Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2006 #1 Skrevet 30. oktober 2006 Jeg fødte i februar og har hatt 8 mnd permisjon fra midten av januar til midten av oktober. Innimellom der har jeg hatt fire uker ferie. Jeg er nå tilbake i jobb og har i prinsippet fem dager ferie igjen. Min arbeidsgiver mener at jeg blir trukket i lønn dersom jeg tar ut den ferien, men jeg mener at jeg ikke skal bli trukket i lønn. Trodde man opparbeidet seg ferie året før man tar den ut, og i fjor jobbet jeg jo hele året...?
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2006 #2 Skrevet 30. oktober 2006 Det er du som har rett. Hvis din arbeidsgiver ikke vil forstå det bør du ta kontakt med fagforeningen din.
Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #3 Skrevet 30. oktober 2006 Tricki spørsmål det der: Man har ikke lønna ferie. Man får derimot feriepenger. 12 % (eller no) av fjorjårs inntekt. Har du fått utbetalt fult feriepenger i år? I så fall stemmer det dessverre at du blir trukket i lønn hvis du tar ut ferie nå....
Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #4 Skrevet 30. oktober 2006 ...eller nå ble jeg plutselig superusikker her.... Blir så vanskelig når man har hatt permisjon og lønna har blitt utbetalt av trygdekontoret. Fikk du lønn de fire ukene du hadde ferie? Eller fikk du feriepenger da... Uansett; jeg holder fast ved at ferie er ulønna i Norge, men feriepengene betaler på en måte for ferien...
Guttemamma x 3 Skrevet 30. oktober 2006 #5 Skrevet 30. oktober 2006 Går ut ifra at du har vanlig månedslønn. De to vanligste måtene å behandle feriepenger og trekk for feriedager er da: 1. Du får utbetalt alle feriepengene i juni samtidig som du trekkes for feriedagene for hele året. D.v.s. at du kun får feriepenger i juni og ikke noe særlig månedslønn (litt avhengig av hvor mange feriedager du har avtale om). 2. Du får utbetalt full månedslønn + feriepenger i juni og trekkes fortløpende gjennom hele året for de feriedagene du faktisk tar ut. Hvis du har fått både feriepenger og månedslønn (permisjonspenger) i juni skal du trekkes nå, hvis ikke skal du ha vanlig lønn når du tar ut ferie fordi du allerede er trukket for alle feriedagene i 2006.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå