Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2006 #1 Skrevet 28. oktober 2006 Hva er "høy" feber hos babyer? Kan babyen tas ut hvis hun har feber? Ut i vogna? Ut i bilen? Noe annet jeg bør vite om feber hos babyer? Tusen takk.
JADDAjada Skrevet 28. oktober 2006 #2 Skrevet 28. oktober 2006 når et barn har feber, så skal man se på allmentilstanden 40 i feber, men alikevel blid og fornøyd, da trenger du ikke å bekymre deg. HVis hun derimot ikke er seg selv, sutrete og grinete, da bør du ta barnet med til legen. Du skal ha vanlig passe med klær på ikke pakke inn barnet, for barnet klarer ikke å regulere varmen så bra som oss voksne. det er det jeg vet
Libido- Skrevet 28. oktober 2006 #3 Skrevet 28. oktober 2006 Før du tar en baby til legen skal du gi febernedsettende. Hjelper ikke det, da skal du ta babyen med til lege.
TurboPrinsessen:-) Skrevet 28. oktober 2006 #4 Skrevet 28. oktober 2006 Jeg har ikke så veldig mye erfaring selv, men har en bok som heter "Barns helse fra A-Å" og i den står det følgende om feber: "Normal kropsstemperatur hos barn varierer fra 36`C til 38`C. Målt temperatur i munnen over 37,7`C eller i endetarmen over 38`C blir regnet som feber. (...) Kroppstempen varierer mye etter hvor aktivt barnet var like før måling, og med tid på dagen. Lavest om morgenen, og høyest om kvelden. (...)" Vet ikke hva som regnes som høy feber, men vil tro alt over 38,5 kanskje ? Det er hvertfall viktig at babyen ikke har for mye klær på seg, har h*n feber er det jo viktig å få den ned - at h*n blir avkjølt. Er tempen over 40`C i mer enn en halv time, kan det føre til feberkrampe. Jeg hadde det da jeg var liten, det var midt på vinteren, og min mor gikk ut på altanen med meg kun i bleien. Folk trodde hun var gal, men jeg måtte jo avkjøles. I følge denne boken er det også viktig, å avkjøle barnet ved feber, gjerne med en fuktig klut/svamp med lunkent vann, ikke kaldt.. Feber skal visst være nyttig for kroppen, men tempen må altså ikke stige for mye. Du kan bruke febernedsettende medisin ( finnes paracet stikkpiller for babyer på apoteket ) Jeg hadde ikke hatt problemer med å gå ut med babyen, så lenge babyen ikke får trekk på seg. Det kan være lurt å måle tempen på barnet ditt av og til, for å vite normal temperatur, da vet du om barnet har feber eller ikke.. Min datter er generelt veldig varm, men har ikke feber. Et barn som er like varm som henne kan likevel ha feber, fordi barnet er varmere enn det ellers pleier... Tempen stiger raskere hos barn enn voksne, så hvis du måler høy feber, må du måle igjen etter ca 20min.. Det ble litt rotete dette her, men håper du ble LITT klokere:-) Husk også: er du i tvil er det bare til å ringe legen, bedre en gang for mye...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå