Gå til innhold

noen som herder brystene??

Anbefalte innlegg

Svigermor er veldig opptatt av at jeg må begynne å herde brystene mine som hun sier... sitte å dra i brystvortene mange ganger daglig slik at de ikke blir så såre når en skal amme... men mener å ha lest et sted at man ikke skal det.. pga at man setter igang melkeproduksjonen eller no.. hmmm... noen som vet/har hørt noe om dette? Noen som herder? Hadde liksom slått det fra meg, men......

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6865447-noen-som-herder-brystene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange år siden svigermorfikk barn kanskje ?

Dette er noe de anbefalte før i tiden, det har ingen hensikt (kan tvertimot fremskynde fødsel og gjøre brystvortene dine enda sårere hvis du gjør det tett opptil termin)

Ammeguru Gro Nylander sier det ikke har noen hensikt, det finnes ingen annen måte å "herde" dem på enn å amme en stund.

De aller fleste får en periode med såre brystvorter når baby er 2-4 uker gammel, bruk brystskjold noen dager så går dette som regel over.

svigermødre altså....

nei og nei..det er ikke noe du behøver og gjøre.

du risikerer å starte melkeproduksjonen for tidlig.

det eneste rådet jeg har til deg er om amming, er at når du er ferdig

å amme så smører du brystvorten inn i brystmelk og lar det tørke ordentlig innen du pakker bryst bort igjen.

jeg har ikke tenkt å sitte å "dra" meg i brystvorten..hehe..

pass på svigermødre og "andre",,de kan komme med masse merkelige råd.

Støtter Nordkvinnes PS - det finnes ingenting i hele verden som kan hjelpe deg med såre brystvorter dersom du lar ungen suge feil - kjempeviktig at h*n får hele munnen full av pupp (skal ha vorten langt bak i halsen) og ikke ligger og suger på selve vorten - da får du kjempeproblemer.

Jeg sleit veldig i starten med dette - da er ammehjelpen god å ha :-)

Kom på en ting : noe som hadde vært MYE mer fornuftig enn et svangerskapskurs - var hvis helsestasjonen kunne holde et ammekurs når baby er nyfødt - DET hadde jeg hatt god bruk for (enda jeg har ammet i 9 mndr før, så ville jeg gjerne gått på kurset med nestemann) SÅ mye frustrasjon og tårer pga amming og spørsmål rundt dette -dette er MYE viktigere å lære seg enn pusteøvelser og annet til fødselen.

Kroppen vet jo hvordan den skal føde av seg selv, mens amming må læres (og jordmødrene på barsel er dessverre ikke verdens mest tålmodige og fintfølende damer, de hjalp ikke meg det grann,fikk meg bare til å føle meg klønete og dum)

Annonse

Hadde ikke tenkt til å herde, bedre å sette seg inn i madonna stilling, tvilling stilling og c-grep! Ække så lett å få masse pupp inn i munnen på ungen hvis brystet er helt sprengt men, har tenkt til å øve masse på sykehuset og henge i snora for å få hjelp! :-)

Jeg haddet kjempestore problemer sist, hele 6 uker. Noen ganger spratt tårene når hun sugde seg fast.Prøvde skjold og alle remedier uten at sårene forsvant. Det som snudde alt var råd fra legen om å bruke brystvortekrem. Den førte til at skorpene forsvant og brystvortene ble myke igjen- ingen flere sår. Hvis jeg slurvet ble jeg sår, men nå har jeg nok litt sensibel hud. Håper rådet kan hjelpe andre.

Mor for andre gang til jul

Sier meg enig med de andre her, den typen herding står jeg over. Kan føre til for tidlig fødsel, og kjedelig hvis melkeproduksjonen setter i gang før tiden. Begynner nok å lekke tidsnok.

Den eneste formen for "herding" jeg driver med, er å gå uten bh hjemme (når vi ikke har folk etc). Hadde aldri trodde jeg skulle like det, er veldig tilhenger bh med spiler til vanlig, men puppene har begynt å bli ømme igjen, så tja.

Annonse

Ømme bryster her også... men slipper jeg dem løs så småskvetter de bare! - så her er de fortsatt inni spilebh'en sin...

Men sånn egentlig så er jo ikke småskvetting nøye her hjemme i huset, liksom..

Dagens motto får bli: slipp puppene fri!

jeg herder ikke... kun smører de forsiktig, de er alt for ømme til at jeg kan prøve meg på herding...:)

Slipp puppene fri ja.... I går kveld ble det gjort her i huset og... Bh strammer i ryggen som er vond, og over brystvortene som er forferdelig såre... Satt bare i en stor t-skjorte bretta opp til under puppene... Får jo heteslag om dagen.... :))

Samboeren bare rister på hodet over meg :D

jag har hört att det är viktigt att hålla barnet så upprätt som möjligt när den ammar, för att den inte ska svälja så mycket luft, att risken för kolik minskar betydligt då. nån mer som hört det?

ja, en amningskurs vore suveränt... hoppas vi kommer ihåg att hjälpa varandra med det här på bim när det blir aktuellt, att vi inte snöar in oss på att det kanske är svårt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...