Gå til innhold

sinnsyke ammeproblemer..

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en 5 1/2 uke gammel baby. I begynnnelsen på sykehuset gikk det greit å amme han, jordmødrene sa det så veldig fint ut, selvom d gjorde veldig vondt hver gang han sugde..de sa det skulle gå over etter hvert..etter 3 uker gikk jeg til en ammehjelp som konstaterte at jeg og oliver hadde sopp..fikk behandling for det og hun sa at amminen kom til å slutte å gjøre vondt når soppen var borte..det ble det ikke..gikk så til en ny ammehjelp som så at oliver sugde helt feil, og prøvde å vise meg at han skal legges til brystet m haka først osv..prøver og prøver å få han til å gjøre d riktig,men han får d ikke til...

blir så inmari lei meg og sliten av dette..lurer på om jeh faktisk aldri kommer til å få d til, og må gi opp hele ammigen..

er det noen her med lignende erfaring, som kan gi meg noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner godt du er lei deg. Jeg vurderte også å gi opp hele amminga når jenten min var ca 1 og en halv måned, men heldigvis rettet det på seg. Hadde kjøpt inn tillegg og var helt klar til å slutte før vi fikk hjelp. Jeg var veldig sår og fikk sopp i sårene. Er du sår du og? Når vi fikk behandling for soppen grodde endelig sårene (var redd for at den ene brystvorta rett og slett skulle ramle av). Er du blitt helt kvitt soppen? Vet egentlig ikke helt hva jeg skal råde deg til, men etter hvert som brystknoppen blir herdet vil ammingen bli lettere. Noen av oss er jo mer sensitive i huden enn andre. Har du vært inne på ammehjelpen og sett på videoene deres, det kan kanskje hjelpe på teknikken. De viser jo forskjellige ammestillinger, og det kan lønne seg å variere litt for å avlaste de forskjellige sidene av knoppen. Jeg håper det vil ordne seg for deg, for ammingen er virkelig koselig når det ikke gjør vondt lengre. Lykke til!

Skrevet

Forresten, har du prøvd brystskjold. Kan jo være en ide for å avlaste knoppen...

Skrevet

Jeg var fryktelig sår de første tre- fire ukene. Fikk sprekker i hver brystvorte og det var så vondt at jeg gav nesten opp. Jeg hadde ikke sopp, men fikk infeksjon i disse sårene. Tok prøve og begynte med fucidin. Jeg måtte også håndmelke den vondeste puppen (skulle helst tatt begge, men i fare for han ikke ville ta puppen igjen så valgte jeg å amme den andre) og gi melken med flaske for å avlaste til sårene var grodd. Mye styr mens det holdt på, men verdt det. Tok ca 5 dager. Vi endret litt på ammestillingen, sluttet bl.a med ammeputen. Nå går ammingen som en drøm. Ikke gi opp! "Det lønner seg å være sta!" som helsesøster sa.

Jeg bruker også brystvorte crem etter hver amming siden jeg ikke fikk han til å gape høyt nok. Da blir brystvorten glatt og han suger seg innpå uten at det er vondt som tidligere.

Skrevet

Jeg hadde også skikkelig vondt de første ukene samt at gutten min sugde galt.

Regner med at du allerede vet dette men.....

Pass på at babyen får nok pupp i munnen (hamburgergrep) og se at det beveger seg foran øret. Babyen skal ligge med magen sin mot magen din og ikke måtte vri hodet. Stable puter etc under armene dine og babyen slik at du sitter godt.

OG ALLER VIKTIGST......slapp av og ikke stress med det. Det var det som hjalp meg. Ta tida til hjelp. Smertene vil gå seg til når barnet begynner å suge ordentlig.

Skrevet

Om det ikke hjelper med noen av disse rådene så er det ingen skam å gi opp.. du skal KOSE deg med babyen din.. Ikke stresse med ammingen :) Lykke til

Skrevet

tusen takk for mange fine svar..ble ved litt bedre mot når jeg leser at d som oftes går bra tilslutt..holder virkelig på å bli sprø..den brystvorte cremen er det for såre brystvorter eller noe annet, fåes på apoteket?men hvis du smører den på etter amming, så holder vel ikke brystvorta seg glatt til neste amming da?mener du før hver amming?

det er nemlig det som er mye av problemet, at han ikke gaper høy nok og at ikke tunga kommer helt ut..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...