//MAM\\ Skrevet 28. oktober 2006 #1 Skrevet 28. oktober 2006 Gutten min har fått en del trøske. Jeg har fått Mycostatin for trøsken. Samtidig har mine brystvorter blitt veeeeldig såre. (Jeg behandler også meg selv med Mycostatin.) Er det trøsken som gjør de såre? Har ikke noe hvitt på brystene, men de er røde og såre. Har dere noen tips for å få de bra igen? Jeg smører brystvortene med PureLan og bruker albueskjell (er det det de heter?), men det hjelper lite. Jeg ammer som før, men bør jeg heller pumpe meg?
3nydeligesmå Skrevet 28. oktober 2006 #2 Skrevet 28. oktober 2006 For meg hjalp detr veldig med luft.Brukte å ligge uten Bh om natta,låg på ein stor handduk pga.lekkasje.+purelan og
Tirilille Skrevet 28. oktober 2006 #3 Skrevet 28. oktober 2006 Albueskjell er vel noe av det værste du kan bruke dersom det er sopp. Det blir jo ganske vått under disse, og dermed trives soppen godt i det våte miljøet. Det beste for meg da jeg hadde trøske var å lufte godt, skfite ammeinnlegg (papir) etter hver eneste amming og smøre med Mycostatin salve etter alle ammingene. Typisk for sopp er hektiskt røde brystvorter og sår (jeg hadde store sprekker), og en stikkende/brennende følelse i brystet ved amming. Jeg hadde også en periode hvor far ga flaske til noen av måltidene, bare for å avlaste brystvortene litt. Måtte da ha noen økedøgn da jeg ble bra for å få opp produksjonen igjen.
Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #4 Skrevet 28. oktober 2006 Jeg har ikke vært sår pga trøske, emn jeg var veldig sår i starten av ammeperioden og jeg syns det hjalp å smøre med vitapan salve. Andre tips er som de skriver her å lufttørke mellom hvert måltid. Smør litt mm over vorten og sitt med puppen i været til det har tørket. Bruker du ammeinnlegg er det lurt å skifte de ofte for å bli kbitt soppen. Ellers så vil jeg si at når jr hadde trøske fikk vi det bort med å smøre tyttebærnektar på tungen hans. Husk å koke smokk og flaske dersom det er ibruk. Du kan godt amme som før, bare bruk noen av våre tips så går det nok over. Lykke til, føler med deg, for dette kan være veldig vondt!
Gla-mor Skrevet 28. oktober 2006 #5 Skrevet 28. oktober 2006 Bør ikke bruke både salve og albueskjell samtidig. Lufttørking, morsmelk og Simplex øyesalve hjalp meg, samt pumping noen dager på det såre brystet for å avlaste.
//MAM\\ Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter #6 Skrevet 28. oktober 2006 Takk for tips jenter. Da storesøster var liten, og jeg var sår på brystene, hjalp disse albueskjellene så bra. Men det er vel sopp som gjør at brystknoppene er så såre nå. Så albueskjellene er lagt vekk! Så lufttørking og smøring blir det neste nå ;-)
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2006 #7 Skrevet 28. oktober 2006 Har hatt samme problem. Mycostatin fungerte ikke etter de to ukene, så fikk jeg tips av helsesøster og barnelege på helsestasjonen om å prøve Daktacort i 10-12 dager. Det er en krem (m hydrokortison) som vel egt er for fotsopp, men, men...Det hjalp! Ikke noe mere vondt el sårt:)
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 28. oktober 2006 #8 Skrevet 28. oktober 2006 Luft+ull innlegg+ull fett= på god vei til å bli bra igjen:O)
frøken Mamma og lille Jonas Skrevet 28. oktober 2006 #9 Skrevet 28. oktober 2006 Jeg vaska med farris, lufttørka, og smurte med Purelan fra apoteket, var bra iløpet av 3 dager.
//MAM\\ Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter #10 Skrevet 29. oktober 2006 Takk for tipsene jenter. De er notert ;-)
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 29. oktober 2006 #11 Skrevet 29. oktober 2006 Det er viktig å behandle soppen og å unngå å smitte seg selv og hverandre. Bruke BH, vaskes daglig på 60 grader, IKKE ULLINNLEGG, det er megasmittekilde. Har du noen nå, så kok dem (legg i kaldt vann, kok opp og ikke rør de før vannet er kaldt, da tover de ikke) og legg de vekk til dere er helt kvitt soppen. Kok smokker daglig. Se på www.ammehjelpen.no - amming fra a til å - sopp eller trøske. Der er det alt om hvordan man skal forholde seg. Dropp albueskjell, soppen koser seg veldig i fuktig og varmt miljo, og morsmelklekkasjer er snaddermat... Kok de også og legg de bort til soppen er kurert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå