Gå til innhold

ADHD og EyeQ

Attpåklatten :-)™

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunnskap om flerumettede, langkjedede fettsyrers effekt på ADHD-symptomer er lite utbredt, spesielt blant leger. En rekke studier viser at de er reelle alternativer til Ritalin og andre amfetaminlignende medisiner. En australsk studie med 132 barn som fikk fettsyrekomplekset i EyeQ, med omega 3 fra fiskeolje og omega 6 fra nattlysolje, viser at halvparten fikk bedre konsentrasjon og oppmerksomhet, og redusert hyperaktiv atferd.

Og det er ganske morsomt når helsepersonell sier til oss at de ser at Hannah er et fettsyrebarn:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sier at de ser det fordi hun er veldig våken og kvikk mentalt:-) Og på huden ser man også ofte om barnet har nok fettsyrer.

Skrevet

Hvordan er det å gi EyeQ til barn?

Har gitt opp tran da jeg synes det bare ender opp i masse gulp og har derfor gitt bare d-vitamindråper. Men tar selv omega-3 kapsler og nattlysolje og hadde gjerne sett at også Leonora fikk i seg fettsyrer og da spesielt ettersom hun nå etterhvert vil spise mer og mer, og amme mindre og mindre.

Skrevet

Jeg begynte å gi Peter på 3 og et halvt EyeQ i sommer, etter tips fra deg her på Dib. Synes han virker mye mindre irritabel og "trassig", kan jo selvfølgelig ha noe med utvikling og alder og gjøre, men fortsetter likevel å gi ham det, jeg! Han har aldri vært hyperaktiv eller noe, men hadde en periode med veldig mye skriking og "trass", særlig etter at Christian ble født. Helt naturlig, selvfølgelig. Men faktisk kom han over det nesten nøyaktig samtidig med at jeg begynte å gi ham EyeQ og tran med Omega 3.

Skrevet

Hannah har fått helt fra hun var 4 uker, i tillegg til det hun har fått gjennom min melk. Enten kan du stikke hull på kapslene og gi en ts om dagen (litt mye klin syntes jeg) eller så kan du kjøpe flytende med sitronsmak (ikke farlig iforhold til allergi, da det er veldig lite sitron) og gi en ts pr dag av den. Hannah brakk seg litt første gangene hun fikk det, men nå er hun et eneste stort smil, når skjeen kommer:-) Har kun prøvd tran en gang, for å se hvordan hun reagerte og hun også gulpet noe fryktelig av den lille skjeen!!!

Skrevet

Jeg durer avgårde på mandag for innkjøp ;-)

Skrevet

er dette noe jeg burde gi mine barn? burde jeg ta det selv? hva er dette for noe?

store gutten får ingenting, og lille jenta får mme med omega3 og D-vitamindråper, men burde jeg gi dem dette?

de er blide og rolige unger altså, men liksom for helsas skyld?????

Skrevet

Jeg har fulgt dette produktet ganske tett fra det kom til Norge, da jeg kjenner han som startet med det her, godt. Jeg har lest masse om dette produktet, og har også fått lese en del stoff fra en av de fremste forskerne i Europa når det gjelder fettsyrer. Er ikke i tvil om at dette er det best sammensatte fettsyrekomplekset på markedet pr idag. Anbefales brukt til alle. Vet at noen her inne har blitt feilinformert i helskekostbutikker, hvor de har sagt at dette produktet kun er til barn med spesielle behov - dette stemmer iKKE. Dette er fettsyrer som absolutt alle har godt av. Voksne merker det som oftest også på økt konsentrasjon og hukommelse (selv om ammetåken ikke forsvinner;-). Jeg startet med høye doser (6 kapsler) for å bygge opp fettsyrenivået i hjernen, dette gikk jeg på i 3 mnd, siden har jeg gått over til 2-3 om dagen. Hannah får kun 1 ts. Flasken jeg kjøpte til henne, har vi ennå - så den er drøy i bruk:-)

Klippet ut litt informasjon fra nettet om studiet:

Fettsyrer hjelper mot hyperaktivitet

Dato: 14.08.2006

Ny australsk studie viser nok en gang at det spesielle fettsyrekomplekset i eye q™ effektivt motvirker hyperaktiv atferd hos barn. Resultatene som nå publiseres i tidsskriftet Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, viser at tilskuddet er et fullverdig tilbud til barn med hyperaktiv atferd[1].

I den største klinisk baserte studien av sitt slag, tok 132 barn i alderen 7-12 år et tilskudd ved navn eye q™, en spesiell kombinasjon av omega-3-fiskeolje og omega-6-nattlysolje, i 15 til 30 uker. Etter 30 uker opplevde halvparten av barna som tok eye q™ betydelige reduksjoner i symptomene sine, ifølge foreldrene som fylte ut studiens spørreskjemaer.

I de første 15 ukene av studien delte forskerne barna inn i tre grupper. Én tok eye q™, den andre gruppen tok eye q™ og en lav dose med multivitamin/mineral-tilskudd og den tredje gruppen fikk placebo. Etter 15 uker fikk alle barna eye q™ og vitaminene/mineralene.

- Vi ba foreldrene fylle ut et detaljert spørreskjema om deres barns atferd ved begynnelsen av studien, ved overgangen etter 15 uker og ved slutten av studiens 30 uker. Rundt 30 % av barna viste sterke positive behandlingseffekter på kjernesymptomene på hyperaktiv atferd og konsentrasjonsproblemer, som uoppmerksomhet, hyperaktivitet/ mpulsivitet, sammenlignet med placebogruppen etter 15 uker, uttaler forsker Natalie Sinn som ledet studie.

- Disse effektene ble gjenspeilet i placebogruppen etter at de byttet til aktiv behandling, og gruppen som fikk fettsyrekonsentratet fortsatte å vise forbedringer etter å ha tatt tilskuddet i ytterligere 15 uker.

Nick Giovannelli i den britiske organisasjonen Hyperactive Children’s Support Group, er positiv til denne studien, og ber alle om i det minste undersøke alternative behandlingsmetoder før man eventuelt starter med konvensjonell behandling.

- Denne nye studien er et tilskudd til den stadig økende bevismengden for at ernæring er trygg og effektivt, sier han.

Bedrer skoleprestasjoner

Dr. Madeleine Portwood, senior utdanningspsykolog ved Durham Local Education Authority, har utført forsøk i Storbritannia hvor det er blitt brukt eye q™ for barn med lære- og atferdsvansker i alle aldre[2].

- Denne studien bekrefter nok en gang at riktig kombinasjon av fettsyrer kan ha en svært fordelaktig effekt for barn med konsentrasjons- og atferdsproblemer. Fra studiene våre i Durham-området har vi sett at når disse symptomene takles, lærere barna bedre og presterer på et høyere nivå i alle skolesammenhenger.

Denne nye australske undersøkelsen bekrefter også resultatene man fant ved bruk av eye q™ fra Durham-studien som ble publisert i Pediatrics i fjor, hvor 110 barn ble fulgt over 6 måneder.

Ytterligere observasjoner fra det australske Adelaide-studien:

· eye q™ ble også sammenlignet med tradisjonell behandling fra en meta-analyse av Shachter et al[3] og konklusjonen fra forskerne er at eye q™ er et fullverdig alternativ for barn med hyperaktiv atferd..

· Studien viser signifikant forbedring på uoppmerksomhet, hyperaktiv atferd, og impulskontroll. Man fant også store kognitive bedringer, som for eksempel økt kreativitet.

· Ifølge forfatterne er forekomstraten av hyperaktiv atferd 5-10 % av befolkningen i Europa, 3-7 % i USA og 11 % i Australia.

eye q™ får man i helsekostforretninger, og den finnes i 60 og 180 kapsler, 200 ml flytende olje med sitrussmak, samt den nye eye q smooth som leveres i 30 småbarnsvennlige porsjonsposer med god smak og yoghurtkonsistens.

[1] Sinn N, Bryan J. The effect of supplementation with polyunsaturated fatty acids and micronutrients on ADHD-related problems with attention and behaviour. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, 2006. [2] www.durhamtrial.org [3] H.M. Schachter, B. Bham, J. King et al. (2001). How efficacious and safe is short-acting methylphenidate for the treatment of attention deficit disorder in children and adolescents? CMAJ 2001:165(11):1475-1488.

Skrevet

Er det mer enn omega 3 og omega 6 i EyeQ ??

