Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2006 #1 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg leser overalt at man skal starte forsiktig med en og en frukt/grønnsak i noen dager for å se hvordan babyen reagerer på maten. Syns derfor det er så rart at 4 mnd fruktpureer og grønnsakspureer fra f.eks hipp oftest er blanding av to eller flere. Jeg har tenkt å lage all mat selv, har idag begynt m søtpotet og skal etter 3 dager blande i potet, så broccoli. Skal reise bort om noen uker og tenkte da at jeg kunne ha med hipp-glass med blanding av potet og broccoli. hvordan har dere andre mammaer gjort mat-tilvenningen? jeg har tenkt å ha vegetar-kost til han er et år og så begynne med kylling og kalkun osv. grøt tenkte jeg å begynne med etter at jeg har tilvent ham grønnsaker og frukt. da vil jeg starte med havregrøt som jeg også vil lage selv. vil gjerne høre mye om hvordan dere andre gjør det! Gutten min er 5,5 mnd.
Fjusa Skrevet 29. oktober 2006 #2 Skrevet 29. oktober 2006 Snuppa er 6 mnd og jeg har begynt å gi henne litt grøt det nest siste måltidet på dagen. Jeg ble anbefalt av HS å begynne med grøt siden de etter 6 mnd trenger mer jern enn det som er i MM og grøten er jernberiket. Sånn gjør jeg det...
KaMa Skrevet 29. oktober 2006 #3 Skrevet 29. oktober 2006 Vi begynte med Quinua grøt fra heilios når han var 5 mnd. Etter kort tid var vi oppe i to grøtmåltider for dagen, og begynte da å venne han til middag. Først potet, så potet med gulrot og dagen etter brokkoli osv. Han er nå 7 mnd + og spiser grøt (for tiden spelt) med frukt og/eller bær i, morgen og kveld, en brødskive til lunch med leverpostei eller annet smørepålegg, middag som regel med potet som basis og blandet med div grønsaker. Har prøvd med litt kjøtt også, og det går helt fint. Men vi bruker altså bare ferske varer, med unntak av pålegg. Fisk venter vi med til han er over året. Mm får han i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2006 #4 Skrevet 29. oktober 2006 Du har gode ambisjoner, håper du klarer å holde ut all matlagingen. Jeg bruker ferdig barnemat. Har jente 7 mnd. Begynte med grøt rett før 4mnd, og middag/frukt rett før 6mnd. Brukte middag med kjøtt fra rett over 6mnd. Begynte forsiktig med grøt, fra noen teskjeer til full porsjon på 2uker ca, middagen begynte vi også med bare noen teskjeer, men økte fort til det hun orka. Har ikke tilvendt for hver nye sort. Har gått helt fint. Har du snakka med helsesøster om vegetarkost? Ungene vokser jo så fort, de trenger vel de proteinene som kjøtt inneholder?
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2006 #5 Skrevet 29. oktober 2006 De trenger nok proteiner ja, rundt 8 måneder tror jeg. Men det er jo proteiner i yoghurt og annen mat også. Har ikke tenkt at han skal bli vegetarianer, men önsker å väre forsiktig med kjött og fisk så tidlig. Hva gjelder jern så finnes vel det i broccoli også. men jeg tenkte begynne med gröt rundt 6 mnd, når jeg er ferdig med å introdusere litt grönnsaker og frukt. syns det hörtes flott ut med quinoa-gröt, spiser en del quinoa selv og det er jo noe av det sunneste man kan få i seg. det må jeg få tak i. Tar gjerne imot fler tips:) HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå