Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2006 #1 Skrevet 29. oktober 2006 Faktisk vil jeg påstå at om man ammer, gir MME, pumper eller kombinerer noen av disse i utgangspunktet ikke har noe med å være god eller dårlig mor å gjøre! Hvis man derimot ikke gir barnet sitt mat i det hele tatt vil jeg påstå at man er veldig dårlige foreldre. Amminga har gått veldig lett og naturlig for meg og småtten, vi har vært heldige. Men jeg kan da nesten ikke kutte ut amminga bare for ikke å bidra til dette "ammepresset". Så dere som av ulike grunner gir MME, ikke ha dårlig samvittighet for det! Og til dere andre som ammer, ikke ha dårlig samvittighet for det dere heller! Ikke engang dere som har et barn som gjerne vil ha pupp litt lenger enn de "godkjente" 10-12 månedene.
Luca Skrevet 29. oktober 2006 #2 Skrevet 29. oktober 2006 Det her var vel et av de bedre innleggene jeg har lest i ammedebatten og som jeg faktisk sier meg 100% enig i! Kunne faktisk skrevet det selv om jeg selv skal si det...hehe:-) Skjønner heller ikke den vinklingen på dårlig mor eller ikke, og det er jo som du sier det å IKKE gi barnet sitt mat som må tyde på noe i den retningen. Så, veldig bra formulert og veldig sant!! Stå på alle sammen, enten du gir mm eller mme...bare barnet ditt blir mett.
SpiseLise Skrevet 29. oktober 2006 #3 Skrevet 29. oktober 2006 Hmm... Det er vel ingen som har sagt at vi som ammer skal kutte ut for ikke å bidra til "ammepresset"? Når det er snakk om ammehysteri, press osv., er det ikke det at det er galt å amme, det blir bare litt vel mye fokus på at man må amme for enhver pris. Ellers er jeg skjønt enig med deg!
Guttemamma til tusen :) Skrevet 29. oktober 2006 #4 Skrevet 29. oktober 2006 jeg skjønner heller ikke denne debatten om at folk her må overbevise andre om at de er gode mødre fordi om de ikke ammer... det er klart de er det!! Noen har ganske enkelt ikke nok melk! Vi vil da alle barna at barna våre skal ha det så godt som mulig..og jeg tror nok ikke det finnes en mor som kan si at de slutta å amme for de ikke unna barnet det! Jeg må helt ærlig innrømme at jeg slutta fordi etter min bedømming så ville gutten min få det bedre som "flaskebarn".. hjertet mitt grein når jeg hørte på hvordan poden hyylte og ikke fikk nok mat..tårene mine rant og rant, mens jeg prøvde å få han til å suge litt mere i et håp om å få opp produksjonen.. men uten hell.. dette pågikk til han var 6 uker, da fant jeg frem første flaska.. han drakk den opp. og sovna i armene mine, godt fønøyd! Da begynte jeg atter ei gang å grine..for da følte jeg meg ihvertfall som ei dårlig mor som hadde latt gutten min gå sulten til sengs! Denne ammedebatten ødelegger nok spedbarnstida for mange. *Jeg tenker tilbake med skrekk å gru på de første ukene, har aldri følt meg så misslykka som da! Er glad ikke mini husker noe av det )
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2006 #6 Skrevet 29. oktober 2006 Hei SpiseLise! Har faktisk sett endel si det indirekte her inne. De klager over at det at så mange andre ammer, skaper et forferdelig ammepress for de som ikke ammer. For å unngå det må jo nesten en del av oss som ammer slutte. Syns jo det er litt kjipt å tenke på at det at jeg og andre ammer får andre til å føle seg dårlige, men kan jo ikke gjøre så mye med det. Annet enn å oppfordre folk til å ikke bekymre seg så mye for hva alle andre gjør, men gjøre det som er best for seg og sitt barn.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2006 #7 Skrevet 30. oktober 2006 Uff, høres ikke noe særlig ut nei. Bra dere fant ut av det, og fant en løsning som er riktig for dere.
Cat&Gullungene Skrevet 30. oktober 2006 #8 Skrevet 30. oktober 2006 Nå begynner jeg å bli ganske matt. Det er da vel ingen som påstår at dere som ammer barna deres skaper amme-presset!!? Ikke jeg ihvertfall, og jeg har skrevet et par hovedinnlegg i denne debatten. Blir ganske oppgitt over alle disse misforståelsene. Gidder ikke å gjennta meg selv, men om det skulle vœre noen spesielt interesserte (lite trolig kanskje ;-))) kan dere jo ta en titt på innleggene mine. Ellers må jeg bare legge til at det der med "gode mødre som ikke ammer" kanskje var satt litt på spissen. Men på den annen side har jeg som sagt sett utallige ganger mødre som har gått fullstendig opp i liminga pga dette...? Og til deg som følte at barsel- og spebarnstiden var tung og slitsom pga amme-problemer, har du tenkt over hvorfor? Tror du ting kunne vœrt litt annerledes om amme-informasjonen hadde vœrt vinklet litt anderledes?
Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #9 Skrevet 30. oktober 2006 Bra innlegg! Helt enig med alt sammen. Selv har jeg gått ganske så stille i dørene her inne fordi ammingen har gått veldig greit, og jeg ikke har villet "stresse" noen ikke-ammende mødre.. Tror vi alle bare skal senke skuldrene og nyyt tiden med disse små
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå