Gå til innhold

Har dere hørt noe om forbud mot bilstol med base??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har planer om å dra til Sverige og kjøpe bilsete til babyen som kommer.

Har tenkt å kjøpe dette Akta Graco med base .

Synes det høres så innmari kjekt ut at man bare løfter sete ut og klikker det ned i basen igjen når man skal ut å kjøre.

Er jo så tungvint å drive å feste disse selene hver eneste gang.

Men så fikk jeg høre av en venninde at disse bilsetene med base skulle bli forbudt å bruke , fordi de var ikke på langt nær så sikkre som de uten base.

Samboeren hennes jobber på en bilbutikk hvor de selger bilseter, og han hadde visst lest det ett sted.

Ble litt betenkt jeg nå.

Vil jo ikke kjøpe ett sete til babyen som ikke er sikkert.

Og jeg vil jo heller ikke kjøpe ett sete som kommer til å bli forbudt om ikke så lang tid.......

Noen som har hørt noe om dette?????

Eller som har noen tips om ett annet bra sete jeg kan kjøpe i Sverige??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke hørt noe om det.. tror ikke det hadde solgt det hvis det var / skulle bli forbudt i nærmeste framtid.. jeg har kjøpt acta graco.. ;)

Skrevet

Jeg har også kjøpt acta graco. Har heller ikke hørt noe om at det skal bli forbudt,høres rart ut såfall:)

Skrevet

jeg har nettopp vært å sjekka opp det samme selv, Syns det hadde vært lettvint med en sånn base. Men han som jobbet i butikken sa at hvis vi så testene de hadde gjort med base, ville vi aldri montert det. Han sa at låsene som vi fester setet i er av plast og ved en kraftig oppbemsing, røk disse tvært av og setet ble kastet rundt i bilen. Men nevnte ikke at det skulle bli ulovlig. Men de ville snart slutte å selge det.. Jeg har valgt et vanlig sete..etter disse opplysningene..

Skrevet

dette er bare tull.

Låsene som er på stolen er av en type metall,hvis ikke så hadde ikke jeg blitt stoppa på flyplassen,da jeg gikk gjennom med lillegutt i stolen og det begynte å hule i den sikkerhets greia.og har selv sett disse,både på sete og i basen er det en metall type det festes i (vet ikke hvilket metall det er)

Vi har dette til lillegutt,og vi måtte bremse skikkelig kraftig pga. en traktor som kjørte i bilen foran oss,og både jeg og samboer hadde vondt i kragebeinet etterpå pga.belte som presset på,og bilstolen til lillegutt sto like fint etterpå,og virket ikke som om han merket at vi bremsen skikkelig heller,skjønte bare ikke hvorfor vi stoppa,og da sto traktoren bare 2m foran oss,hadde vi ikke bremsa såpass kraftig hadde den smelt rett i oss også.

jeg synes denne stolen er super,er festet ordentlig,og er en støttestolpe som skal gå i gulvet på bilen,og han sitter bak på førersiden,og stolryggen der står nesten i stolen hans,så han sitter veldig trygt vil jeg si,og stolen er ikke det minste løs en gang.

Så tro det har mye å si om man monterer rett også.

Jeg er hvertfall fornøyd med denne stolen (akta graco,med base)!

Skrevet

jeg stiller ingen spørsmål om sikkerheten på base setene.

tror de er like god som andre seter . tror ikke låsen knekker om vi bremser kraftig

Skrevet

Jeg leste i foreldre og barn (husker ikke hvilket nr,kansje juni 06) ,om en test av diverse bilstoler. Men det var IKKE de med base altså.

Iallefall,så kom akta sine 2 stoler (cosmic xtp og den andre som er helt lik,minus den skrugreia bare) dårligst ut i den testen.

PGA at festene løsnet ved bremsing i mye høyere hastighet enn de bruker i de vanlige testene. Dvs. at de strøk i en tøffere test.

I den testen vant vel besafe izi kid/sleep ,eller noe i den duren..

Vi har akta graco sete med base,og har ikke hørt noe om den. Jeg stoler på den stolen foreløbig og er fornøyd med den. (super genial lett å sette fats /løsne..))

Skrevet

Jeg har Acta Graco Autobaby ll med base, har fått det anbefalt av venner og bekjente. I butikken anbefalte de og dette setet, hun ene som jobber der (er i fødselspermisjon) kjøpte først et izi sleep men bytta raskt til autobaby... Hun synes det sto tryggere i bilen, og ikke var det så himla tungt å bære med seg heller.... Og det med at man kan legge ned ryggen så babyen ligger flatt synes hun var helt jalla... Hun bruker jo setet kun i bilen... og da må ryggen være oppe likevel...

Kjøp det setet du liker best og er fortrolig med du.... Alle tester er ulike. Et sete som kommer bra ut i en test, kommer dårlig ut i neste osv

Skrevet

Var det ikke simo sin kosi maxi som vant i sikkerhetstesten til trygg trafikk i vår?? Den er det jo base på.. Rart om trygg trafikk kårer den til det tryggeste setet dersom base er utrygt..

Skrevet

Har ikke hørt noe om det. Vi skal ha Recaro med isofix base, den vant visst flere tester i Tyskland, så det tar vi for god fisk :-)

Skrevet

I den testen hadde de ikke festet setet riktig.. var derfor acta kom så dårlig ut...

Skrevet

Jeg skulle kjøpe Acta Graco med base i går, og mannen på butikken sa at setet var kjempe-bra og var godkjent med lik linje med Maxi-cosi. Men han sa at de ikke anbefalte bruk av basen de tre første månedene, for at setet ble litt "bratt" og det kunne være vanskelig for babyen å holde hodet oppe...Han sa ikke noe om at basen var farlig!

Skrevet

Simo har vel ingenting med Maxi Cosi å gjøre? Maxi Cosi er nederlandsk.

Skrevet

Sikker på at ikke samboeren til venninnen din har snakket om base for vognbag?

Forbrukerinspektørene på NRK hadde en test av barnebilstoler nå i august. Den kan finne på nrk.no. Der var det Maxi Cosi med isofix som vant såvidt foran Røhmer Baby Safe Isofix.

Skrevet

lykkeligemeg,der kan jeg være enig med deg-at med basen så blir setet litt bratt for lillingen.Har mange ganger sedd han sitte med hodet forover,og det ser ikke så godt ut..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...