Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg mistenker at jeg er blitt gravid, og vil selvfølgelig beholde dette barnet. Jeg går fulltidsutdanning ved høyskole nå, som avsluttes i mai 2007. Jeg mottar fullt lån og stipend fra Lånekassa. Jeg lurer derfor på hvilke ytelser jeg har krav på både før og etter fødsel? Jeg arbeider også ved siden av skolen som deltidsarbeider. Samboeren min har fast jobb, og god inntekt.

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6887037-student-og-f%C3%A5r-barn-i-sommer/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

du har vel ikke krav på noe særlig i forbindelse med denne fødselen dersom du ikke har tenkt å melde deg som student også til høsten. Dersom du avslutter studiet i mai og ungen kommer i juni/juli....

Dersom du derimot melder deg opp som student også til høsten vil du få fødselstipend fra ca 1 mnd før termin og så i en ca 10 (??) mnd i etterkant. Da vil du får utbetalt det samme som du ville ha fått med fullt lån+stipend, men alt blir omgjort til stipend. Dette hvis du har minst 50% av omsorgen for barnet. Tror ikke det er noe krav om bestått eksamen for det faget du er oppmeldt i når du er i fødselstipend.

Du får også utbetalt fødselstipend i sommer månedene.

I tillegg får man ekstra forsørger stipned en ca 1700 kr ekstra i måneden tror jeg det er. Men dt er avhengig av hvor mye pappan tjener. Dersom han tjener over en viss sum får dere ikke dette ekstra tillegget.

Det kan også være at du har krav på litt fødselspenger for den ekstrajobben din, men da mp du sjekke med trygdekontoret om du oppfyller reglene for fødselspenger. Dersom du ikke har tjent nok/jobbet nok til å få fødselspenger for jobben får du i engangstønaden istedet. (du kan altså få fødselspenger eller engangstønat i TILLEGG til fødselstipend.... men dersom beløpet blir høyere enn så og så mye tror jeg at stipend blir omgjort til lån på samme måte som at man ikke kan tjene mer enn en viss sum for å ikke miste stipendrettigheter)

Vil anbefale deg en telefon til lånekassen og en til trygdekontoret og finne ut av det ;)

jeg tror ikke hun har rett hun som svarte deg. slik jeg har forstått det har du rett poå støtte fra lånekassen, hvis du har hatt rett til lån de siste seks mnd. ta kontakt med studenthjelpa - de er de beste til å finne ut sånne ting. du får lønn fra trygde etaten i tillegg.. hvis du tjener mer enn tredeve tusen fast i året, dersom du har mindre fast løø, får du engangsstøtten. ikke hør på alle - snakk med lånekassen, kjempe greie ordninger. jeg har fått et barn som student. lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...