Sussa85 - snart 2? Skrevet 27. oktober 2006 #1 Skrevet 27. oktober 2006 kom tilfeldigvis innom dette forumet...er ikke gravid enda.. Men er d vanlgi å bruke tøybleier??....virker jo sååååå tungvint...men ja miljøbesparende.... hvordan vil driting være positivt i en tøybleie? ser for meg det griseritet...hvordan vaske dem? ...hehe.sorry meg..men må jo være enklere å bare kaste bleien? Noen må informere meg om dette..viste ikke at dette var ett tema i hele tatt...alle kjenner..absolutt ALLE kjøper bleier på butikken.... klem
Bananamama Skrevet 28. oktober 2006 #2 Skrevet 28. oktober 2006 Jeg var akkurat som deg, visste ikke at tøybleier var et alternativ engang, før jeg ramla over disse sidene. Etter å ha lest litt om det bestemte vi oss for å prøve. Brukte dem fra første stund og jeg er kjempefornøyd:) Setter på en vaskemaskin hver 3. dag, og da er det mye annet oppi også som utgjør mye av vasken, som kluter o.l. Henger dem opp, og når de er tørre bretter jeg dem mens jeg ser på nyhetene e.l. Tar kun 10 min. Ikke slitsomt i det hele tatt! Ang bæsj, så er morsmelkbæsj ganske flytende og skylles lett av. Når babyen begynner med fast føde blir bæsjen hardere, da legger vi rispapir i bleien som fanger opp bæsjen mens slipper tisset igjennom. Dette kaster i do. Tissebleiene skyller vi ikke. Tøybleier er på vei tilbake pga folk begynner å bli mer miljøbevisste, men største delen bruker papirbleier. Er bare glad for at jeg ramla innom disse sidene jeg, for jeg er kjempefornøyd med mitt valg:)
Sussa85 - snart 2? Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 28. oktober 2006 Tusen takk for svar!! MEn rispapir hørtes joikke godt ut da?.... klem
Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #4 Skrevet 28. oktober 2006 Jeg tør påstå at det ikke er direkte vanlig å bruke tøybleier! Mange gjør det, men det absolutt store flertall bruker helt alminnelige papirbleier, eller engangsbleier som også mange velger å kalle dem. Om man bruker Libero, Pampers, Coop, First Price eller hvilket merke man synes passer sitt barn er en annen ting, men flertallet av bleiebrukerne bruker papirbleier. Papribleier er enklest, ikke dyrt, kan i mange kommuner leveres som våtorganisk avfall og er ikke skadelig for barnet. Selv om mange tøybleiebrukere ønsker å tro det, har jeg skjønt.... Du må i alle fall ikke tro at ditt barn blir sært om dere bruker papirbleier! :-)
tusseberta Skrevet 28. oktober 2006 #5 Skrevet 28. oktober 2006 Trodde ikke det fantes tøybleier for litt siden jeg heller, men leste først om det inne på nøstebarn sine sider. Tøybleier nå er noe helt annet enn det var " i gamle dager" masse forskjellige løsninger. Vi er strålende fornøyd med å ha brukt tøybleier i tre mnd.
Sussa85 - snart 2? Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter #6 Skrevet 29. oktober 2006 okey...hum..nei blir nok papirbleier på meg...da alle i fam bruker dette...enkelt og greit..hehe..men man vet jo aldri....
Vero76 - 30.11.05 Skrevet 29. oktober 2006 #7 Skrevet 29. oktober 2006 så kvifor i alle dagar starta du denne tråden?
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2006 #8 Skrevet 30. oktober 2006 Det må da vel være lov til å spørre selv om en kommer til den konklusjon at papirbleier er best?!
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2006 #9 Skrevet 30. oktober 2006 Da jeg fikk barn synest jeg også at tøybleier hørtes både tungvindt og ekkelt ut. Vi brukte derfor papirbleier. Men så fikk ungen en skrekkelig alergisk reaksjon på papirbleiene, og jeg gikk på leting etter ett alternatv der jeg faktisk vet hva jeg kler på ungen min 24 timer i døgnet. Jeg endte opp med tøybleier, og jeg har ikke angret en dag. Rumpa til ungen har aldri vert så bra. Det er ikke så tungvint med tøybleier. Bæsjebleia rister jeg over do, og legger den i en dunk sammen med handkler og kluter. Så vasker jeg etterhvert som dunken blir full. Bleiene følger med i tørketrommelen /på stativet, brettes og legges klar i skapet. Jeg slipper å løpe på butikken for å drasse med meg bleiepakker hjem, slipper å oppdage søndag morgen at gubben tok på den siste bleia som nå er full i bæsj, og jeg slipper gå ut med søppla til stadighet for å unngå den grufulle papirbleielukta. Så dersom du en dag skulle få en liten spire i magen. så vet du at det finnes alternativer til pampers og libero. Legger til noen linker til tøybleier, de er ganske stilige egentlig... http://www.babyheaven.se/foton/pocket_prints/l_rutigpuh_side.jpg http://www.bummdiddybaby.co.uk/images/187.jpg
Sussa85 - snart 2? Skrevet 3. november 2006 Forfatter #10 Skrevet 3. november 2006 Tusen hjertelig takk anonym:)
Prins&Prinsessa Skrevet 4. november 2006 #11 Skrevet 4. november 2006 Vi har ikke tatt i bruk våre enda. men MAX 5dager til nå Men vi har kjøpt fra www.bambinomio.com og de er kjempe enkle. Betalte 3000,- for bleier til den lille er ca 3år og burde slutte med bleier. Har brettet noen ti nå,men de er så enkle å brette at vi kan gått brette i det vi tar på ungen bleiene. Utenpå dette tøystykket ska det være en vanntett bleie. Ser ut som en vanelig bleie og holder inne tiss om det skulle gå litt gjennom. Dette var først og fremst ett miljøbevist valg fra vår side. Men så jo etetr hvert at det var den del penegr å spare. La oss si at den lille bruker bleier til h*n er 3år, dahar vi brukt 1000,- i året på bleier,og det er ikke så mye akkurat. Syns virkelig flere skal bli mer miljøbeviste å hive seg på denne bølgen. Når vi faktisk kanskje må ut med 45 BILLIONER for å fikse jorda igjen pga miljø ødeleggelser,kommer det nok en dag der vi alle blir tvunget til dette miljø tiltaket. Og det koster ikke masse energi! Kanskje 5min ekstra om dagen,og 5min ekstra med en lille er vel ikke det verste??
