Gå til innhold

HJELP!!! Hva kan jeg spise?????.....er helt fersk på dette området.

Anbefalte innlegg

Dere får bare holde ut med spørsmålene mine, om dere synes de er dumme. Men jeg er helt grønn på dette området i og med at dette er min første graviditet. Kan ikke ringe min søster enne heller og spørre. Må jo vente tre mnd. med å si det så. Så da får dere være mine hjelpere.

Jeg lurer på om jeg kan spise/drikke:

-Alt av bær?

-Alle yoghurter?

-Melk?

-Juice

-Svart te/krydder-te

-Leverpostei?

-Alt av grønnsaker?

Visste ikke at man måtte være så forsiktig med søtsaker! Ja ja.....

Takk for svar :)

Fortsetter under...

Hehe... Det virker som det er mye å tenke på ja:) Jeg er (sannsynligvis) gravid jeg og, for første gang, og har litt å tenke på. Hvis du går på mattilsynet.no, og skriver gravid oppe i søkefeltet kommer du inn på en linkside. Der finner du en link til en gravid-side fra matportalen.no. Veldig nyttig!

Når det gjelder svart te er det koffein i det, så man bør begrense seg. Hvis krydderte er det samme som urtete er det som oftest ikke koffein i den, og er dermed grei. Les på pakken så ser du der om det er koffein i!

Leverpostei er veldig bra, mye jern og folat, det samme gjelder grønnsaker. Spis grønnsaker hele dagen! Det kan vel være noe bebin reagerer på etterhvert men nå bør det vel gå bra...

Tar du ekstra folat? Gravide i 1. semester bør ta tillegg!

Håper dette hjelper litt! Lykke til:)

Spis det du har lyst på .

Begrens svart te til max 4-5 kopper dagen, men dette er også avhengig av hva du er vant til fra før. Det er lite koffein i te, men det er tannin som er et lignende stoff. Te er dessuten full av antioksidanter så det er jo sunt.

Ikke spis spekeskinke som ikke er varmebehandlet.

Ikke spis upastirusert ost og melkeprodukter( det står på)

Spis lite av store ferske fisker, dette på grunn av miljøgifter.

Tunfisk på boks er greit.

Røkelags skal være helt fersk og spis lite av den, dette pga listeria-bakterien.

Dette er det meste på listen over absolutte unngå.

Ellers så spis hva du har lyst på og masser av grønnsaker.

Ta omega3 tilskudd, det er viktig.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...