Gå til innhold

Er det mange som pupper i søvn?


Gjest

Anbefalte innlegg

Min sønn er ganske så avhengig av puppen i munnen for å sovne. Helt fra starten har han vært vanskelig å legge og få til å sovne av seg selv, hadde litt kollikk i starten...sov da også lite, så jeg var bare glad når han først sovnet.

 

Er det vanlig at deres "4-månedinger" sovner med puppen? På en måte synes jeg jo det er en grei måte å få han til å sovne på, men skulle ønske jeg lettere kunne få han til å sovne på egenhånd. Er urolig for om andre kan klare å legge han. Det er i tillegg vanskelig å legge han fra armen og ned i vogga, så ofte ligger jeg i senga vår og lar han sovne der...

 

Jeg kan forresten få han til å sovne selv hvis jeg gir en god dose mme om kvelden, da sovner han som en stein etter ti min.

 

Åhh, er så redd jeg får problemer i lengden! Noen som har noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gutten min har egentlig vært veldig lett å legge, men har den siste uka tøyset littegrann. (I dag gikk det greit igjen, kanskje han er tilbake til "normalen", bank i bordet!) Har stort sett kunnet lagt ham ned og så har han sovnet av seg selv med en gang eller etter en liten stund. Om han har grått, så har jeg tatt ham opp og prøvd igjen etter fem minutter.

 

Jeg har egentlig vært fast bestemt på at gutten må lære seg til å sovne av seg selv i senga si, for å unngå å lage (u)vaner. Men denne uken her som han har tøyset litt må jeg si at jeg har avveket fra det. Her er det vippestolen som teller, setter ham i den og så vipper mannen min litt.

 

Man sier jo at så små som tre måneder så bør de ikke gråte (delte meninger om dette, da). Jeg tenker som så at det forhåpentligvis går seg til av seg selv etter hvert. De vil jo ikke fortsette å ha behov for å sovne ved puppen (eller i vippestolen som i mitt tilfelle) frem til de er 18 år. Om det viser seg at de fortsetter med disse (u)vanene når de blir eldre, og man blir "lei", så går det jo kanskje ann å ta skrike-kuren på dem. Jeg klarer bare ikke å gjennomføre det nå når gutten min er så liten...

 

Men har du forsøkt at mannen din legger sønnen deres, da? Kanskje at du går inn i et annet rom, så sønnen din ikke ser deg?

Og så må man finne "riktig" tidspunkt å legge dem på, de må være trøtte, men ikke overtrøtte... Derfor varierer i alle fall vårt leggetidspunkt +/- 30 minutter hver kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår baby har hatt kolikk i 3 måneder, så her har det gått på pupping i søvn og masse byssing tidligere. Men så begynte han å våkne så lett at det ble umulig å legge ham uten at han våkna med mye ståk og bråk. Begynte først med å legge ham i vogna på dagtid selv om han var våken (men god og mett med tørr bleie, skikkelig trøtt osv). Han skrek litt med det samme og vi bysset med vogna så sovnet han snart. Fra han var litt over 3 måneder la jeg ham i senga om kvelden og "rugget" ham litt ved å legge handa mi på magen hans og bevege den litt (som om han lå i vogna). Det ble litt sutring, men etter ca 20 minutter sov han. De neste dagene fortsatte jeg på samme måten (tok ham opp hvis det gikk over til mer intens skriking og la ham ned igjen), og det tok kortere og kortere tid. Nå kan vi faktisk legge ham både i vogna og i senga og så sovner han selv. Med litt tålmodighet er det mulig å få til, men jeg er enig at det er først når de er 3 måneder at det er vits i å prøve (spes. ved kolikk). De forstår jo ikke hva som skjer før det. Tror også det er lurt å ikke vente så lenge heller, for det blir vanskeligere når de blir større (forrige gang med datteren min ventet vi helt til 7 måneder, og det var skikkelig vanskelig med skriking i flere timer!!)

 

Lykke til. Beklager, ble litt langt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at babyer er veldig forskjellige når det gjelder hvor lett de sovner :-) Vi har aldri klart å legge vår i senga si uten at det blir skriking. Dvs. kun hvis han har fått en real dose mme, men vil ikke gjøre det til en vane.

 

Men jeg skal prøve det du sier her om å ta han opp når han skriker, og så legge han ned igjen. Prøve å være tålmodig. Jeg har forresten kjøpt "The No-Cry Sleep Solution", håper den kan hjelpe meg litt. Vil ihvertfall prøve å unngå noe skrikekur.

 

Tusen takk for svar begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...