Gå til innhold

Juleverksted

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk jeg skikkelig lyst til å ha nå. Med gløgg og pepperkaker og massevis av ting å gjøre. God stemning og gode venner som sitter å lager julepynt og julegaver. Og julemusikk i bakgrunnen! *sukk*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ååå jeg også vil:)

Skrevet

ÅÅÅ! Det hørtes koselig ut ja! Noen som har "oppskrifter" på hva man kan lage?? Må være noe lettvint, da jeg ikke er så flink selv, og at det må passe til barn i alderen 6-7 år...

Skrevet

www.panduro.no

Her har de sånne pakker med småting man kan lage selv til jul - både for barn og for voksne. Anbefales!!!

Skrevet

Hjemmelagede karameller/sukkertøy er veldig lettvint, spennende og passer for barn. Man får kjøpt ingrediensene på panduro, også via nettet. Man kan lage alle slags smaker og kulører.

Ellers så er dorull nisser et høydepunkt! Vi laget nisselandsby og hadde pepperkakehus etc. Tips er å sette pepperkakehuset på et brett så man kan flytte det om det blir i veien. Og husk at vatt er skikkelig brannfarlig! Holdt på å lage krise i fjor da jeg skulle tenne noen lys og så tok nissen fyr i tillegg!

Til slike nisser trengs filt/stoff/glanspapir og gode tusjer. Kan kjøpe inn ferdige nisseluer, ski, etc, men jeg synes nå barnas egne kreasjoner er vel så artige! Ispinner blir fine ski til nissen, god unnskyldning for å spise is på vinteren...

Skrevet

Her i gården blir det julekort og dorullnisser - med en to-åring er det vel det mest avanserte vi kan få til:)

Skrevet

ey - pepperkakebaking og kakemenn greier til og med en to-åring :) Lillejenta vår var 1 1/2 forrige jul, og SVÆRT ivrig i bakinga med mamma og mormor!

Skrevet

Vi er fire venninner som har tradisjon å lage pepperkaker sammen med barna våre. De andre har to, jeg har ett i pepperkake-bake alder.. De synest det er så stas, spesielt å spise etterpå. Kjempe koselig tradisjon! Før de kom til verden var det drops og såpe vi laget.

Trille bivoks lys er jo kjekt for barn. Jeg har de siste årene kjøpt in kubbelys på ikea og stearinvoks plater på panduro. Disse rives/klippes og klistres på kubbelysene. Blir fine julegaver fra sønnen min til besteforeldre etc..

Skrevet

her er noen ideer jeg pleier å gjøre med barna i barnehagen og tantebarnamin og som jeg selv gjorde da jeg var liten:

du kan kjøpe små og store bokser i tre, som kan males, ta på et fint glasbilde og lakkere- veldig enkel- også for barn- også kan dere lage noe julegodt å putte opp... en liten julehilsen.

eller, di kan kjøpe små t-lysestaker, og silkepapir- får noe som er litt tykkere enn det også, i mange fine farger- ta på lim, og fest på dette silkepapiret og dere har fine lysestaker. hørtes ikke så fint ut-men det blir veldig fint.. hverfall hvis du kjøper sånt papir som brukes til kort å sånr ( også gjennomsiktig) , så skinner det så fint med lys oppi. fine gaver.

så er det noe som heter Decopage ( vet ikke om jeg skrev det liksom nå)- kan lage masse fint med det.. spør om det i en hobby butikk så kan du se- det er skikklig fint og lett. men litt vanskelig å forklare bare.

kos deg med juleverksted da:)

Skrevet

Å ha Juleverksted med barn og voksne sammen,er så koslig..hadde det med min datter fra hu va 3år og ut barneskolen..hvert år så samlet vi oss..va en gjerne bortimot 7-8..

Kjempekos va det,ble liksom inngangen til jula for oss..først lagde vi julepynt og bakte,så spiste vi det vi hadde bakt og drakk kakao og gløgg etterpå...med julemusikk i bakgrunnen!!!!!En koslig jule-tradisjon-

som jeg ska gjenoppta når nurket blir en 2-3år..for min datter mente det måtte hu få også..hu husker det som en av sine beste barndoms-minner..Like koslig for de voksne som for de små!!!!!!!!! Så lykke til (o";)

Skrevet

Noe som ble en skikkelig stor hit for ungene som jeg hadde på juleverksted da jeg var lærerassistent var: Julegriser. Man tar et syltetøyglass og limer på rød filt på lokket. Og så kjøper man sånne "øyne" som rører på seg,og så limer man på en bit av en vinkork som nese. Og vinkorker som bein med en pipestilk til hale. Og så maler man glasset om man vil det. Da kan man putte julegodis eller hjemmelaget knekk og lignende nedi. Kjempegøy! Men det lønner seg å ha limpistol til å lime på glasset med,ellers sitter det dårlig.

Skrevet

Åh, det var lurt *PetuniA*. Skal samle vinkorker fra nå av (det blir det morsomste, hikk) .... Kjempegod ide!!!!!

Skrevet

hehe,jupp. Skal være litt for både små og store :P Neida :)

Skrevet

Åååh, husker også juleverkstedene på skolen! De var kjempekoselige! Massevis av "stasjoner" der en kunne lage skikkelig fin julepynt, sitte og konsentrere seg og kose seg. Fine julegaver ble de. Alle lærerne hadde hver sin "stasjon", tror jeg. Og så hadde vi med foreldre, og litt utstyr, som forklær, saks, og så tror jeg det var servering av pepperkaker eller noe. Vi lagde fyrstikkholdere, dompaper, halmhjerter- og bukker, filthjerter, osv. Gjøres det sånn på skolene ennå?

Skrevet

Ja,de har sånne verksteder fortsatt. De minste klipper vel i papir for å lage "snøkrystaller" å henge på vinduene :)

Skrevet

Bare snøkrystaller? Høres ut som juleverksted light. Men det har vel med tradisjoner, økonomi og ressurser å gjøre. Synes bare de juleverkstedene vi hadde var så innmari flotte. Det var skikkelige materialer vi fikk å lage ting av, og mye av det var det også. (mimre, mimre)

Skrevet

Dette husker jeg også fra jeg gikk på skolen. Det var et kjempebra arrangement!

Skrevet

vi er noen venninner som har gjort dette noen år og det er så koselig, vi sitter der med julekort eller julepynt. Alt ettersom hva den enkelte ønsker.Praten rundt bordet går så det suser og klokken gåååår alt for fort. En skikkelig jente kveld med bare kos.. Så hos oss er det blitt en tradisjon :)

Så hadde jeg vært deg hadde jeg villa dradd igang et juleverksted... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...