Gå til innhold

Har bestemt meg for å...

Anbefalte innlegg

Skrevet

slutte å amme.Gullet er 4 uker nå.Har prøvd...hun sovner ved puppen hele tiden,så det blir for slitsomt.Og den siste uka har jeg pumpet meg mange ganger om dagen,og det blir for slitsomt med vasking og koking hele tiden.Så nå blir det mme på fulltid.Blir folk av de på mme også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør det som er best for deg og babyen. Er som du sier, blir folk ut av mme-barn også: ). Min lille gutt fikk ikke til å suge så jeg måtte pumpe meg før, det var et hælvetes slit. Koking av pumpeutstyr, flasker, pumping og mating. Tok hele dagen og hele natta (pumpa flere ganger om natta).

Nå er han mme barn og har ikke dårlig samvittighet for det : )

Skrevet

Dersom du har bestemt deg, så har du jo det, men jeg synes det var en litt rar grunn til å slutte å amme jeg da...

Selvfølgelig blir det folk av de som får mme også, og jeg har full forståelse for de som er nødt til å gjøre det fordi de sliter seg ut, ikke får det til, har store plager eller at småen ikke tar puppen etc, men at hun sovner hver gang er jo bare et tegn på at hun har et kose og sugebehov...gir du flaske i tillegg for at hun skal få nok mat, legger hun bra på seg, tar hun smokken????

Du burde jo bare pumpe når du har spreng da, så jevner behovet og tilgangen seg ut etterhvert...jo mer du pumper så holder melkemengden seg oppe...men jeg vet jo ikke noe om hun får flaske i tillegg, legger godt på seg etc...

Blir sikkert så mye krangling fordi jeg skrev dette, så derfor er jeg

Skrevet

Klart det blir folk av mme-babyer. Jeg pumper, men vi har så mye allergi og eksem i familien at jeg vil gi Martin alle mulig sjanser for å unngå det.

Ps. Du trenger ikke koke flaskene så veldig mye lenger enn 6 uker

Skrevet

...og det er grunn nok synes du for å slutte å amme? Da synes jeg at du er skikkelig ego! Jeg er enig med deg at det blir folk av mme også,men grunnen du har til å slutte høres jo helt blåst ut ! Sorry...

Hvis hun sovner ved puppen så er det jo bare å stryke hun under foten eller i hånda,værre er det faktisk ikke...

Det blir jo faktisk enda mere koking og vasking da man bruker mme..babyen skal jo ha en ren falske hver 3 time...nei,dette synes jeg er for dumt!!

Skrevet

Ja,men du skriver at du ikke orker å vaske og koke noe mer...hva skal du gjøre med de flaskene til mme? De må jo vaskes og kokes de og!!!

Skrevet

Jeg ville gitt amminga sjansen litt lenger! Det er utrolig flott og enkelt når/om det etterhvert fungerer.

Vi hadde det på akkurat samme måte, hun sovnet og jeg hadde ikke nok melk, vi gav mme og vi kokte flasker og holdt på... men til slutt løsna det, og fy søren å mye enklere det er med amming enn med mme (når det fungerer). Løsningen for oss var homeopat, og etter ca 4-5 uker kunne jeg fullamme..

Skrevet

Jeg forstår deg godt! Har samme "problemet" jeg og. Hele dagen,kvelden og natta kan gå med til amming. Gutten min krever mye mat og har et stort suge/kose behov i tillegg, så han sovner kjapt når han ligger og koser seg med puppen, så om jeg legger han ned for endelig å kunne gjøre noe i huset, slappe av, etc, så vakner han igjen, for han er jo ikke mett:)En blir sliten når en ikke får søvn om natta for ungen skal ha pupp hele tiden. Jeg har begynt med mme på kvelden og kanskje en på natten om han slår seg helt vrang( hyler og stanger med åpen munn mot puppen uten å "finne" den, hele ungen spreller). Jeg ammer alltid før ungen får mme også, slik at brystene mine er såpass tømt at jeg ikke får spreng på natta. Jeg har ingen dårlig samvittighet for at han får erstatning i tillegg, for han får garantert like mye morsmelk som andre barn(så mye som han drikker). Han blir en helt annen gutt med mme, fordi han drikker seg mett, han smiler og "prater" som bare det...og det er deilig for en mor å se...Kanskje du også kan vurdere å kombinere med morsmelk og erstatning?

