Gå til innhold

Hjelp!! Pappaperm?

Super jul i år

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg har termin 9. februar. Jeg studerer sykepleie og har tenkt til å ta permisjon fra studiene. Min samboer er i full jobb og ønsker litt permisjon med full lønn.

Er det noen her inne som vet hvor lang permisjon han kan få og når jeg eventuelt må begynne å studere igjen da?

Fortsetter under...

Om han skal få full lønn, så kan dere ikke overstige 43 (er det blitt 44 mon tro?) uker tilsammen dere imellom. Dette gjelder både om du får fødselsstipend fra Lånekassa, eller vanlige fødselspenger. Dere deler disse ukene som dere vil (altså: tror det må være sammenhengende, ikke annenhver uke fks) men de 6 første ukene etter fødsel er forbeholdt mor.

Dette er iallefall slik jeg har forstått det.

De 6 ukene med pappaperm faller dessverre bort om du ikke har tjent nok til fødselspenger, da...

Hei!

Jeg har termin 17. februar. Samboeren min er sykepleier, og jeg studerer. Vi kan ikke ta permisjon samtidig, men vi løser det sånn at vi tar et halvt år hver med permisjon.

Først tar jeg permisjon et semester fra studiet med fødselsstipend fra Lånekassen, og så tar han et halvt år permisjon fra jobben med fødselspenger fra Trygdekontoret (mens jeg studerer fulltid).

Det skal, så vidt jeg skjønner, gå helt fint!

Jeg tror det. Det er det vi har tenkt til å gjøre - og jeg har ikke sett noe som skulle tyde på at det ikke går an? Da deler man jo "permisjonstida", er hjemme med barnet ett år til sammen, og ingen er hjemme med barnet samtidig. Er det ikke det som kreves da?

Det eneste måtte vel være hvis trygdekontoret av en eller annen grunn skulle mene at trygdepenge-biten av permisjonen (som bli pappaen sin) MÅ komme før lånekassepenge-biten? Men jeg kan virkelig ikke skjønne hvorfor de skulle mene det?

Oi, nå blei jeg litt bekymra, du hørtes så tvilende ut... Det eneste jeg har lurt på i forhold til dette er om jeg får engangsstønad i tillegg til fødselsstipend hvis pappaen skal ta ut fødselspenger seinere. Kanskje jeg må dobbeltsjekke med trygdekontoret, selv om ingen brosjyrer og sånn som jeg har lest skriver noe som skulle tyde på at det er noe problematisk i dette?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...