Sweet chili saus

4 små terninger med kjøttbuljong

4 dl vann

3 ss olje fra fetaost glass (kan droppes) bruk da heller nøtter oppi ca 30-40 gram.

160 gr. Ferdig kokt pasta.

Stek karbonadedeigen og løken, ha så i resten og la det koke ti minutter ca.

 

Grønnsakssuppe/lapskaus

1 pose ferdig lapskaus blanding (grønnsaker)

Ca 500 gr kjøttpølser av kalkun

Vann

En del buljong og pepper.

Kokes ti minutter ca.

 

Det er bare å prøve seg på kjøkkenet altså, det meste her har jeg funnet på selv og det er kjempe godt…

 

Slik ser en vanlig spisedag ut for meg:

 

Frokost: 2 kokte egg (kunn den ene plomma), 1 ss omega 3, 30 gr. Havregryn blanda i en yoplait yoghurt.

 

Lunsj: Det samme som frokost eller brødskive/knekkebrød med makrell i tomat eller varmrøkt makrell eller en middagsrett eller 4 kokte egg og ris med ketchup Faktisk godt.

 

Mellommåltidet: Droppes ofte, men de gangene jeg har det spiser jeg ofte en halv sjokoladebar eller kokte egg.

 

Middag: kyllingfilet/karbonadedeig/tunfisk, ris/pasta og grønnsaker.

 

Mellommåltid: Alltid sjokoladebaren Den er goood!!

 

Kveldsmat: 4 kokte egg (kunn en plomme) og en yoplait yoghurt eller en middagsrett uten karbohydratene, som er ris, pasta, potet osv.

 

Å spise slik jeg har beskrevet her nok litt dyrere enn å spise ”vanlig” mat, fordi proteiner er ofte dyr mat. Men for meg er det verdt det at jeg går ned i vekt, føler meg mett og vel

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...