Prøvigjen Skrevet 7. november 2006 #12 Skrevet 7. november 2006 Jeg er nygravid og vurderer absolutt tøybleier som et alternativ, når den tid kommer. Både av hensyn til miljø og økonomi=) Krepsemor -
uglemor Skrevet 8. november 2006 #13 Skrevet 8. november 2006 Gå inn på tettinntil.com sine sider, der er det masse info om tøybleier! Du finner tips om typer bleier, vask og stell, og folka der er veldig hyggelige og flinke til å hjelpe nybegynnere!!
Anonym bruker Skrevet 9. november 2006 #14 Skrevet 9. november 2006 tøybleier er ikke spesielt mye mer tungvindt. handler bare om rutine. Det som er litt interessant er at nå har Libero lansert en ny bleie som skal hjelpe barnet til å bli avvendt med bleie lettere. Det føles våt å ha på når barnet har tissa. Altså: men går tilbake til en "dårligere" bleie fordi man ser at barn ikke har noe behov for å sitte på do når det er behagelig å ha på en uttissa bleie, som er tørr... Det er alltid sagt at barn avvennes lettere og tidligere med tøybleier, nettopp fordi de føles våte for barnet. Det har Libero også skjønt... Morsomt...
Gjest Skrevet 10. november 2006 #15 Skrevet 10. november 2006 Jeg har også brukt tøybleier endel til min første (nr 2 på gang nå). Vi brukte papirbleier når vi var på ferie, lengre besøk osv. , men for det meste tøybleier. Jeg kjøpte det fordi jeg hadde jobba i barnehage der to unger brukte tøybleier (to forskjellige patent, en med plastbukse utenpå og en med ullbukse utenpå). Der så jeg hvor mye bedre det var for ungen å bruke varianten med ullbukse utenpå enn alle de andre typene, ungen var aldri klam og ekkel på huden, og ingen av tøybarna var noensinne røde og såre i stumpen, men det skal jeg love to av de andre var.. For eksen var det først en fremmed tanke, men han var VELDIG nøye på penger, så han falt fullstendig for det argumentet at vi sparte masse penger ;-) Tøybleier er jo mye mer synlige enn papirbleier, og det ser jo ikke like bra ut, men når man skal pynte seg eller det er viktig at man ikke trenger å slepe på skittentøy så kan man jo bruke papirbleier akkurat da.. :-) Sønnen vår slutta selv med bleier i 2årsalderen, og det sies jo at gutter vanligvis slutter senere enn jenter, men det kan jo være en tilfeldighet. Jeg er enig med de som sier det ikke er mye jobb, og det lukter ikke så jævlig som enkelte papirbleier gjør, og når det gjelder bleieutslett så vi at guttungen ble rød når vi hadde lange perioder med papirbleier, men det gikk over når vi gikk over på tøy igjen. Vi hadde littegrann jobb med å lære opp barnehagen, men det gikk greit der også. Når guttungen ble såpass stor at vi bare brukte bleie når han var ute lenge eller vi var på tur og hadde mye klær på så brukte vi bare papirbleier, sikkert fordi de ikke er så store. Man trenger ikke å velge enten eller, så det er bare å prøve og finne ut hva som passer sin situasjon!!
Anonym bruker Skrevet 10. november 2006 #16 Skrevet 10. november 2006 Tror du har missforstått dette en smule, Libero har laget dette produktet for å tjene ekstra penger på å få foreldre til å betale for et helt unødvendig produkt i avvenningsfasen. I stedenfor at foreldrene bare tar av barnet bleien og lar det stå til mens barnet trener på å bli renslig, ja så får man de til å kjøpe en bleietype som gjør at det blir mindre jobb på dem ved uhell ved å ha slike bleier på barna. Det at det skal føles ubehagelig for barnet og få det fortere tørr er bare et markesføringstriks for å overbevise "lettlurte" foreldre om at de virkelig har behov for en slik bleie til barna sine.
Sol-A Skrevet 11. november 2006 #17 Skrevet 11. november 2006 Har selv fire barn og alle har brukt papirbleier. Ingen av barna har vært såre og røde i baken. Var derimot dagmamma for en liten jente som forsøkte alt av bleier, men hadde fortsatt veldig røde og irriterte utslett. Det var veldig vond for henne og skifte bleier og foreldrene og jeg prøvde stort sett alt av kremer/ikke kremer/spesialsalver i tillegg. Ingenting hjalp. Så i det store og det hele tror jeg ikke det har så mye med hvilken type bleier du bruker. Kun for en liten prosentandel. Du får finne informasjon om de ulike typene og finne ut hva som passer best for deg. Jeg selv kunne aldri tenkt meg å bruke det på mine barn ihvertfall. Er nok desverre for lat...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå