Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2006 #1 Skrevet 28. oktober 2006 i går var vi på julebord, og inne i lokalet var det dunkel belysning (røde lamper, for det var opptreden på scenen).. vi fikk servert lammestek, og jeg syns den så godt stekt ut, så jeg tok sjansen på å spise (dumme meg, vet det).. etterpå kom vanlig lys på, og da fikk jeg se at den var rødrosa inni... altså lite stekt! gud som jeg angrer nå... jeg burde jo ha visst bedre! skulle jo aldri ha spist..! leste akkurat at man må være ekstra forsiktig når det gjelder fårekjøtt... :*( åh, jeg er så redd! tenk om det var toksoplasmosebakterier i den... jeg skal gå til legen på mandag, for å ta en prøve. men hvor fort får man svar på dette?? sjansen for å få toksoplasmose er jo liten, men likevel... huffameg... høres kanskje hysterisk ut, men er bare så forferdelig redd for at noe skal skje med nurket mitt ps: på toxoplasma-testen jeg tok i 1 trimester, så står det "IgG antisftoff negativ" og "IgM antistoff negativ"... betyr dette at jeg da ikke har hatt dette før??
Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #2 Skrevet 28. oktober 2006 vet ikk helt om de resultatene, men toksoplasmosebakterier er ikke så vanlig her i norge da, for norge har en av de strengeste kjøttkontroller i verden. det er faktisk, dette høres helt koko ut, men det er mest eu-kjøttet man skal passe seg for, siden de har senket standarden på kjøttkontollen.. du kan jo gå inn på mattilsynets sider å lese mer, men det er mest i utlandet dette er aktuelt. self kan du dra til legen å skjekke, det for betrygge deg selv, det ville jeg og gjort, men håper dette svaret kan gi deg noe beroligende.. oxo krysser jeg fingra for at alt er ok! men du? julebord i oktober?? er ikke det litt tidlig??
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2006 #3 Skrevet 28. oktober 2006 åh, tusen takk! det hjalp litt det ja! vet at sjansene for å få det i norge er liten, men fikk så panikk... ville jo aldri påført barnet mitt noe sånt! får spørre legen til mandag uansett. skal bli godt å få ut nurket... er jo så mye man bekymrer seg for hele tiden! julebord i oktober er i tidligste laget ja..hehe. men det var feiring av nytt kontorbygg, så det ble slått sammen med julebord. er vel en måte å spare penger på
lillingen blir storebror:)u 41 Skrevet 28. oktober 2006 #4 Skrevet 28. oktober 2006 For å betrygge deg litt ekstra, så er det i 3. tri, det er tryggest å bli smittet med toksoplasmose. Da er det ikke så stor sjanse for at barnet tar skade hvis det blir smittet. Det er større sjanser for at barnet tar skade av smitten i 1. og 2. tri. Men test deg hos legen du, det ville jeg gjort for å få roet meg. lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2006 #5 Skrevet 28. oktober 2006 tusen takk for svar fra deg også! er blitt en del beroliget nå! er så vondt å gå rundt å bekymre seg sånn...
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2006 #6 Skrevet 28. oktober 2006 På mattilsynets kampanje som har gått på tv (etter ecoli-smitten) har jeg hørt de sier at det er kjøttet ytterst så må stekes godt, derfor viktig å steke kjøttdeig godt, og at det ikke er farlig at det er rosa inni. Mulig det gjelder bare for ecoli, men altså dette hadde jeg tatt helt med ro var jeg deg. Har selv spist masse rosa kjøtt her - vi kan ikke bli hysteriske heller... :-).
hønepøne;-) Skrevet 28. oktober 2006 #7 Skrevet 28. oktober 2006 Ta det helt med ro! Det er kun det ytterste kjøttet som kan være infisert med bakterier. Derfor er det trygt å spise biffer og steker som er rosa inni. Kjøttdeig er mye verre, det har mye mer overflate i og med at det er kjørt i kverna og alt blir blandet sammen, bakteriene på yttersiden er da spredt i hele kjøttet.
snopeguri:-) Skrevet 28. oktober 2006 #8 Skrevet 28. oktober 2006 Jeg tror nok d betyr at du ikke har vært utsatt for toxoplasmose før og dermed ikke dannet antistoffene, noe som jo er positivt:-) Jeg har spist medium stekt biff flere ganger... er ganske avslappet angående det. Tenk på hva de spiste før de begynte å steke og koke maten! Jeg klarte å stikke meg selv med en insulinsprøyte jeg nettop hadde satt i en pasient (har tatt HIV og hepatitt-tester)...så jeg forstår bekymringen din. Men sjansen er nok MEGET liten for å bli smittet:-)
pingu-72 Skrevet 28. oktober 2006 #9 Skrevet 28. oktober 2006 Sjangsen er veldig liten, i Norge er det jo bare ca 10% som blir smittet i løpet av hele livet! (Men du har helt rett, flesteparten av gravide blir faktisk smittet gjennom fårekjøtt som ikke er stekt/kokt godt nok) Vær obs på at det tar 2-3 uker før du kan ta en toxoplasmosetest etter evt. smitte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå