Januarjubel! Skrevet 28. oktober 2006 #3 Skrevet 28. oktober 2006 Ikke all Brie er laget av pasteurisert melk, så det må du sjekke på pakningen. Ost av ikke-pasteurisert melk er som du sikkert vet fy-fy.
*orginalt* Skrevet 28. oktober 2006 #4 Skrevet 28. oktober 2006 Det er mange oster som det ikke står om den er laget av pasteurisert melk eller ikke. Men siden det er norske oster jeg spiser regner jeg med at de bare inneholder pasteurisert melk. Er det ikke spesielt mange utenlandske oster som ikke er laget av pasteurisert melk? Noen som vet?
turbomamma *fødte 21.mars* Skrevet 30. oktober 2006 #5 Skrevet 30. oktober 2006 Leste noe sted at brie skulle være ferskest mulig. Alle som liker brie vet at den ikke skal være fersk, men moden... Jeg spiser brie med god samvittighet, og kjenner i alle fall liv i magen, så jeg tror det går greit.
findus Skrevet 30. oktober 2006 #6 Skrevet 30. oktober 2006 Innafor EØS-området skal det være merka hvis det er brukt upasteourisert melk, så vidt jeg husker.
Cnath Skrevet 30. oktober 2006 #7 Skrevet 30. oktober 2006 Hei! Jeg spurte jordmor om brie i dag. Hun sa - som forventet - at all pasteurisert ost forsåvidt er greit, MEN at muggoster bør man kanskje holde seg unna - selv om de er ferske. Brie er også en muggost, selv om man ikke forbinder den med det - det hvite "skallet" på brie og camembert er mugg. Jordmor mente altså at har man spist det (som jeg hadde gjort), så er det ingen grunn til panikk, men man bør helst holde seg unna om man vil være på den sikre siden.
Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #8 Skrevet 30. oktober 2006 Hvis man skal spise myke oster skal de være ferskest mulig. Jeg elsker brie, men tar ikke sjansen. Såpass klarer jeg å ofre. Det går ikke på at man kan drepe fosteret, men det kan få misdannelser.
Januarjubel! Skrevet 30. oktober 2006 #9 Skrevet 30. oktober 2006 Men er osten laget av pasteurisert melk (og da står det skrevet på pakningen) så er det jo ingen fare vel?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå