Gå til innhold

Krav på ferie - noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte i februar og har hatt 8 mnd permisjon fra midten av januar til midten av oktober. Innimellom der har jeg hatt fire uker ferie.

Jeg er nå tilbake i jobb og har i prinsippet fem dager ferie igjen. Min arbeidsgiver mener at jeg blir trukket i lønn dersom jeg tar ut den ferien, men jeg mener at jeg ikke skal bli trukket i lønn. Trodde man opparbeidet seg ferie året før man tar den ut, og i fjor jobbet jeg jo hele året...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja,du har vell det? Dette høres litt merkelig ut ja,fins det ikke en forening du er medlem av eller noe som du kan ringe?

Skrevet

Du har krav på 5 uker ferie hvert år, helt uavhengig av om du har hatt permisjon eller ikke.

Så du skal ikke bli trukket i lønn.

Skrevet

Ifølge loven har man krav på 4 uker + 1 dag ferie. Forskjellige organisasjoner/firma har avtale om 5 uker (f.eks. LO-medlemer)

Man får ikke lønn under ferie, men feriepenger. Vanligvis gjør arbeidsgiverne det slik at i juni trekker de for alle feriedagene og utbetaler feriepenger isteden. Da skal det ikke være noe trekk underveis for de dagene man tar ut.

Skrevet

Under perm er det ikke mye ferie penger du opparbeider seg så det kan være han har rett å trekke deg da du ikke har opparbeidet deg lønnet ferie. Jeg har tatt ferien min etter perm da får ikke jeg lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...