Nysgjerrig hilsen fra

Skrevet

Se innholdsfortegnelse under:-))

eye q™ er eneste vitenskapelig dokumenterte produkt som

bedrer lese- og skriveferdigheter

bedrer konsentrasjon

reduserer hyperaktiv atferd

eye q inneholder en unik kombinasjon av de fettsyrer som er verdifulle for hjerne og øye: EPA, DHA og GLA. Disse fettsyrene spiller en viktig rolle for syn, koordinasjon, innlæring, hukommelse og konsentrasjon. Effekten bekreftes av kliniske studier!

Over 20% av hjernen og netthinnen består av flerumettede fettsyrer der brorparten av disse er de essensielle fettsyrene EPA, DHA og GLA. Men også resten av kroppen har behov for fettsyrer: Enkelte fettsyrer bidrar til å opprettholde den riktige strukturen til cellemembranene. Andre er viktige i dannelsen av hormoner og signalstoffer som har en rekke livsviktige oppgaver i hele kroppen. De kalles ”essensielle” fordi kroppen ikke kan produsere dem selv, og de må derfor hentes fra maten vi spiser.

Symptomer på mangel på fettsyrer kan for eksempel være tørt hår, tørr hud, eksem og hyppig vannlating.

eye q™ inneholder en helt spesiell, patentert blanding av omega-3 og omega-6-fettsyrer. Der bl.a forholdet EPA:DHA er 4:1. Derfor kan man ikke forvente å oppnå lignende resultater med andre fiskeolje- eller tranprodukter.

Effekten er dokumentert i den store Durham-studien og Adeleide-studien 7 nye, oppsiktsvekkende, vitenskapelige studier er på vei.

Dosering: 2 kapsler om dagen sammen med måltid. Første gangen man tar eye qTM anbefales 6 kapsler pr. dag i 12 uker. Deretter kan inntaket reduseres til 2 kapsler daglig.

Innhold: EPA-rik fiskeolje, nattlysolje, virgin nattlysolje, E-vitamin, kapselskall (gelatin, glyserol)

Næringsinnhold pr. daglig inntak:: EPA186 mg, DHA 58 mg, GLA 20 mg, Naturlig vitamin E 3,2 mg

Skrevet

Hmm, det høres jo veldig bra ut...

Man vet jo at tran er bra og at visse planteoljer er bra.

Men er det bedre enn tren altså?

Er denne studien uavhengig av EyeQ-produsenten?

Finnes det flere studier som støtter den?

Skrevet

Interessant!!!:))

Har en venninne som er lege og som har studert en mengde kosttilskudd osv, hun sier at omega 6 er kreftfremkallende... Har du hørt om det? Jeg kan ikke noe om dette, så jeg blir lettere forvirret i mine møter med ulike fagfolk...

:o)

Skrevet

Har aldri hørt at omega 6 er kreftfremkallende og er rimelig sikker på at det da ikke hadde vært anbefalt av helsemyndighetene om så var. Men for noen år tilbake så var det mye snakk om at det var kreftfremkallende pcb gifter i en del tran og lign produkter. Dette gjaldt vel der det ble utvunnet fettsyrer fra fiskelever og ikke fiskekjøttet.

I Eye Q er det brukt fiskekjøtt fra dypvannsfisk, altså mindre fare for disse giftene.

Vil presisere at jeg personlig foretrekker dette, men jeg er overhodet ingen ekspert, kun opptatt av hva jeg putter i meg og barna mine.

Om dere ønsker mer informasjon, så ber jeg dere kontakte produktansvarlig hos Midelfart, som har kjøpt opp dette produktet av min bekjent Terje Myrvold. Han er nå ansatt hos Midelfart, har meget god kunnskap om fettsyrer og kan sikkert skaffe dere mer dokumentasjon:-)

Skrevet

hvor kan jeg kjøpe dette da?

også lurer jeg på om han på fem må ta kapsler, eller om det finnes flytende for ham, vi er nemlig utstyrt med en helt villl brekningsrefleks, og det resulterer enten i kjipe episoder, eller i at vi unngår de situasjonen:-)

Skrevet

I helsekostbutikker får du kjøpt dette. Flytende er for både voksne og barn, kun forskjell på dosering evt.

Skrevet

Dette skal herved kjøpes inn og testes av alle i min familie!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...