Skrevet

Hvis du likevel skal koke flasker daglig er det faktisk enklere, billigere og ikke minsy bedre hvis du pumper deg. Såpass kan man vel ofre seg, eller?

Skrevet

Men det ER jo helt overbevisende best for både deg og barnet om det får mm så lenge som mulig!

og du legger jo ut et litt provoserende innlegg så da må du forvente kvasse svar også...

det kan da ikke være sååå jævlig å måtte drasse på din egen nyfødte baby og amme den når den trenger det? det er lov å amme offentlig i norge...

Lille gutten min hang i puppen døgnet rundt han, jeg gråt av den minste ting fordi jeg var trøtt og sliten, men det gikk over etter 1-2 mnd. kan du ikke ofre bare noen få uker til av babyen din sitt liv???

jeg ble helt satt ut jeg nå. det er jo myyyyyye enklere og krever mindre av deg som mor å bare slenge frem puppen, enn å kjøpe mme, servere den passe varm og koke flasker..... tatt i betraktning av at babyen kun henger i puppen de første ukene...

Skrevet

Gjør det du føler er rett det er tross alt din baby. Nyt og elsk babyen din ikke bry deg om andres synser og meninger. Sender deg en stoooor kos vi alle er flotte og flinke mødre=0)

Skrevet

"ikke bry deg om andres synser og meninger" -hvorfor legge ut innlegg om det da...?

Skrevet

Unnskyld meg, men sånn er det faktisk ofte i begynnelsen når man får barn. Barnet er jo kun 4 uker. Personlig hadde jeg nok prøvd litt lenger for å gi barnet mitt det man vet er best. Det er nok ikke lenge før den lille våkner litt til og ammingen blir litt lettere. Men klart det er jo ditt valg og hvis du føler du har grunn nok for å gi det opp så er jo det greit.

Skrevet

Hun vil vel bare høre om det er andre med lik erfaring. Med det ammepresset som er blant mange er det sikkert godt å få litt støtte ikke bare bli revet hode av. Noen ganger trenger man å høre att det er DITT VALG =0).

Skrevet

Syns det virker som om innlegget er lagt ut for å lage nok en mm/mme debatt...

Et stadig tilbakevendende tema som engasjerer og provoserer mange!

Skrevet

Helt ærlig så syns jeg ikke 3-4 uker er så lenge å prøve å få det til på.

Jeg slet med akkurat det samme selv, og ikke fikk jeg nok melk heller.

Måtte "holde" gutten min våken ved å klemme på hender og føtter osv. Måtte ta i litt enkelte ganger (ikke bare stryking), men jeg klarte å gjennomføre 10 min. amming på hvert bryst før jeg gav flaske. Følte også at jeg omtrent ikke gjorde noe annet enn å amme de første ukene, men jeg syns at såpass skylder jeg den lille babyen min.

Ja, vet at det blir folk av de som får mme også, og takk og lov for det for min lille pode har fått det helt fra starten av. Og ja, det er også stort ammepress, og folk må selvfølgelig få gjøre akkurat som de vil.

Men andre må også få lov til å si sin mening når et slikt innlegg kommer.

Jeg syns at det er for "tynt" grunnlag å gi opp ammingen etter så kort tid, fordi hun sovner og at det er så slitsomt med vasking og koking.

Skrevet

"Har behov for å være utfor døren alene avogtil jeg uten å måtte stresse meg ihjel hjem igjen for å koke pumpen eller amme døgnet rundt"

Stakkars ungen din. Du må være en usedvanlig egoistisk mor!

Skrevet

For ett empatisk innlegg, not.

Har du ikke noe godt å si så ikke si det heller ikke anonymt. Det er flott att man sier hva en selv har gjort og hvorfor, men ikke døm en nybakt mor som har mange bekymringer. Du har sikkert hatt en eller annen bekymring selv som andre ser på som en liten bagatell.La oss støtte hverandre ikke tråkke hverandre ned =0)

Skrevet

Nei,dette innlegget må jo være lagt ut for å provosere???!!!

Er du så ego? Du har satt barn til verden også gidder du liksom ikke å amme? Tenk på de som virkelig ikke får til å amme da,og du slutter fordi det liksom er pes for deg?

dette med at de henger i puppen 24-7 er jo helt normalt,de fleste som ammer har jo vært igjennom det.

nei,synes grunnlaget ditt er for tynt,du gjør som du selv vil...men det er faktisk ikke rart folk reagerer på dette!

dette har ingenting med ammepress å gjøre,dette har bare noe med at du er skikkelig ego!!!

Skrevet

Men etterhvert er det jo såå praktisk å bare kunne slenge fram puppen! Mye mere styrete å dra rundt på flaske som må varmes, hvis du får til amminga skikkelig, og er på tur, e.l. Ferdig oppvarmet melk i puppen...

Skrevet

Har du tenkt på at hun kanskje kommer til å sovne like lett ved flaska som ved puppen? Hvis det er sugebehov hun har, hvorfor ikke prøve med smokk? Synes du gir lett opp, er redd du kommer til å angre hvis ikke du tenker deg nøye om. Ville også hørt med en ammehjelper, de har mange gode råd.

Skrevet

Nei,nettopp det er ikke babyen din som sliter.Det hun holder på med er jo helt normalt,pupp,kos og mamma`n sin!

Nei,du må ta et oppgjør med deg selv,for dette er for tynt!

Skrevet

Så da er hun ofte sulten, og da er det vel enklere å slenge frem puppen enn å lage mme og vaske/sterilisere flasker etter hvert bruk?

Skrevet

Det føles sikkert litt "klaustrofobisk" å være så bundet til babyen sin den første tida... Jeg holdt på å gå på veggene, innimellom, følte meg som en vandrende pupp! Men det er verdt slitet! Jeg synes også at du skal prøve litt til...

Skrevet

Dette er jo selvfølgelig helt opp til deg. Og du har fått mange forskjellige svar fra folk ser jeg.

Vi er jo så forskjellige alle sammen, og har så ulike meninger og syn på ting her i livet. Jeg for min del har et gutt som var ekstremt glad i puppen de første 6 mnd. Han elsket å ligge å kose til puppen, og kunne nok ha gjort det døgnet rundt om han fikk lov. De første 5 mnd. sovnet han omtrent bare til puppen, og ville ikke ta smokk. `Husker at jeg tenkte at det var veldig slitsomt i begynnelsen (de første 2 mnd.), dette også pga. at jeg var syk og han hadde kolikk. Men samtidig er det en veldig spesiell tid som jeg ikke får igjen. Jeg ville aldri sluttet å amme av den grunnen du gjør (men som sagt er vi jo veldig forskjellige).

Nå har gutten min hatt puppe nekt siden han var 7 1/2 mnd. Og vil bare ha pupp om morgen. Jeg savner den tiden da han var liten og puppen var det tryggeste på jord, samtidig som det er godt å se at han utvikler seg, og blir større. Det jeg husker at jeg tenkte da jeg var sliten, var at puppen faktisk var en trygghet for gutten min. Det var den beste og tryggeste plassen han fikk:)

Jeg gleder meg til neste baby, og håper jeg får til å amme han/hun også. Men dette er min erfaring, og den har vært god. Du har din erfaring, og må selv få lov til å avgjøre når det er nok for deg. Uavhengig av hva andre måtte mene og si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...