Gå til innhold

begynnende svangerskapsforgiftning??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har den siste uken merket at jeg er litt hoven i kroppen, altså mye vann i kroppen. Jeg vil ikke si at jeg er skikkelig håven, men litt mer enn vanlig. Så i dag bestemmte jeg meg for å måle blodtrykket (har digital blodtrykksmåler hjemme). jeg har hele svangerskapet lugget på ca 115/60, men nå er den på ca 135/70. Dette i seg selv er ikke så galt, men i forhold til det jeg har hatt før, bør jeg kontakte lege?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida... Det er flere symptomer enn vann i kroppen som tilsier tidlig/begynnende svangerskapsforgiftning. Blodtrykket mitt var 145/105 da jeg ble lagt inn med begynnende svangerskapsforgiftning i forrige svangerskap, men da hadde jeg i tillegg vondt i øvre del av magen, vondt i hode, vann i kroppen og proteiner i urinen. Tror alt skal være greit så lenge undertrykket ikke stiger over 90-95... 135/70 er ikke dårlig blodtrykk/høyt blodtrykk når du er gravid. Dersom du opplever flere av symptomene jeg nevnte ovenfor kan det være en idé å kontakte føden (så avgjør de om du må komme inn på en sjekk).

Lykke til!!

Skrevet

Nå har jeg målt flere ganger. det høyreste har vert 150/98 og det laveste 132/86. Nå begynner jeg å få litt panikk her.

Skrevet

Ta det med ro... Det er sikkert fordi du er urolig at blodtrykket ditt øker slik. Jeg fikk streng beskjed av jordmor om at slike blodtrykksmålere (digitalt som måler på håndleddet) skulle man ikke bruke hjemme - jeg har nemlig en slik selv, og får alle mulige merkelige målinger... Dersom du som sagt begynner å få noen av de andre symptomene (vondt i mage eller hodet) kontakter du føden, så får du svar derfra :o)

Lykke til!!

Skrevet

klart blodtrykket sitt stig når du no måla å blir redd førr at det e nåkka galt...Blir ikkje rett da

Skrevet

Jeg kan en del om blodtrykk selv da jeg går på sykepleien. Saken er den at jeg var ikke nervøs de først emålingene, trodde ikke det var noe galt, ville berre sjekke. Så har det seg også slik at vårt digitale blodtrykksapparat har alltid stemmt med legens/jordmorens målinger.

Skrevet

Vel, det kan jo hende at det har skjedd noe den siste tiden som gjør at blodtrykket har steget uten at det nødvendigvis har noe med svangerskapet å gjøre? Stresser du mye med studiene eller noe på privaten som har skjedd? Et høyt blodtrykk i seg selv sier ikke så mye om hva som er galt.

Jeg anbefaler å stresse ned, sette beina høyt og hvis du får andre symptomer på svangerskapsforgiftning, kontakt jordmor.

:)

Skrevet

men det rare er at det er berre en uke siden jeg var til kontroll, da var blodtrykket 105/60. Men det skal sies at det har skjedd mye i det siste ja, både privat og på skolen, men føler liksom ikek at dette spiller noen rolle når jeg i tillegg har ekstra mye vann i kroppen. tror jeg ringer jordmoren min i morgen

Skrevet

Å en ting til...

Hva mener du (ZOOMER) med smerter øverst i magen?? Jeg har hatt en del luft smerter der i det siste hvis det er det du mener

Skrevet

TRYNE:

Hvis du er bekymret så bør du ta en telefon til føden for å bli skjekket.

ZOOMERkan si hva hun vil uten at det trenger å bety det same til deg som det var til henne.

Ta en telefon til føden å hør med dem du.

Lykke til.

Skrevet

Smerter øverst i magen er smerter fra leveren (høyre side), og dette er et av de siste tegnene man får. I følge de som har hatt det tror jeg ikke det ligner på luftsmerter. Litt høyere blodtrykk og litt mer vann i kroppen er nok helt normalt i siste trimester, men er du bekymret syns jeg du skal ta kontakt med jordmor eller lege i morgen. Mange merker svangerskapsforgiftning pga kraftig hodepine, som kommer av det høye blodtrykket, tror det ofte er første tegn. Er du veldig bekymret nå er det jo bare å dra innom legevakten med en urinprøve, har du begynnende svangerskapsforgiftning vil det være proteiner i urinen din.

Skrevet

Takk skal dere ha alle sammen. Nå har jeg fått time hos jordmor klokken 10.30. Er det berre urinprøve og BT somk blir sjekket?? Og hvordan sjekker de hevelse i armer og ben

Skrevet

Hei

Både i dette og forrige sv skap har jeg hatt begynnende sv forgifting. Jeg har ikke hatt høyt blodtrykk, men har hatt en del andre symptomer som protein i urinen, hodeverk, synsforstyrrelser, "beltelignende" smerter øverst i magen og vann da. Vannet kommer spesielt i hendene.

Er du bekymret ville jeg tatt kontakt med legen for å sjekke urinen. Kan jo være greit å sjekke bare for å utelukke.... Ikke greit å gå å være bekymret.

Ikke for det, gikk med dette i 4 månender sist jeg uten at det var noe problem. Ble sykemeldt tidlig med beskjed om å ta det med ro. Var også hyppig til kontroll hos legen for å følge utviklingen.

Skrevet

DU hadde jo et fint undertrykk, er visst det de ser mest på i følge min lege. Men lever en urinprøve og snakk med legen din du.....er nok alltid lurest det

Skrevet

Da har jeg vert hos legen. Blodtrykket var mye høyere enn tidligere og jeg hadde en del vann i kroppen. heldigvis fant hun ingenting i urinen min. jeg er nå satt opp på enda en ekstra kontroll neste uke for å sjekke da

Skrevet

Så bra da. håper det ikk blir noe verre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...