emil070706*kom*140706 Skrevet 29. oktober 2006 #1 Skrevet 29. oktober 2006 grøt eller frukt puree.???
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2006 #2 Skrevet 29. oktober 2006 håper du er klar over at du bør vente noen uker til før du begynner å gi fast føde, og at du bare er tidlig ute med å planlegge/forberede? Du skal ikke gi noe annet enn mm/mme de først 4 månedene. Anbefalingene går på å vente til 6 måneder hvis ungen får mm (unntak hvis h'n trenger lmer mat) ajkø
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2006 #3 Skrevet 29. oktober 2006 men for å svare på det du spør om grøt er vanligst her i norge, du kan også starte , grønnsaks eller potetmos, prøv deg fram og se hva ungen liker
MissLine&Prinsessa+spire Skrevet 29. oktober 2006 #4 Skrevet 29. oktober 2006 jeg begynte med grøt da hu var 3,5 mnd. hu har ikke reagert på magen i det hele tatt.
emil070706*kom*140706 Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 29. oktober 2006 ja det er jeg fult klar over du ........................ men var ikke det jeg spurte om..... en veninde av meg her som har en unge på 5,5 mnd som lurte.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2006 #6 Skrevet 29. oktober 2006 ^Åhhh... begynnner å bli lei alle som sier at de begynte med grøt da ungen var 2, 3 måneder etc.. og "det gikk helt fint". Poenget er jo at man VET IKKE om det ha gått bra med en gang! Sannsynligvis har det jo gått helt fint, men starter man for tidlig med fast føde / grøt, KAN det før til mage/tarmproblemer (i barn eller voksenalder), det KAN medvirke til cøliaki etc. Mener ikke å være hysterisk, for det går jo stort sett bra, men nettopp fordi det i meget sjeldne tilfeller IKKE går bra, anbefales det å vente til TIDLIGST 4 måneder med å introdusere fast føde! Til hovedinnlegger: grøt er helt fint for babymager. Start med ris- eller maisgrøt eller annen 4 mnd-grøt (hirse er også ok). Venninna di kan også starte med glutengrøt (f.eks havre, men helst ikke hvete for det er det veldig mye gluten i!). Hvis hun velger glutengrøt må hun introdusere det veldig gradvis (et par teskjeer av gangen, øke sakte). Norske myndigheter sier at man også godt kan starte med f.eks gulrot elle potetmos (mange babyer liker gulrot pga litt søtlig smak, eller mandelpotet). Hvis hun skal lage det selv, og ikke kjøpe glass: kok potet eller gulrot i lite vann, moses med litt av kokevannet, evt morsmelk. Lykke til - også til deg når det er din tur til å starte med fast føde for din pjokk! ) Hildemamma
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2006 #7 Skrevet 29. oktober 2006 OK, ville bare forsikre meg om at du visste (er jo ikke alle som er det, og nicket "avslørte" at du har en baby på 3,5 måned...) :-)
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 29. oktober 2006 #8 Skrevet 29. oktober 2006 her begynte vi med Hirse grøt først kokt potet og gulrot er også bra:O)
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2006 #9 Skrevet 29. oktober 2006 Helsesøster her anbefalte maisgrøt med maaaaasse morsmelk, slik at det ble veldig tynn grøt.
emil070706*kom*140706 Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter #10 Skrevet 29. oktober 2006 oki takk for svar :=)
Libido- Skrevet 29. oktober 2006 #11 Skrevet 29. oktober 2006 for magen, fruktpure helt klart!! Min reagerte veldig på grøt, gikk over til frukt, det gikk helt fint. måtte vente i 2 mnd før han tålte grøten.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2006 #12 Skrevet 29. oktober 2006 Du kan begynne med begge deler, men ved 6 mdr alder anbefales det at man gir litt grøt pga av jernet som er i den.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2006 #13 Skrevet 29. oktober 2006 Hei du! Jeg har ei tulle som blir fire mnd til uka. Ho har fått tynn grøt (ca 1-2 ts pulver) om kvelden de siste to ukene. Ho synes grøt er kjempegodt, de skjeene ho får! Vet at man bør vente til de er fire mnd men jeg var oppe 4-6 ganger pr natt og ammet. Det ble slitsomt i lengden. Jeg er nå nede i 2-3 ganger pr natt så det er mye bedre. Man kan ikke være "hysterisk" for alt mulig slik synes jeg, mange unger før fikk ofte mat fra tidlig av og fåtallet har problemer i dag. Synes det er like viktig å se på behovet til ditt barn og gjøre det som føles naturlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå