Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2006 #1 Skrevet 30. oktober 2006 Noen gode tips? Føler at eg er flink men kosthold, men 10kg som ikke vil vekk...
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2006 #2 Skrevet 30. oktober 2006 drikk masse vann!!!gå turer,spis lite og ofte.... Haha,her kommer jeg med råd,som sliter med det samme selv*hihi*
go`mor Skrevet 30. oktober 2006 #3 Skrevet 30. oktober 2006 Dette spiser jeg i løpet av en dag: Frokost: Halv skive m/magert pålegg + et hardkokt egg Lunsj: Halv skive m/magerpålegg + en frukt Middag: 125g rent kjøtt, 125g varmegrønnsaker, så mye salat jeg orker Kvelds: En halv skive m/magert pålegg + en frukt/grønnsak Drikker alltid to store glass vann før jeg spiser Er jeg sulten i mellom måltidenen spiser jeg somregel gullerøtter eller kålerot Har gått ned 10 kg på 8uker
Vestlandske meierier A/S Skrevet 30. oktober 2006 #4 Skrevet 30. oktober 2006 at du klarer deg med så lite mat... Flink du er!! Jeg tror jeg spiser tredobbelt så mye, ikke rart jeg ikke går ned i vekt...hehe...
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2006 #5 Skrevet 30. oktober 2006 det var ikke mye... Er du ikke konstant sulten? Blir så utrolig irritabel når eg er sulten:) Er du mye i aktivitet utenom?
go`mor Skrevet 30. oktober 2006 #6 Skrevet 30. oktober 2006 Skal si det var tøfft de første ukene, men nå er det ikke noe problem lenger. Magen venner seg fort til det, så nå orker jeg faktisk ikke å spise noe særlig mer..........................
go`mor Skrevet 30. oktober 2006 #7 Skrevet 30. oktober 2006 Som jeg skrev over så venner magen seg fort til det, men ja var sulten hele tiden de første ukene. Gikk å tygget på gulerøtter hele tiden. Kjører ikke bil så går mye turer, har jo ikke noe valg når jeg skal noe sted. Også trener jeg lagidrett to ganger i uka.............
Frk. Hattifnatt Skrevet 30. oktober 2006 #8 Skrevet 30. oktober 2006 Jeg gikk ned to kilo bare av å bytte ut hvetebrødet med rugbrød;) (jrg gjorde ikke noe annet!! Ikke blir jeg så oppblåst, heller.
idamortil2 Skrevet 30. oktober 2006 #9 Skrevet 30. oktober 2006 å spise minimalt for å gå ned i vekt er en helt feil måte som jeg ikke anbefaler deg å gjøre. har slanka meg sånn tidligere jeg og. og er du glad i mat funker det virkelig ikke io lengden. dessuten er det etter en liten stund vekt fra musklen man mister, altså muskelmassen og det er jo ikke det man vil... jeg begynte for 9 uker siden på en kostholdsendring som er helt fantastisk. jeg er nesten aldri sulten og en dag i uka har jeg spisedag og spiser absolutt alt hva jeg vil... hovedpoenget med denne dietten eller hva du vil kalle det handler om at man skal spise mye mye mer proteiner enn det som du antakeligvis er vandt til. gode proteinkilder er all slags kjøtt, fisk + karbonadedeig - kjøttdeig og farseprodukter og bearbeidede produkter som fiskepinner og fiskeboller feks. kostholdseksperter over hele verden har begynt å innse at de gjorde en stor feil da de gikk ut med tidligere at å spise mye karbohydrater er godt for en sunn livsstil. det kan altså være deres feil at folk rundtomkring er så overvektige. jeg anbefaler deg å lese mer om kosthold på www.iform.no og www.tn.no http://www.tn.no/artikler.aspx?id=54 jeg kan hjelpe deg å sette opp en kostholdsplan om du ønsker. da må jeg vite vekten din... jeg spiser masse god mat og er kjempe glad for at jeg begynte med denne kostholdsendringen. har gått ned 7 kilo på 9 uker. har fulgt grete roede før, men det var ikke så gøy som dette. gikk jo ned i vekt, men vanskelig å holde seg sååå sunn hele tiden... lyketil iallefall
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2006 #10 Skrevet 30. oktober 2006 høres spennende ut. Skal titte innom de sidene! Jeg er nå 78kg....
idamortil2 Skrevet 30. oktober 2006 #11 Skrevet 30. oktober 2006 svarer deg litt senere i dag. har to små som skal ha mat nå
Anno Nym Skrevet 30. oktober 2006 #13 Skrevet 30. oktober 2006 Hva me å kutte ut smør på brødskivene, og bytte ut melk med vann/juice? Kan spise kalktabletter. Har hørt at melkeprodukter "henger igjen" på kroppen. (Er ingen ekspert da, men kiloene har runnet av meg etter fødsel. Har måttet kutte ut melk og smør selv pga minsten tålte det ikke)
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2006 #14 Skrevet 30. oktober 2006 Jeg har ikke tro på noen slankekurer....Kroppen trenger alle næringsstoffer, både karbohydrater, proteiner osv....Slankekurer fører ofte til jojoslanking...Kan legge til at jeg aldri har gått på en eneste slankekur. Jeg veier 63 kg og er 168 høy, så er normalvektig og har alltid være samme vekt. Jeg mener det har litt med egen livsstil og holdninger å gjøre...Jeg er oppvokst i et hjem der vi bare fikk snop på lørdagskvelden, og bare nugatti og nesquick på ferier. Vi måtte spise grønnsaker hver dag til middag, og måtte være mye ute. Når jeg bodde hjemme hatet jeg grønnsaker, men etter at jeg har flyttet ut føler jeg at jeg ikke har skikkelig middag hvis jeg ikke har gulerøtter/salat/brokkoli eller liknende til. Hvis det er lenge siden jeg har vært i aktivitet føler jeg at jeg bare må ut å gå en lang tur. Trener også 2 ganger i uken på helsestudio. Det hadde jeg ikke klart meg uten. Gjør så godt for kroppen og humøret.... Jeg unner meg noe godt hver helg, men ofte i ukedagene også. Ammer 5 ganger i døgnet så mister jo en del kalorier av det...Ammer du? Hvis du gjør det må du ikke spise for lite. Da vil du ende opp med et sug etter søtsaker. Bedre å spise for mye sunn mat, enn å ty til snop. Jeg spiser i løpet av dagen Frokost: 2 skiver grovt brød med tynt ag med smør. Ellers det pålegget jeg har lyst på. Gjerne med tomat/agurk, drikker cultura, 1 eple og vann pluss kaffe Lunsj: Stor tallerken havregryn/havrefras i en blanding gjerne med bananbiter. Viktig å variere litt å ikke bare spise skiver. Ellers spiser jeg salat med brød til lunsj, eller knekkebrød Middag: Spiser det jeg vil ha, men unngår fete sauser. Har alltid mest grønnsaker på tallerken. 2 poteter Kveldsmat: Litt havregrøt eller 1 skive og 1 frukt Tror det er viktig å variere mellom hva man spiser og lære seg å alltid ha grønnsaker til middagen. Gjerne lage wok med kyllingfilet og mye grønnsaker og villris, så kan man heller spise litt mye av det. Man skal unne seg noe godt i uken. Ofte er det ikke store mengden som skal til. Viktig å ikke ha mye snop/chips/kaker ol. liggende i skapet og friste i ukedagene. Viktigst av alt tror jeg: GÅ MYE TUR og tren iallefall 1 gang i uken Håper du kan få litt tips her...... Klem
Villemo&Pjokken Skrevet 30. oktober 2006 #15 Skrevet 30. oktober 2006 Melk er bra i små mengder. Kroppen vår trenger kalsium, og da slipper du hvertfall å øke sjansen på benskjørhet på våre eldre dager. Du kan drikke 2 små glass med melk for dag. Men du kan bare drikke 1 glass juice, og det er kun hvis du bytter ut frukta du kan spise den dagen. Juice er det masse fruktsukker i. Så 1 glass juice eller 2 frukter. Men bare 1 banan hvis du velger det. Den er jo også veldig søt. Her er noen tips Bytt ut brødet ditt med rugbrød. Anbefaler Ingers rugbrød. 4-5 brødskiver per dag. Uten smør og med magert pålegg. 2 glass melk. 2 frukter eller 1 banan. 1 porsjon middag med 2 poteter, en tredjedel av tallerkenen med kjøtt/fisk/fugl og en tredjedel med grønnsaker. Rå grønnsaker kan man spise masse av innimellom hvis det trengs. Og en lavfetts/lavkalori yoghurt (eller biola) med noen skjeer med kruskakli oppi, metter ganske fort. Masse masse vann!!! Hvis vann er kjedelig så frisk opp med sitron eller lime båter, og masse isbiter. Hvis du spiser ingers rugbrød kommer du til å bli tørstere. Og å røre litt på seg da, men det er jeg ikke så flink til sjøl heller...;p Men noen sier at en halvtimes kjapp gåtur per dag er nok, eller 3 gåturer på 1 hel time i uka. Legg deg sammen med minsten på gulvet og gjør styrketrening! Så blir nok baby opptatt av å se på deg og holder seg opptatt den lille stunden.. Masse lykke til!!
idamortil2 Skrevet 30. oktober 2006 #16 Skrevet 30. oktober 2006 Hei igjen… Alt det der hvorfor og hva som er godt for kroppen osv kan du lese om på www.tn.no Det er egentlig et kostholdsoppsett for folk som trener, men kan med godt hell brukes av de som ikke trener og (Som meg selv) Men jeg kan beskrive litt. For å gå ned i vekt MÅ kroppen ha et kaloriunderskudd. Når jeg begynte å ”slanke” meg trengte kroppen min 2200 kalorier pr. dag for å opprettholde vekten. Etter at kostholdsendringene var i gang spiser jeg ca 1550 kalorier pr dag. Det betyr et kaloriunderskudd på ca 700 kalorier om dagen. For å gå ned en kilo fett i vekt må du ha et kaloriunderskudd på 7000 kalorier. Altså etter ca 10 dager på diett med et kaloriunderskudd på 700 kalorier om dagen går jeg ned ett kilo fett Man må ikke telle og veie kalorier og mat når man slanker seg, men da er det mye lettere å ha oversikt over hvor mye man trenger for å gå ned i vekt. Man skal alltid spise 5-6 måltider om dagen. Frokosten skal alltid inntas en time etter du har stått opp. Til kveldsmaten spiser du ingen karbohydrater. Grønnsaker skal du spise minst til 2 av måltidene om dagen. Jeg pleier å spise det til middagen og kveldsmaten. Det skal aldri gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid. Er du sulten etter 2 timer, så spiser du et mellommåltid eller bare tar neste måltid. Drikk alltid 2 glass vann FØR måltidet. Hvis du vil følge det samme opplegget som jeg følger er det slik: Frokost klokken 0900: 150 gr. Proteiner, 100 kalorier karbohydrater, vanlige vitaminer, tran (viktig) eller annen omega 3, slik at det utgjør 80 kalorier, ca 10 gram. Lunsj kl 1200: 150 gr. Proteiner, 100 kalorier karbohydrater. Mellommåltid 1330 ca. Bare de dagene jeg føler meg sulten, men som regel hopper jeg over dette mellommåltidet: En halv nutrilett sjokoladebar (brownien er suuper god), eller 1 banan eller to knekkebrød med litt pålegg (og da velger du så klart ikke brunost, nugatti, vanlig hvitost. For mye kalorier), eller 100 gr. Proteiner. Middag kl 1530: 150 gr. Proteiner, 100-150 gr. Grønnsaker, 100 kalorier karbohydrater, fett i form av 1 ss olje eller 10 gr. Nøtter (for eksempel cashew nøtter eller mandler) Mellommåltid kl 1730: En hel sjokoladebar med nutrilett brownie (ikke velg den med peanøtter, den er det altfor mye kalorier i) Kveldsmat ca kl. 2000: 150 gr. Proteiner og 100-150 gram grønnsaker eller mer De dagene du spiser laks eller makrell (mat med mye sundt fett) dropper du tranen om morgenen og fettet til middagen. Med proteiner mener jeg: Kyllingfilet, karbonadedeig, laks, sei, torsk, makrell, tunfisk (gjerne på boks i vann), svinefilet, egentlig all slags kjøtt uten så mye fett på, egg (bruk kunn den ene plomma hvis du for eksempel spiser 4 egg til et måltid), lett yoghurt (yoplait sin nye 1% med blåbær er kjempe god) Med 100 kalorier karbohydrater mener jeg: 65 gr. Kokt ris 30 gr. Ukokt havregryn eller annen frokostblanding (unntatt sånn med sjokolade da 140 gr. Kokt potet 40 gr. Kokt pasta 2 vanlige knekkebrød 40 gram brødskive 100 gr. bønner Grønnsaker kan du egentlig spise det du vil, men ikke så veldig mye avocado og oliven, eller du kan bruke det, men i små porsjoner Jeg har aldri likt amerikansk blanding noe særlig, men nå bruker jeg det i maten hver dag. Med krydder og stæsj blir det faktisk kjempe godt. Noen Must du må ha av stæsj er soyasaus, sweet chili saus, karri, pepper, kyllingbuljong terninger, kjøttbuljong terninger. En eller to ganger i uka lager jeg store porsjoner av forskjellige retter. Jeg setter resten i kjøleskapet og spiser det over flere måltider. Det er ofte til lunsjen at jeg ikke har lyst på knekkebrød eller brød og da spiser jeg ofte en eller annen slags middagsrett i stedet. Til kveldsmat spiser jeg alltid en eller annen middags gryte (fordi jeg syns det er digg om kveldene og) Så egentlig spiser jeg middag ofte 3 ganger om dagen Jeg har alltid ferdig kokt ris og pasta i kjøleskap og fryser, slik at det er lett å tilberede. Kyllingfilet kjøper jeg i store porsjoner , skjærer i biter og koker i kjele med vann til den er gjennomkokt. Tar det så i fryseren når kyllingen er blitt KALD og tiner i mikroen til de måltidene jeg skal bruke det. Egg koker jeg ofte hele pakka av gangen og oppbevarer de kokte egga i kjøleskapet. Den sjokoladebaren jeg spiser i 5 tida passer veldig godt for meg å spise på den tiden, for det er da jeg har mest søtsug etter middagen. De dagene du er i selskap eller på besøk hos noen som serverer kake har du bare med deg din egen kake. Sjokoladebaren Spisedagen som er en dag i uka (du velger hvilken) spiser jeg masse snop, ships, pizza og alt mulig usunt. Denne dagen gleder jeg meg alltid til og den er veldig bra for å holde motivasjonen oppe. Oppskrifter på sunne middager er det flust av på internett og du kan sikkert mange selv, men jeg har en del jeg og Chili con carne 1 paprika i små biter 1 løk hakka 450 gr. karbonadedeig 1 ts. kanel eller mindre 1 boks tomater Ca 1 boks tomatbønner Salt og pepper Stek løk og karbonadedeig. Bland alt sammen etterpå og la det koke noen minutter. Dette er til 3 måltider ca. Vei alt når det er ferdig, del det på 3 også vet du hvor mye av det du skal ha pr. måltid. Kafè salat Rød salat Grønn salat Ruccola salat Paprika Rødløk Tomat Svarte oliven Revet fersk parmesan (litt) Oliven olje Litt pesto Salt og pepper Litt balsamico eddik (viktig) Stekte kyllingbiter + kald ris eller pasta Tunfisk gryte Tunfisk på boks (hell av vannet) Tomater på boks Hvitløk Sweet chilisaus Løk Paprika Ketchup og/eller en eller annen ferdig tomat saus på glass (ikke sånn kjempe masse) Soyasaus Pepper La alt koke i 15 minutter ca. bland i pasta eller ris. Du må måle opp selv hvor mange måltider det blir utifra hvor mye tunfisk du bruker. Om det blir for mye grønnsaker gjør det ingenting. Kylling i ovn Kyllingfilet Gulerøtter Mais på boks Sjampinjong hehe, klarer aldri skirive det riktig.. Løk Masse hvitløk Paprika Squash Hakka tomater En del soyasaus Salt, pepper, grillkrydder, paprika krydder, basilikum (litt av alt) og flere ss black boy marinade eller flere buljong terninger (kyllingbuljonen er ofte veldig salt) Stekes i ovnen alt sammen en halv time ca 200 grader varmluft, eller til kyllingen er ferdig stekt. Laks i ovnen Laks (på kiwi har de billig first price lakse fileter) Pesto oppå laksen Paprika, tomater i store biter Poteter i tynne skiver med masse grillkrydder. Stekes sammen i langpanne og serveres med kesam. Nammenamm Laks i panna Laks (hakka) Pasta Pesto en ss pr porsjon Amerikansk blanding Soyasaus Sweet chili saus/pepper Stekes sammen i panna (etter at laksen er ferdig stekt) til grønnsakene er ferdige. Dette er skikkelig super godt. Luxus salat med reker Reker i lake Grønn hode salat Paprika Tomat Olje fra fetaost på glass 1 ts pr. porsjon Salt og pepper Litt balsamico eddik Litt rødløk Litt avocado. Karri kina kylling Ferdig kokt ris Kyllingfilet Kjøttbuljong 1 liten firkanta terning pr. porsjon Grønn salat om du vil Sur søt sweet chili saus Cashewnøtter 10 gr. Pr. porsjon Soyasaus Karri Paprika Masse løk i store biter. Stek kyllingen først, ha i resten og hell over 2-3 dl vann alt etter hvor mye du lager og la det boble og kose seg en ti minutter ca. Karbonade pasta 4 porsjoner 500 gr. Karbonadedeig 1 stor eller 2 små løk i store biter 400 gr. Eller mer amerikansk blanding 1-2 ts karri Salt/pepper Sweet chili saus 4 små terninger med kjøttbuljong 4 dl vann 3 ss olje fra fetaost glass (kan droppes) bruk da heller nøtter oppi ca 30-40 gram. 160 gr. Ferdig kokt pasta. Stek karbonadedeigen og løken, ha så i resten og la det koke ti minutter ca. Grønnsakssuppe/lapskaus 1 pose ferdig lapskaus blanding (grønnsaker) Ca 500 gr kjøttpølser av kalkun Vann En del buljong og pepper. Kokes ti minutter ca. Det er bare å prøve seg på kjøkkenet altså, det meste her har jeg funnet på selv og det er kjempe godt… Slik ser en vanlig spisedag ut for meg: Frokost: 2 kokte egg (kunn den ene plomma), 1 ss omega 3, 30 gr. Havregryn blanda i en yoplait yoghurt. Lunsj: Det samme som frokost eller brødskive/knekkebrød med makrell i tomat eller varmrøkt makrell eller en middagsrett eller 4 kokte egg og ris med ketchup Faktisk godt. Mellommåltidet: Droppes ofte, men de gangene jeg har det spiser jeg ofte en halv sjokoladebar eller kokte egg. Middag: kyllingfilet/karbonadedeig/tunfisk, ris/pasta og grønnsaker. Mellommåltid: Alltid sjokoladebaren Den er goood!! Kveldsmat: 4 kokte egg (kunn en plomme) og en yoplait yoghurt eller en middagsrett uten karbohydratene, som er ris, pasta, potet osv. Å spise slik jeg har beskrevet her nok litt dyrere enn å spise ”vanlig” mat, fordi proteiner er ofte dyr mat. Men for meg er det verdt det at jeg går ned i vekt, føler meg mett og vel
idamortil2 Skrevet 30. oktober 2006 #17 Skrevet 30. oktober 2006 uups endel av oppskriftene fikk ikke mellomrom, men du ser overskriftene som står innimellom. Lykketil... send meg gjerne en mail om du begynner på dette og fortell meg resultatene. jeg har hjemmeside. du finner mail adr der http://home.lyse.net/blueeyes/
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2006 #18 Skrevet 30. oktober 2006 ville aldri spist så mye egg. Ikke bra for kolesterolet......Ellers mye bra idamortil2!
Snartmammatilto :-) Skrevet 30. oktober 2006 #19 Skrevet 30. oktober 2006 Du spiser alt for lite go`mor! Dette er ikke bra i forhold til amming!
Mauritius:) Skrevet 30. oktober 2006 #20 Skrevet 30. oktober 2006 Kutt ut sukker, du ser resultatet med en gang, det gjorde hos meg og gå lange turer eler ta en løpetur når det passer.
Blackstar Skrevet 30. oktober 2006 #21 Skrevet 30. oktober 2006 Jeg har fulgt en 10-ukersplan fra en norsk ernæringsfysiolog. Denne gikk jeg ned 10 kg og 10 cm rundt livet med før jeg ble gravid. Etter fødselen startet jeg på den igjen, og er nå 2 kg fra den opprinnelige vekten. Jeg trener ikke noe utover det å gå turer (litt kjappe), og du vil ikke sulte deg ihjel :-) Hvis du vil kan jeg godt sende den til deg på mail....? I tillegg til å følge planen, må du jo selvfølgelig kutte ut godteri og du bør veie og måle deg rundt livet en gang i uken. Dette fører du inn i en vektlogg (ganske gøy å følge med).
idamortil2 Skrevet 30. oktober 2006 #22 Skrevet 30. oktober 2006 siden du ikke skal spise plomma på egget er det ikke riktig... oki?? Bare vitten.
idamortil2 Skrevet 30. oktober 2006 #23 Skrevet 30. oktober 2006 det som er supert med opplegget jeg har beskrevet er at du slipper og være sulten + at du har denne spisedagen 1 gang i uka:)
SkRuLLa,Synnis&SpiRa Skrevet 30. oktober 2006 #24 Skrevet 30. oktober 2006 kvikklunsj og buddha-jenta, kan du sende opplegget til meg?? kan man bruke det når man ammer??? min mail er [email protected] takk=)
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2006 #25 Skrevet 31. oktober 2006 høres bra ut dette opplegget ditt. problemet mitt er at jeg er så veldig kresen... Men tusen takk for at du tok deg tid. Skal prøve å gjennomføre det. Skal begynne å trene på treningssenter også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå