Gå til innhold

flaskeposten.org

Anbefalte innlegg

Skrevet

minner om flaskeposten.org

svar på undersøkelsen der, det tar bare noen få sekunder

• 8 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

opp!!!

Mye viktig info her

- bla tilberedning av mme. Bland kun en flaske av gangen - -dette fordi mme pulver kan inneholde bakteriesporer (disse kan formere seg voldsomt om det står i kjøleskap! - og evt sporer overelever både 60 grader og koking) dette står utenpå mme pakkene - hvem gir vel feks honning til barn under 12mnd når de vet det kan inneholde baktreiesporer eller gir barna kjøttdeig som ikke er gjennomvarmet (kan som kjent inneholde e-coli)

vi kan godt gjøre ting av uvitenhet, men med kunnskap bør vi likevel tilstrebe å gjøre maten trygg for barna våre ;-)

Skrevet

Det er HELT feil at disse bakteriene overlever koking... Det er jo derfor vi skal koke flaskene til nyfødte barn. Dvs at hvis det bare har vært vann på flasken så trengs den ikke å kokes (selv om jeg gjør det også).

Står det på flaskeposten at de ikke dør ved koking???

Skrevet

Det er riktig at bakterier dør ved koking, men man koker jo ikke pulveret, slik at de bakteriene som måtte finnes i pulveret (står på flaskeposten at pulveret kan inneholde bakterier) kan formere seg når man blander pulveret i vann (selv kaldt vann)! Derfor er det så viktig å ikke blande i pulveret lenge før barnet skal spise. I tillegg finnes det faktisk bakteriesporer som kan overleve koking og annen hard behandling (er mikrobiolog, så dette har jeg selv sett).

Det er lurt å koke flaskene selv om de bare skal brukes til vann, iallefall til de minste babyene. Bakterier finnes overalt, og formerer seg så lett som bare det! Dersom de blir mange nok (de formerer seg eksponensielt), kan de forårsake sykdom.

Skrevet

Hvor vanlig er egentlig disse bakteriene?

Skrevet

Først: bakterier overlever ikke 60 grader eller koking

men det det er snakk om her er bakteriesporer - altså bakterier som "sover" for å si det enkelt - de er svært motstandsdyktige og kan overleve koking.

Hvor vanlig skal jeg ikke jeg si noe om, men produsentene kan ikke gå god for at pulveret ikke inneholder disse sporene , da det har vist seg at det av og til nettopp finnes slike baktreiesporer i pulveret.

Så om det ikke er mye av slike bakteriesporer er det altså enn viss risiko - og tar man da sine forhåndsrgler og lager i stand et og et flaskemåltid er denne risikoen borte ;-)

Som du vet er det jo ikke stor sjanse for at kjøttdeiegen her til lands inneholder e-coli, men det kan skje(og det er helt umulig å ta prøver av alt mulig av alle kjøttparti.....), dermed anefales det fra mattilsynet å gjennomvarme all kjøttdeig for å eliminere risikoen.

Så man bør ikke ta sjanse på at det går bra selv om bakteriesporene ikke er svært utbredt.

Desverre er det slik at ikke alle sykehus har fått med seg dette og blander for flere måltider ad gangen. Når man så har fått denne kunnskapen bør en tenke seg om å endre vaner.....

- og som jeg og nevnte - ingen gir vel heller ikke honning til barn under 12 mnd siden den og kan inneholde bakteriesporer (som kan gi spedbarnsbotulisme - )dette er og sporer slik at her kan man iheller kke garantere eliminasjon ved varmebehandling (som man heldigvis kan gjøre ved evt. e-coli bakterier i mat;-) )

Skrevet

Grunnen til koking av flasker er pga av de vanlige baktereriene vi omgir oss med.

For å drepe sporer er det ikke tilstrekkelig med koking, da må det autoklavering til. Denne typen sterilisering finnes f eks i sykehus til sterilisering av utstyr. Det er høyere varme under trykk 8for å si det enkelt)

Dette vet jeg fordi jeg er sykepleier- (se boken Infeksjonssykdommer, Epidemiologi, mikrobiologi og smittevern av Hovig og Lystad for dokumentasjon)

Skrevet

# dytt #

veldig informativ og fin side

Skrevet

Huskåholdedenneoppe......................

Skrevet

fint at du og dytter Matja!!!! - for jeg er ikke inne her så ofte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...