Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2006 #1 Skrevet 29. oktober 2006 noen som vet?! jeg tar omega 3 og noen vitaminer som heter gravid fra apoteket anbefalt dose 2.per dag tar 1.. Men en venninde av meg sa at gravid skulle man bare ta de 3 første mnd?! men det synes jeg hørtes rart ut! skal man ikke bare ta ekstra folat da?!... Vet mange spm om vitaminer, men ble litt bekymra..
hjerte Skrevet 29. oktober 2006 #2 Skrevet 29. oktober 2006 Har ingen anelse om hva som er bra og ikke! Spurte jordmora, og fikk beskjed om tran og multivitamin for tranbrukere. Da skulle jeg få i meg nok sa ho:) Så da stoler jeg på det!!
otilde *14.05.2009* Skrevet 29. oktober 2006 #3 Skrevet 29. oktober 2006 (Bruker ikke "gravid" selv, så har ikke "innholdsfortegnelsen framfor meg). Mener å huske at "gravid" inneholder den anbefalte mangden folat for gravide de første tre månedene, og denne mengden BEHØVER du ikke opprettholde gjennom hele svangerskapet, men det er selvsagt helt ok å gjøre det likevel. Folat er et vannløselig b-vitamin, og hoper seg ikke opp i kroppen på samme måte som fettløselige vitaminer. Du trenger altså ikke ta ekstra folat når du bruker "gravid", kanskje det var det venninnen din mente?
Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #4 Skrevet 29. oktober 2006 Omega 3 er i alle fall lurt å ta hele sv.skapet, dette er hjerneføde for babyen!!
Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #5 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg tar ingen vitamintilskudd eller noe jeg, for har fått beskjed om at man ikke skal ta noe med mindre man har fått beskjed av jordmor om å ta det. jeg har fått beskje om å ta jerntilskudd, noe jeg gjør, og at jeg nå til vinteren kan ta vitamin D pga lite sol. Så hvorfor tar mange gravide slikt da uten å ha fått beskjed av jordmor??
otilde *14.05.2009* Skrevet 29. oktober 2006 #6 Skrevet 29. oktober 2006 Alle gravide skal ta tilskudd at folat de første tre månedene av graviditeten, og helst i perioden før man blir gravid (om man planlegger graviditet). Synes ikke jeg ser annet enn plakater om folat for gravide på apoteket, og legen min minnet meg om dette på første kontroll. Omega 3 anbefales også, som en annen her inne skriver. Jern skal man riktignok ikke begynne å ta før man får beskjed fra jordmor/lege om at jernlageret er lavt, for jernet gir ofte en enda tregere mage enn gravide har fra før. Folat og omega tre anbefales derimot til gravide. Hvem har forresten gitt deg beskjed om å ikke ta folat/omega tre uten beskjed fra jordmor?
Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #7 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg har bare hørt at man ikke skal ta noe med mindre jordmor har sagt det. Folat tok jeg ja, det sa legen til meg. Men det kan jo være farlig å få i seg for mye av noen vitaminer også, eller????
rose_007_har fått ei jente Skrevet 29. oktober 2006 #8 Skrevet 29. oktober 2006 Dersom du ikke har lest denne, kan den kanskje gjøre deg litt lettere til sins http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322959
otilde *14.05.2009* Skrevet 29. oktober 2006 #9 Skrevet 29. oktober 2006 Jo, fettløselige vitaminer skal man ikke ta for mange av. (F.eks skal man være forsiktig med vanlig tran kombinert med et ordinært vitamintilskudd, da begge disse inneholder A og D-vitamin). Men det har jo ikke HI over her gjort :-)
Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #10 Skrevet 29. oktober 2006 Før man blir gravid og og første 12 uker av svangerskapet anbefales folat. Legen min anbefalte D-vitamin (enten tran eller dråper) fra september av, for da får vi for lite sol her i landet Ellers er det vel jern man skal være forsiktig med, og ikke ta før 20 uker av svangerskapet har passert + ikke uten samtykke av legen. Det er det jeg har hørt om vitaminer...
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2006 #11 Skrevet 29. oktober 2006 Det stemmer at man ikke skal ta BÅDE tran og multivitamin samtidig, for man får da i seg for mye A-vit., og det er ikke bra for den lille. Men man kan ta REN omega/fiskefett og multivitamin. Men uansett, spiser man fornuftig og variert og har en ok blodprosent holder det med bare folsyre og tran. Det nye som kommer snart, er at gravide skal ta folsyre HELE svangerskapet og mens de ammer.... Hilsen Nursen
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2006 #12 Skrevet 29. oktober 2006 forresten, d står bakpå Gra-vitaminene at man skal ta ekstra omega 3 i tilegg for det er bra for utviklingen av hjernen bla. og da uten andre tilsatte vitaminer.. kun ren omega 3..
turbomamma *fødte 21.mars* Skrevet 30. oktober 2006 #13 Skrevet 30. oktober 2006 I følge min jordmor trenger ikke friske gravide som har et variert kosthold å ta kosttilskudd. Jeg tar omega3, og det synes hun var bra, men multivitaminer kunne jeg bare droppe (og jeg som hadde kjøpt en pakke med gravid-vitaminer to dager før...). Dersom jeg fikk i meg for mye fettløslige vitaminer risikerte jeg at det ble opphopning av dette, og det var ikke bra for babyen. Synes jo det er litt rart at jeg tar vitaminer når jeg ikke er gravid, men ikke når jeg er gravid... Trodde i grunnen at babyen tok det den trengte og at "resten" ble igjen til meg, slik at for å være på den sikre siden var det greit å ta litt. Men det var det tydeligvis ikke...
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2006 #14 Skrevet 30. oktober 2006 hvordan "vet" jm din at du får i deg alt du/babyen trenger av vitaminer?? er hun synsk?
turbomamma *fødte 21.mars* Skrevet 30. oktober 2006 #15 Skrevet 30. oktober 2006 Godt spørsmål! Det har jeg lurt på jeg også... Men det var det med variert kosthold, da skal man normalt få i seg de vitaminene man trenger.
Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #16 Skrevet 30. oktober 2006 Nå tar jeg bare omega tre og c vitamin, de første tre mnd tok jeg gravid vitaminer. Men nå tror jeg at kosten min er bra nok. Men tror nok likevel det skal litt til før man får for mye vitaminer altså (utenom jern og A vitamin). For vitamin innholdet i maten er ganske mye lavere nå enn før. Dette på grunn av kunstig sprøytemiddler og at maten blir dyrket om og om igen på samme jord område. Og dessuten så er annbefalt vitamin og mineral dose mye høyere i andre land enn i Norge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå