Gå til innhold

Har bestemt meg for å...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste ikke alle innleggene, for det var så mange...

Vil bare si at selvsagt må du bestemme dette selv!

Men hvis du er i tvil... Jeg kjenner godt til problemet. Jeg tok bleieskiftet mellom pupp1 og pupp2. Han sovnet kjapt ved pupp1, men så våknet han igjen på bleierommet og drakk av pupp2 etterpå.

Og siden hun er 4 uker allerede, er det nok ikke lenge før hun slutter å sovne så kjapt ved puppen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har en sønn på 4,5 mnd som jeg fullammer, men som får smaksprøver av grøt.

Jeg skjønner godt at du syns det er slitsomt å pumpe, det syntes jeg og i begynnelsen. Derfor gadd jeg nesten aldri gjøre det. Har du prøvd å vente lenger mellom måltidene? Det kan ofte bli en ond sirkel hvis du gir mat for ofte, så er hun ikke sulten nok til å gidde å spise nok. Derfor sovner hun kanskje heller etter litt. Noe som da betyr at hun ikke får spist så mye, men nok til å holde ut en time eller noe, da er det på'n igjen. Hvis du ikke har prøvd det før da, burde du prøve å la henne grine litt og ble ordentlig sulten mellom måltidene. Hun sulter ikke ihjel hvis du venter 3-4 timer.

Jeg hadde masse trøbbel med amminga i starten og ville bare gi opp en periode. Klarte ikke amme offentlig før han var 2 mnd, og gjør det fortsatt ikke hvis ikke jeg må. Blir fortsatt svett hvis junior slår seg vrang ved puppen, og særlig da hvis vi er utenfor huset... Det skjer innimellom.

Jeg vil som ammende mor selvfølgelig ikke anbefale deg å slutte med det, men du skal jo selv gjøre det du føler for. Det er så latterlig lettvindt med puppen når det går bra. Synd at du ikke ser det. Det er tøft i begynnelsen, men husk at dette bare er en liten periode av livet. Det går veldig fort etterhvert!

Skrevet

en må jo regne med at de suger ofte n\år de bare er en mnd!!!

Skrevet

MAN ER EN GOD MOR SELV OM MAN IKKE AMMER!!!!!

HERREGUD! Nå må det bli slutt på dette ammehysteriet. Det finnes ikke et annet sted i verden hvor det er så svart-hvite holdninger på dette som her i landet.

MM er selvsagt bra, men jeg personlig synes at det er mye verre med mødre som er blitt hjernevasket til å amme for en hver pris, slik at ungen er konstant urolig, grinete og sulten. De kan jo for svarte ikke si at "hei, du, jeg er så sulten, kan jeg ikke vœr så snill å få litt mat, ikke bare den derre jœvla puppen som det såvidt bare drypper av.

Sterke, stolte og ansvarlige mødre er de som tross dette grusomme ammepresset, skjønner sitt barns beste og gir det mat selv om det dessverre ikke blir fra puppen. Jeg var nemlig også ganske "redd" og usikker en periode da jeg måtte slutte og fullamme (jenta mi var da 2 mnd), men heldigvis hadde jeg nok bein i nese til å tenke mine egne tanker ganske fort.

Jeg mener at så lenge barnet ikke har kolikk (eller andre spesielle plager), så er det UNORMALT at det er veldig urolig, utilfreds og grinete når det er så lite. KANSKJE TRENGER DET BARE MER MAT???

Håper AMME-DEBATTEN forandrer seg her i Norge om noen år. Men det gjør det sikkert, for både forskning og synspunkter tar nye retninger hele tiden.

Dette er AMMETIDEN 2006, kanskje vi kommer til å få en LA ALLE BARN BLI METTE- tid innen noen år?

Skrevet

Jeg synes faktisk det var litt ego grunn til å slutte å amme jeg da.. Når du har melk, og får til ammingen synes jeg det er feil å slutte.

Alle mine har sovnet med puppen, og du kan vel ikke forlange at en baby på 4 uker skal ha mat etter klokka?

Det er faktisk slitsomt å få barn, kanskje du burde tenkt på det litt før?

Skrevet

Vil bare si meg enig i at man selvsagt skal prøve å få til ammingen.

Mulig at HI har gitt opp litt rask, men det synes jeg faktisk ikke er opp til oss å dømme.

Men mener også som sagt at det kanskje også er endel mødre som gir opp for seint, slik at barna deres er sultne og urolige i alt for lang tid!

Skrevet

Det gjorde lillegull her og den første tiden (2 første mnd). Trodde det var vanlig jeg?! Litt ¨strevsomt¨skal det da være å bli mamma og ;)

Skrevet

Er det mulig?

Det er helt normalt at en fire uker gammel baby sovner ved puppen, det ligger i deres natur! Dette er faktisk også en fin måte å få babyen til å sove på også, har du tenkt på det?

Etterhvert som hun blir større vil det gå lengre tid mellom ammingene, og hun suger seg ferdig fortere. Det er tøft i starten, sånn er det å få barn! Synes du burde tenke litt mer på barnet ditt enn deg selv ihvertfall noen uker til, da vil du oppdage at det går lettere også. Jeg kan nesten garantere deg at du en gang senere vil angre på at du ga opp ammingen på et så egoistisk grunnlag. Det er også fantastisk koselig å se den lille ligge der og kose seg med det beste hun vet i verden. Det kommer en dag da du innser at det er verdt slitet (jeg har vært der jeg og etter flere uker med sår, brystbetennelser osv, men det var verdt å holde ut!). Det går så fort til det punktet der du sitter med tårer i øynene når babyen ammer fordi det er så nydelig og fungerer bra.

Ingenting galt med mme, men du bør ihvertfall gi barnet den mm du har. Da har du ihvertfall gjort ditt for at ungen ikke skal få allergier o.a.

Litt langt dette, men håper du ikke gir deg. Om du gjør det er det selvfølgelig ditt valg og det kommer til å gå fint med barnet selvfølgelig, men fatter ikke at du vil gi opp av så egoistiske hensyn når ammingen fungerer...

Skrevet

Selvfølgelig er man en god mor selv om man ikke ammer...Men det var jo litt av en hodning da.."Gidder ikke" osv.

Skrevet

Hvorfor ikke kombinere mm og mme slik at du kommer deg litt ovenpå igjen. La pappa gi litt flaske og du kan amme av og til. Så har du melk når rutinene kommer igang og babyen ikke krever mat fullt så ofte.

Skrevet

Du har holdt ut lenge. Min sønn sovnet også ved puppen og det ble en ond sirkel med soving, sulten baby, gråting både for meg og baby, pumping, slitsomt, slitsomt. Beste dagen var da jeg bestemte meg for å slutte å stresse og bare gi MME. Det var den dagen jeg kom på at det tross alt var min baby og ikke helsesøsters. Nå er sønnen min en veldig mett og fornøyd unge. Drit i de som mener du skal "ofre" noen uker av livet ditt for å gi MM. Ærlig talt, det får være grenser til meninger. Ammingen går ikke glatt for alle.

Skrevet

gratulerer deg med vel gjennomført beslutning jeg!! det er ikke enkelt å bestemme seg for å gi opp det alle hyler i kor om hele tiden! jeg ammer ikke noe lenger, pumper meg fortsatt og klarer såvidt få ut til en porsjon i døgnet. snart legger jeg vekk pumpen for godt, og jeg gleder meg til den dagen!!

Skrevet

Voldsomt som det rabler for folk her inne da*ler* Ser noen nevne at slike debatter forekommer rett som det er og noen mistenker innlegget ditt for å være lagt ut for å provosere....Må innrømme at jeg blir litt lattermild. Om noe skulle vært skrevet for å provosere så ville jeg tippet på "du er ond om du ikke ammer"-innleggene....menmen...

Jeg har tre barn jeg;

Eldstemann gikk ikke å amme da han var tidlig født og sovnet ved brystet da det var for slitsomt for han, mens flasken trengte ikke så mye jobb. Pumpet i 2mnder og trodde jeg skulle dø av utmattelse. Pumpe en halvtime,maten en halvtime,kose og skifte en halvtime, og sove en halvtime før man må pumpe igjen....herrigud.....er jo ikke mye sundt? Ga da mme. Nå er han 9år og tøffeste gutten i gata.

Mellomstegutt ammet jeg i 6mnder. Da ville han ikke ha brystet lenger, antar det var fordi jeg var gravid igjen og hormoner visstnok kan påvirke smaken.

Minstemann er 5mnder og ammes fremdeles.

Så føler i grunn jeg har prøvd de fleste veiene jeg da*ler* Og ingen har vel noe med det? Hva med de som MÅ gi mme av grunner man ikke vet....finnes jo folk som ikke engang har bryster lengre....hvordan skal slike debatter få folk som ikke ammer til å føle seg? Det er jo ikke bare hovedinnlegger som leser disse svarene da....folk burde i grunn skamme seg er min oppfatning! Tenk på de som har større problemer....barn som ikke spiser i det hele tatt, eller ikke har tilgang på noe å gi dem.....

Oppgitt hilsen som ble veldig lang ser jeg....beklager til de som måtte lese helt hit*smiler*

Skrevet

Så flott at du har bestemt deg for å kombinere mm/mme. Så blir babyen mett og samtidig får noe av de viktige antistoffene. Fin løsning.

Lykke til :)

Skrevet

Hærregud!

Skjønner ikke hvordan dere uten vidre kan si hva dere mener om en person når dere ikke en gang kjenner til hele situasjonen. Fint for de som får til men for de som ikke får det til så er dere fantastiske til og få folk til og føle seg helt for jævlig....Snakk om og sitt laaangt oppå den høye hesten sin.

Er sikker på at HI ikke slutter fordi hun ikke "gidder" . Kansje bare dårlig formulert!?

Skrevet

Jenta mi var akkurat sånn,sovna med en gang hun fikk pupp i munnen,tror faktisk ikke jeg sov mer enn 3 timer hver natt på sykehuset.Satt på ammestua så å si hele natta for å få i henne litt.Du har sikkert prøvd det meste og jeg skjønner at det er slitsomt at hun henger i puppen hele tida,men du? Har du prøvd smokk? Mulig jeg er helt uttafor her,men hvis hun bare sovner er hun kanskje ikke skikkelig sulten,kanskje hun bare har

behov for å suge? Og jeg respekterer at du ikke vil amme offentlig,men er det fordi du er redd for å vise deg frem? Jeg pleier å sørge for å ha en dypt utringet singlet på meg under toppen min,da slipper jeg at hele magen henger ut.Så får du skjult puppen litt mer også...Men som sagt,all respekt for at ikke orker å prøve mer,amming faller ikke like naturlig for alle.

Uansett hva du velger,Lykke til:)

Skrevet

Syns du har tatt et klokt valg. Blir nok bedre for jenta di også, for dere begge :)

Gutten min har fått mme så godt som helt siden han ble født, han er så fornøyd :) Syns det er godt å vite hvor mye mat han får i seg. Koking og vasking av flasker kan være slitsomt, men etter en stund går det av seg selv :) Blir skikkelige folk av flaskebarn ;) Anbefaler varmt Dr Brown sine flasker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...