Gå til innhold

Stønader og sånt...

Matja

Anbefalte innlegg

Jeg er da altså helt alene om omsorgen for barnet mitt (har termin i mai) og har prøvd å finne ut hva jeg skal ha i stønader. Det eneste jeg til nå har funnet ut er at jeg får dobbel barnetrygd og disse fødselspengene som alle (?) får. Jeg har ikke hørt fra barnefaren på en stund, og jeg vet ikke hvordan den situasjonen utvikler seg, så jeg har ikke peiling på om han skal betale. Skal han det? Han bor i England, og jeg vet ikke reglene...

Hvem har egentlig krav på overgangsstønad?

Jeg har relativt bra inntekt (jobber som barnehagestyrer), så er det da noe jeg ikke har krav på?

Har sett litt etter på www.nav.no, men er egentlig ikke noe klokere...

Hjelp...?! :)

Fortsetter under...

Når man jobber og får fødselspenger kan man likevel ha krav på redusert overgangsstønad. Hvordan de regner ut det vet jeg desverre ikke, men vil anbefale deg og ta en tlf til Nav, opplyse om inntekten din, så får du fort vite om du har krav på det eller ikke. Kan hende du kommer til en uopplyst person som sier at dersom du har krav på fødselspenger har du ikke krav på OS. Men det er altså noe som heter redusert OS.

Dersom du ikke får ordnet en bidragsordning med barnefaren(ikke sikker på hvordan slikt ordnes når barnefaren bor i utlandet), vil du nok få minstebidrag fra staten som er 1200 kr i mnd.

Så får du som du selv sier dobbel barnetrygd, til sammen 1900 kr i mnd.

Andre ting man kan søke på som aleneforsørger er bostøtte gjennom husbanken.no,(høye boutgifter, lav inntekt) stønad til barnetilsyn, småbarnstillegg(bare for de som kun lever av OS) og utdanningsstønad (for de som ikke har utdannelse)

De sistnevnte er nok helst for aleneforsørgere som ikke sitter så godt i det i utgangspunktet, så dersom du tjener godt vil du ikke ha krav på noe av dette.

Du vil jo også nye godt av skattefordelene som aleneforsørger, husk å få endret skattekortet etter at barnet er født, så blir det en del ekstra kroner her også.

Ang. overgangsstønad. Dersom du tjener over 322000 i året, vil du ikke få OS. Tjener du mindre, vil du få OS.

OS blir gradert etter hva du tjener. Jeg har en oversikt som jeg fikk av min saksbehandler, så om du lurer på hva du evt har krav på, så legg ut årsinntekten din, så kan jeg finne det ut for deg. Hvis du vil.

Bidraget jeg vil få er ca 940 i mnd, det er i starten bidragsforkudd inntil barnefar har skrevet under på papirene. Det overskytende han evt blir "dømt" til å betale meg ville han bli skyldig meg, sa de på trygdekontoret.

Fra nå av vil jeg ha en ca bruttoinntekt (før skatt) på ca 380 000.

Noen snakker om lavere skatt, men jeg eier min egen leilighet, og betaler allerede litt mindre skatt, tror jeg...

Når det gjelder barnefaren vet jeg ikke om han er interessert i å betale, eller ikke. Han bor jo også i England, så jeg kjenner ikke til reglene der. Det er bra at noen finner fram i virr-varet, for jeg skjønner ingenting!

Har jeg også rett på fødselspenger? Skjønner nå at jeg ikke har rett på OS.

Takk for hjelpen :)

Du havner i skatteklasse 2, dette medfører lavrer skatt. Eie egen bolig: Du får skattefradrag pga lånet, men dette får du også selv om du er i skatteklasse 2.

Med så høy inntekt får du nok ikke red OS heller, men du tjener såpass bra at det kommer du neppe til å få problemer med :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...