prates :-) Skrevet 29. oktober 2006 #1 Skrevet 29. oktober 2006 Hei! Er det noen som har noen gode tips til hvordan man får pusset tennene til en gutt på 1 1/2 år? Vi pusser tenner morgen og kveld, men han slipper meg mindre og mindre til. Nå bare snur han hode vekk og kniper igjen munnen.... Jeg leste i Foreldre og Barn at man aldri må tvinge barna til å pusse, for da får de et negativt forhold til å pusse tennene som an vare lenge... Men hva gjør jeg da? Vi har prøvd å la ham pusse våre tenner imens, og det funka en liten stund. Han får også pusse litt selv, men vi må jo få pusset dem ordentlig!
Tally Skrevet 29. oktober 2006 #2 Skrevet 29. oktober 2006 Tvang og tvang... er det bedre at de får råtne og dårlige tenner? Vi har måttet holdt henne fast for å pusse tennene hennes i ca ett år nå. Som regel har det vært mye gråt og hyling, men tennene MÅ pusses, det er ikke noe en kan velge bort. Heldigvis har hun godtatt det mer og mer, så det går mye greiere nå og hun "pusser" sine egne tenner med glede og så ofte og lenge hun kan (egentlig suger hun vel bare i seg tannkremen, men, men) Vi har ikke klart å få henne til å pusse våre tenner mens vi pusser hennes eller noe slikt. Men hva skal du gjøre for at han skal åpne munnen? Lirke og lure, lokke og leke, synge pussesanger... men dere har vel prøvd det. Det går an å klemme på kinnene slik du vil gjøre hvis de har noe i munnen som du vil ha ut. For å si det med et humoristisk glimt i øyet: hvis de skriker, så har de i alle fall munnen oppe... Jeg er i alle fall forberedt på å "tvangspusse" tennene hennes til hun flytter hjemmefra hvis det blir nødvendig. ;-)
Lille2004 Skrevet 30. oktober 2006 #3 Skrevet 30. oktober 2006 Vi sliter litt med vår på snart 2 også. Hun leker med tannbørsten og suger på den. Får jo da i seg fluor i det minste. Men det må jo pusses også. Noen ganger får vi lov, andre ikke. Jenta vår liker å kiles, så jeg kiler henne litt, da ler hun (munner er åpen) og jeg rekker litt puss oppe og nede. Skal ikke mye til, det sitter ikke fast mat i tennene hennes så vidt jeg klarer å se. Har begynt med fluor tabletter også, og sier er du flink får du dem (hun synes de er stas). Men det har egentlig ikke fungert. Jeg må fortsatt kile henne for å får gjort en god jobb.......... Men hun får dem ikke før vi har fått gjort jobben med tennene.
Bubba75 Skrevet 30. oktober 2006 #4 Skrevet 30. oktober 2006 Vi hadde samme problemet, og fikk endel tips her. Nå tar vi med kosekaninen når vi skal pusse tenner. Hun har en tannbørste og jeg en, og så bytter vi på å pusse hennes og kosekaninens tenner. Det er fryktelig spennende. Ellers så har jeg en venninne som kjøpte elektrisk tannbørste (med musikk tror jeg), og det fungerer veldig fint for dem.
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 30. oktober 2006 #5 Skrevet 30. oktober 2006 Det som funker i sånne perioder her: * Pusse våre tenner mens vi pusser hennes *Rope AAAAAA høyt sammen *Henge opp-ned hos en av oss mens den andre tuller og pusser *Stå foran vasken og skylle tannbørsten ofte innimellom at vi pusser Så får hun alltid pusse lenge selv før vi overtar. Det er nå veldig sjelden i trenger ta i bruk "morometoder" for å pusse, det går helt fint. Men enkelte ganger er det ikke moro, og da finner vi på et eller annet sprell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå