Gå til innhold

Nå har jeg opplevd begge deler!

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle fortelle litt om mine to fødsler som en oppmuntring til dere som har tatt keisersnitt og gjerne vil føde vanlig neste gang. For nesten to år siden fikk jeg en gutt som ble født ved hjelp av hastekeisersnitt. Fødselen ble satt i gang med drypp pga misfarget fostervann, men etter ca 20 timer med masse vonde 'tullerier' hadde jeg bare kommet til 6 cm. Sønnen min måtte forløses med keisersnitt og det viste seg at han lå i en ugungstig stilling, med ansiktet pekende opp mot magen min. Han ville rett og slett ikke ut den vanlige veien! Jeg var fullstendig knust over at jeg ikke kunne føde vanlig og hadde i tillegg en veldig dårlig opplevelse av keisersnittet og de første timene etter fødselen. Da jeg ett år senere ble gravid igjen var jeg fast bestemt på å unngå et nytt keisersnitt, og brukte masse tid og energi under svangerskapet på å jobbe meg gjennom angsten for en ny dårlig opplevelse. Fødsel nr 2 gikk kjempefint og kan virkelig beskrives som en drømmefødsel!! Det hele tok ca 6 timer og det tok bare en halv time å presse ut min datter på 3,7 kg. I og med at jeg ikke fikk oppleve utdrivningsfasen med sønnen min var jeg veldig spent på denne delen av fødselen. Var redd for at babyen skulle sette seg fast, for at det skulle gjøre ubeskrivelig vondt, for at jeg skulle revne masse osv osv. Vondt var det selvfølgelig, men jeg synes den siste delen av åpningsfasen var den verste biten - det var mye bedre å trykke og kjenne at nå var babyen virkelig på vei ut! Jeg satt på huk på slutten av utdrivningsfasen og når datteren min kom ut fikk jeg løfte henne opp fra gulvet selv. Et fantastisk stort øyeblikk som jeg aldri kommer til å glemme! Jeg måtte sy noen sting etter fødselen men jeg synes det var ingenting i forhold til det jeg måtte gjennomgå med keisersnittet. Det var herlig å kunne være oppe og gå bare noen timer etter fødselen og jeg var utrolig lykkelig for å slippe de smertene jeg hadde etter keisersnittet. Fødselen gav meg en utrolig mestringsfølelse og jeg var på en høy i flere uker etterpå!! Nå er min skjønne datter 8 uker og jeg storkoser meg som tobarnsmor :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6873548-n%C3%A5-har-jeg-opplevd-begge-deler/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Åå... For en fin historie :) Jeg hadde også hastesnitt og var lei meg for at jeg ikke fikk føde normalt. Håper jeg kan det neste gang. Det er noe som forsvinner når man tar keisersnitt tror jeg, iallefall følte jeg det. Ville så gjerne "jobbe" henne ut, være med på hele prosessen liksom. Og at faren skulle klippe navlestrengen. Fint at du fikk en så god fødsel etter keisersnitttet!

For en fin historie!

Jeg hadde tilsvarende første fødsel med hastesnitt og kjempe-nederlagsfølelse.

Nå er jeg gravid for andre gang og har egentlig lyst til å føde normalt, men samtidig er jeg kjemperedd for at det ender i hastesnitt igjen, og jeg blir deppa etterpå. Da tenker jeg at det kanskje er bedre med planlagt ks, men så var det jo dette med å ha en normal fødsel, da....

Dette sliter meg litt, har mareritt om det om natta. Jeg har kanskje ikke fullstendig bearbeidet den forrige fødselsopplevelsen som jeg synes var traumatisk, i alle fall psykisk, selv om alt gikk bra.

Kjempefint å høre om din positive opplevelse da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...