Mrs.D.♂♂♀♂ Skrevet 29. oktober 2006 #1 Skrevet 29. oktober 2006 Her hjemme ser det heeelt bomba ut. Har ikke noe ork om dagen til å ta i et tak her, og nå som han har fått så innmari mye å gjøre(jobb) sier det seg selv at han ikke orker stort heller. Han er superflink ellers til å rydde og vaske, men kan ikke forvente at han står på når han kommer hjem sent på kveldinga. Synes det er mer enn nok å ta meg av gutta mine på snart 6 og 7 år. De skal jo ha mat, hjelp til div ting + at jeg sliter med bekkenet mitt nå. Hadde to dager her jeg hadde masse energi, og om-møblerte guttas rom og vårt rom. Og det får jeg igjen for nå. Klarer så vidt å bøye meg. Så nå har jeg seriøst(!) tenkt på litt hushjelp. Og siden mannen min får inn litt ekstra med penger så kan vi klare den ekstra utgiften. Men det er bare det at sist gang jeg tok det opp med han(for et halvt år siden) sa han bestemt nei! Og at dette skulle vi klare selv. Men nå klarer jeg ikke noe. Eier ingen energi eller noe. Og vi har en hund som røyter konstant og en katt som løper mye ut og inn(orker ikke bøye meg for å tørke de engang) så det sier jo seg selv at det ser helt jæ.... ut etter bare noen dager. Så når han kommer hjem idag så skal jeg spørre pent igjen. Og han kan umulig si noe nå, håper jeg, for nå er det ikke blitt vasket på over halvannen uke! Og jeg ser jo at han er sliten når han kommer hjem, så vil liksom ikke mase på han heller da... Har pratet litt med mamma idag, og nevnt dette, og hun har faktisk tilbydd seg til å bli vår hushjelp en gang i mnd. Hun ga meg et prisoverslag på 120 kr timen(tar ca.4 timer pr gang) ogvil gjerne gjøre det for da har hun råd til å komme oftere for å besøke gutta. Hun bor nesten 2 timer herfra med bil, så det er ikke så ofte gutta ser henne. Syns det var en overkommelig pris. Bare håper at mannen min syns det samme. For nå har jeg mest lyst til å grine! Føler meg som en skikkelig dårlig mor når jeg lar gutta mine løpe rundt her hjemme når det er sånn som dette. Men jeg får liksom ikke gjort stort med det heller, og det er forferdelig frustrerende! Dere får krysse fingrene på at mannen min "godtar" at vi får litt hjelp her hjemme! For det trenger vi virkelig!
Minmai Skrevet 29. oktober 2006 #2 Skrevet 29. oktober 2006 Gutta er store nok til å hjelpe til litt også! Finn frem en klokke eller timer og se hvor mye dere klarer å plukke opp og rydde bort på 10 minutter. Gutta kan ta alt i gulvhøyde. Kanskje mannen din orker å vaske over gulvet hvis han ikke må rydde så mye først. Ellers er han sikkert i bedre form enn deg, og kanskje ikke egentlig så sliten at han ikke kan vaske og rydde litt. Det er vel hans eget valg hvor mye han jobber... Hushjelp høres deilig ut da.
Hermelina Skrevet 29. oktober 2006 #3 Skrevet 29. oktober 2006 Hushjelp høres ut som en god løsning! Men jeg er litt usikker på om jeg ville hatt min mamma eller svigermor til å "jobbe" for meg... Det var forresten en god idé over her å la guttene dine få "konkurrere" litt og gjøre ryddingen til en lek! Her er forresten en historie som lå inne her for en liten stund siden: Hva har du gjort i dag?? En mann kom hjem fra jobben og fant sine tre barn ute i hagen, fremdeles i pyjamas, lekende i gjørme og søle, med matpakkepapir og leker strødd utover hele plenen. Konas bildør var åpen, det samme var døren inn til huset og ingen tegn til hunden... Når han kom seg inn i huset fant han enda verre tilstander. En lampe var veltet, et bilde hadde falt ned og knust, TV-en stod på fullt volum på "Cartoon network", og det lå skitne og rene klær om hverandre i hele stuen og oppover trappen. På kjøkkenet fløt det over av skitne tallerkner, knuste glass, frokostrester lå spredd utover hele gulvet, kjøleskapet stod på vidt gap, hundemat var klint oppover veggen, og det lå sand i vaskemaskinen. Han løp opp trappene til andre etasje, snublet i flere skitne og rene klær, nå desperat etter å finne sin kone. Han var livredd for at hun var blitt syk eller at noe grusomt hadde skjedd. Han tittet inn på badet, som var oversvømt med vann, såpebobler og toalettpapir...og speilet var smurt inn med tannpasta og leppestift. Han løp inn på soverommet og fant sin kone i sengen, hvor hun koste seg i pysjamas med en god bok. Hun så opp på ham og smilte, spurte hvordan dagen hans hadde vært. Han så vantro på henne og sa "Hva i all verden har skjedd her i dag??" Hun smilte og sa "Du vet hver dag når du kommer hjem fra jobb og spør hva i all verden jeg gjør dagen lang..?" "Ja..?" svarer mannen. "Vel, i dag gjorde jeg ikke det!" -------- Lykke til med forhandlingene! : )
Mrs.D.♂♂♀♂ Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 29. oktober 2006 Takk for et godt råd jenter! Frem til nå har de egentlig kun hatt rommet sitt som noe de må gjøre hver uke. Men noen ganger er det ikke like moro, men mer moro å lekesloss, og rote enda mer.. Men en liten konkurranse hadde de ikke hatt vondt av nei. Noen tips til "premier"? At begge får noe er jo som sagt et must, for begge gjør jo noe. Har en deal med de at de kan tjene penger HVIS de tar støvesugeren frem UTEN at vi sier noe. Så de tjener fra en krone til en femmer alt ettersom hvor mye de støvesuger.. Men en "premie" av noe slag hadde jo sikkert falt mer i smak en og annen gang, så tips mottas med takk:-) Jeg vet at det å ha sin mor/svigermor til å jobbe for seg ikke alltid er det lureste, men når jeg så den fra hennes og guttas side også, så er det mye positivt med å gjøre det på den måten. Ihvertfall for en liten stund. Ellers har jeg ei god venninne som vasker mye for andre, og hun er superflink. Har tenkt tanken på å spørre hun også. Men er redd for å blande vennskap og penger hvis dere forstår. Og jeg liker IKKE tanken på å ha en ukjent en til å snuse rundt i hjemmet. Flere råd og tips tas i mot med takk!
kromis Skrevet 29. oktober 2006 #5 Skrevet 29. oktober 2006 Hva med å lage en liste for begge guttene som skal henges på feks. kjøleskapet. Der står det hvilken oppgaver de kan utføre, og for hver oppgave de har utført får de en klistremerke på den oppgaven. Dette kan gjøres med å lage en ukeplan/mnd.plan. Når listen er fylt ut med merker (kommer ann på hvor flittige guttene er), kan de få lov til å velge en ting de vil gjøre. Som feks. Dra på badeland, Mc Donald, kino, osv.osv. Hvis de skulle begynne å krangle om ting de vil gjøre, kan de få lov til å bestemme annenhvergang, eller den som blir først ferdig med sine oppgaver får bestemme. Vet ikke om dette hjalp så mye, men det er bare et forslag til å få guttene til å gjøre flere ting. Hva slag oppgaver de skal få, bestemmer dere ut i fra hva dere tror guttene vil klare... Ellers så tror jeg hushjelp for en periode ikke er så dumt. Kjenner mange som har gjort det og er kjempefornøyd! (Lønner seg å finne ei som du kan stole på)
løv@ Skrevet 29. oktober 2006 #6 Skrevet 29. oktober 2006 Anbefaler vaskehjelp! Vi har en som kommer annenhver uke og vasker gulvene og tørker støv av lister ol. + vasker badene. Så tar vi en kvikk-fiks selv de andre ukene. Supert!
Mrs.D.♂♂♀♂ Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter #7 Skrevet 30. oktober 2006 Takk alle, for flotte og idérike forslag! Her er det blitt satt opp en fin liten liste til gutta, og de virket positive til forslaget. Fikk ikke pratet med mannen min igår, for han kom sent hjem, men tenkte jeg skulle få gjort det idag. Han kommer tidligere hjem, siden det er han som henter yngstemann i bhg. løv@: hvor mye betaler dere i timen for vaskehjelp? Bruker du kjentfolk?Misunner deg som allerede har hjelp. For det er ikke lett når man står med alt sammen selv. Jeg skal kun ha hjelp ca. en gang i mnd, for jeg vet at jeg klarer noe når man vet at hjelpa kommer etterhvert. Det er litt enklere å klare å gjøre noe, når man får tatt en sjau innimellom. Og det er det jeg trenger hjelpa til. Også vet jeg at jeg vil komme til å trenge hjelp til julevaska, bursdagene som er i januar og før dåpen, så det blir vel ekstra itillegg til en gang i mnd. Føler at det blir mer enn nok å ordne istand til det fremover, enn at jeg må ta vaskinga itillegg.
løv@ Skrevet 30. oktober 2006 #8 Skrevet 30. oktober 2006 Vi betaler bare 100,- i timen. Er en polsk dame vi har fått anbefalt. Vet om ganske mange som har hjelp og betaler fra 100-150 i timen for vanlig vaskehjelp. (Noen får strøket tøy + tar inn/ut av oppvaskemaskinen, da tror jeg de betaler ca 250.) Veldig greit å ikke kjenne henne. Vi legger frem penger + nøkkel under matten, og noen timer senere er pengene og støvet borte:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå