Gå til innhold

Slutte på studiet, hva da med stipend?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid og student. Men nå vet jeg ikke om jeg orker mer, er fryktelig sliten, veldig plaget med hodeverk og mangler motivasjon. Hvis jeg slutter nå midt i skoleåret, må jeg da tilbakebetale det stipendet jeg allerede har mottatt? Jeg vil ikke bare utsette utdanningen heller, for jeg har ikke tenkt å begynne på igjen, ikke på dette studiet.

Fortsetter under...

jeg tror det er noen greier med at du bare bør fortsette på papiret.. og fortsette å motta stipend/lån.. så lenge du er gravid er det særordninger..

men ejg vet jo ikke hvor langt du er på vei eller noe, men hvis du feks ikke får tatt eksamen pga graviditet/fødsel så gjør det jo ikke noe..

det spørs veldig på hva for skole du går..

i fjor hadde vi jevnlige mappeinnleveringer gjennom hele året, og hver av dem telte som en eksamen. sånn at hvis du gjennomførte to mappeinnleveringer så hadde du feks tatt 20stp og fikk stipend for det.

jeg ville hørt med rådgiver jeg altså

og så spørs det når termin din er og om du har mye obligatorisk oppmøte etc..

Når har du termin. Studerer jeg og, og er veldig sliten, eksamen nærmer seg og har null motivasjon, men skal fullføre. Du bør jo fortsette, da får du jo fødselsstipend, er ikke så farlig om du stryker sier de, så kan du søke permisjon tre uker før fødsel. Trenger ikke fullføre etter permisjonen på 42 uker. Du burde tenke deg grundig om før du eventuelt slutter. Alt lån blir stipend under permisjonstiden.

Annonse

Tror du kan sykemelde deg og ta permisjon fra studiet resten av semesteret eller fram til fødselen, hvis du får legeerklæring på at det ikke funker å studere. Da får du jo sykepenger fra lånekassen i stedet for vanlig lån/stipend, så det vil lønne seg på den måten også.

Ta en prat med legen din, og ta en prat med lånekassa, så ordner det seg sikkert.

Det med at du skal slutte helt og ikke fortsette etter sykeperiode og fødselspermisjon er ikke noe du trenger å bestemme deg for før du er ferdig med fødselspermisjonen, så det er lurt å ta permisjon i stedet for å melde deg av studiet helt. Hvis du melder deg helt av med en gang, i stedet for å ta permisjon så lenge, er du ikke student lenger og har ikke rett til fødselsstipend fra lånekassen.

Håper dette var forståelig og til noen hjelp. Lykke til!

Takk for svar, jeg har ikke termin før i april. Og føler at dette var litt feil studie for meg, vi trenger jo fødselstipendet. Når man er sykemeldt da kan vel man uansett ikke få fullført vel? Så da har man vel i praksis sluttet da eller? Bare at det kalles sykemelding for stipendets skyld.

Sykemeldinger behandles ikke før etter semesterslutt, altså en gang i halvåret. Det lønner seg å sykemelde seg. Vi har rett på 4 mnd sykemelding pr skoleår, i tillegg til fødselspermisjon. Jeg anbefaler deg å bite tenna sammen og fullføre frem til du føder, eller gå til legen og gråt deg til en sykemelding. Da slipper du iallefall å slite med lån for en utdannelse du ikke vil ha. Hvis du har perm i april, så er det jo ikke mange ukene til du kan begynne på de 4 månedene. Fødselspermen begynner jo 3 uker før termin. Depresjoner og slit pga hormoner er jo også lov, man må ikke ligge i senga for å være syk.

Du må iallefall ikke slutte på skolen, bare søke deg til permisjon. Du trenger ikke å gå tilbake på skolen etter endt permisjon. Lånekassa gjør ingenting med det, og det har ikke tilbakevennende kraft. En annen ting, er at hvis du slutter før du er ferdig med permisjonen din, må dere begynne å betale på lånet 6-7 mnd etter at du har sluttet. Det er kanskje ikke helt heldig når du har en liten en som skal forsørges i tillegg?

Tusen takk for svar. Ja altså jeg har ikke studielån da, heldigvis. Men likevel så hadde det vært veldig greit med fødselstipend da. Så jeg får se om jeg er så heldig å få sykemelding, hvis ikke får jeg se hva jeg gjør. Enten bite tenna hardt sammen eller slutte og ikke motta noe fødselstipend.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...