Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvorfor spise mat, som du kan få noe som skader barnet ditt.. hva er vitsen liksom?? e det ikke bedre å være på den sikkre siden.. ?? vordan får man toksoplasmose?

vil du vite mere om denne parasitten.. søk på ordet toksoplasmose på www.google.no

Mennesker smittes via avføring fra katter, for eksempel fra forurensede grønnsaker og frukt eller fra "kattetoaletter"/sandkasser. Vi kan også smittes ved å spise kjøtt som inneholder cyster med parasitter. Gravide som smittes kan overføre smitten til fosteret.

Gode råd

Gravide som ikke har vært smittet før eller ikke vet om de har vært smittet, kan ta noen enkle forholdsregler for å redusere smitterisikoen. Parasitten drepes av koking, steking, frysing og vasking med kokende vann.

* Husk alltid å vaske hendene etter at du har tatt på rått kjøtt, frukt, bær eller grønnsaker.

* Bruk hansker ved hagearbeid, og husk alltid å vaske hendene etterpå.

* Spis ikke rått kjøtt. Kjøtt bør alltid være gjennomstekt eller kokt.

* Frukt, bær og grønnsaker skal alltid vaskes før det spises.

* La andre stelle katten. Hvis den har en "sandkasse", skal andre tømme og rengjøre den hver dag. Ved å gjøre dette, kan man unngå at oocystene rekker å modne og dermed blir smittefarlige.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

må bare si.. jeg har to katter, men skifter ikke på kassen hver dag.. gubben tar seg av kasse skift, men jeg ta ellers stell av katten.. og ja, jeg spiste spekeskineke i går.. og i dag.. fordi jeg fikk høre av min lege at vakuum pakka kjøtt fra butikken, kan jeg spise fra den er åpnet og fire dager fremover.. og det var såååå godt :)

venter snart to mus i hus, og de er det jeg som må ta stellinga på.. dyr er noe som hjelper meg gjennom vanskelge tider, men klart jeg tar mine forhåndsregler, men å stelle katten gjør jeg selv.. bortsett fra doen.. :)

Skrevet

tenkte bare jeg skulle skrive at dete ikke er et angrep på noen. ser bare mange som spiser alt mulig som kan være skadelig. er akkurat blitt kalt hysterisk.. men jeg vil bare det som er til beste for mitt ufødte barn.. er det så galt egentlig?

Skrevet

Man må faktisk spise kattemøkka for å bli smitta... Og hvem gjør vel det!?!!!?

Skrevet

Herregud! Jeg skjønner ikke hvorfor en skal være så hysterisk til absolutt alt! Det går ikke an å være bekymret for alt hele tiden. Det gjør bare vondt verre. Herregud, før i tiden visste de jo ikke så mye hva de skulle spise ang det som KAN være farlig etc. Men det har da gått bra med de fleste, har det ikke? Det har til og med gått bra med barn som lå i mors mage mens mor røyket og kanskje i tillegg drakk! MEN ja, det øker kanskje risikoen for at noe galt skal skje, men det er ikke 100% sikkert at det skjer noe galt.

Vi hører også om at barn skal ligge på ryggen, magen eller på siden. Nå i dag skal de ligge på ryggen har de funnet ut. På 80-tallet skulle de ligge på magen etc. Men med de fleste har det gått bra!

Herregud så hysteriske folk er nå i dag! Prøv heller å glede deg over graviditeten, leve sunt og normalt og IKKE gå og bekymre deg for alt og ingen ting!!!

Skrevet

jeg kan faktisk risikere å bli påkjørt hver dag når jeg krysser veien utforbi huset mitt. Er gangfelt der og dobble sperrelinjer i fht forbikjøringer, desverre er det mange som blir påkjørt der og det kan være farlig det!!! Men jeg gjør det fordi om, bør jeg kanskje slutte da, spes mens jeg er gravid for det vil jo være skadelig for både meg og fosteret vist en bil treffer meg!!! ;) Bare så synd at jeg da ikke kan gå tur med hunden min for da MÅ jeg over denne veien:( Vanskelig valg dette!!!

Skrevet

Så vidt jeg vet så er de fleste imune mot toksoplasmose... Det pleier å utarte seg som en kraftig forskjøelse når man er smittet uten å være klar over det selv...

Synes det er rart at legen min ikke har sjekket meg for toksoplasmose, for jeg er i daglig kontakt med dyr og kunne tenkt meg å vite om jeg er imun eller ikke. Regner egentlig med at jeg er det...

Jeg skal til Malta i November og fikk beskjed om jeg automatisk ville bli testet for tokso etter tre uker... Godt det ikke er alt for varmt der når jeg reiser dit, for det var mye jeg ikke skulle spise...

Skrevet

Jeg er tjekket for toxoplasmose (hatt kat hele livet) Jeg er immun! Det er vanligt at gjøre i Danmark, når man er gravid. Sikker på, I kan blive tjekket hos legen, om I spørger. Det er lidt greit å vide, så trenger man ikke bekymre seg om det.

Man får ikke toxoplasmose ved at spise kattens etterladenskaper, da det smitter via luften, når det tørrer og bliver til lette partikler.

Skrevet

Merkelig reaksjon på noen her på dette innlegget.

Å forholde seg til de fem punktene som blir satt opp her er vel ikke å være hysterisk.

Jeg mener at en skal vaske frukt, bær og grønnsaker uannsett om en er gravid eller ikke. Synes ikke det er hysterisk.

Bruker nå alltid hansker når jeg jobber ute i hagen og vasker automatisk hendene når jeg tar av meg hanskene. Synes ikke det er hysterisk.

Dette å spise rått kjøtt høres ikke noe godt ut. Kan vel ikke gå under hysterisk å unngå det.

Katt kan jeg ikke med, så der kan jeg ikke si noe. Men legen min sa at hvis en ikke allerede var vant med dyr, så skulle en ikke anskaffe seg det under graviditeten. Spurte ikke hvorfor, fordi det er ikke aktuelt uannsett.

Det meste av innlegget går på renslighet, en er vel ikke hysterisk av å vaske henda med jevne mellomrom.

hmmmm.... tror jeg kjedet meg litt nå sålenge jeg gadd å skrive dette..

Skrevet

tanten min ble nettop klort av en av kattungene sine, og det endte nesten opp med blodforgiftning, hun merket det heldigvis i tide og fikk antibiotika.....Ikke bare toxo en bør være obs på.......

Skrevet

kan det smitte via luften? dvs man ikke kan ha katt da, hvis det kan smitte på den måten. har alltid hørt det er kattedoen som er det verste og at man bør vaske seg på hendene etter å ha kost med katten. vi har en liten katt som bruker doen, m sambo skifter den. har hatt katt hele livet jeg, m har ikke smitten i meg. dvs j faktisk er disponibel til å få den.....

Skrevet

men hva om man blir smittet, skjer det automatisk noe med barnet?

Skrevet

Er vel en liten overdrivelse at de fleste er immune mot toksoplasmose. Ca 10% er immune, 90% er det altså ikke. Før ble det sjekket rutinemessig på første svangerskapskontroll, og hvis en ikke var immun, ble det sjekket på hver eneste legekontroll deretter. (Dette var visst et spesielt toksoplasmoseprosjekt som de fant ut hadde lite for seg, toksoplasmose er så pass sjelden i Norge, at det er nesten ingen som blir smittet. Skal en derimot til Syden el, kan det være lurt å be om en toksoplasmosetest først, så vet en at en må være litt ekstra forsiktig hvis en ikke er immun.)

Skrevet

så du tror det med katt er litt overdrevent og? jeg er ikke imunn og har katt.... livredd for å bli smittet. mannen tar kassen og de tingene, men katten er veldig anhengi av meg, og kommer for å kose hele tiden... j vasker m på hendene etter hver gang vi koser, og putter aldri fingrene i munnen. j kan vel ikk bli helt hysterisk vel???

Skrevet

Nei, det trenger ikke skje noe med barnet. Smitten overføres til babyen i ca 23% av tilfellene (sjeldnere i 1.trim, oftere i 3.trim, men de mest alvorlige komplikasjonene skjer hvis mor blir smittet i 1.trim (fosterdød, hjerneskade, vannhode) Bare noen få av de fostrene som blir smittet utvikler symptomer. En av grunnene til at en anbefaler testing dersom en reiser til sydlige strøk, er at dersom en blir smittet, kan en behandles med antibiotika, og risikoen for at fosteret skades, blir mindre.

Tror det er feil at toksoplasmose smitter gjennom luften???? Og det er forresten vist at gravide som har katt, IKKE smittes oftere av toksoplasmose enn andre.

Gjest mammaen til Odin pluss 1imagen
Skrevet

Dere som sier at "før i tia spiste de alt og de ble jo ikke smitta", det er for i før i tia var ikke toksoplasmose utbredt her i Norge. Folk får gjøre hva de vil selv, e vet hva som er bra for barnet mitt, og har ikke tenkt å påføre det skader bare fordi e har lyst på spekeskinke!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Det eneste som er farlig med katt, er å være i direkte kontakt VIA MUNNEN med AVFØRINGEN til en infisert katt. Tror du kan slappe av jeg:-)

Leste nettopp en artikkel der en kvinne som skulle reise til Hellas forsikret at "nei, hun skulle ikke spise dårlig stekt katt med jord på:-)

Skrevet

Til anonym langt der oppe...;

å si at det har gått bra med alle barne som lå på magen på 80 tallet og at man må SPISE kattedrit for å få toxoplasmose, stemmer da absolutt ikke...

Krybbedød har jo gått ned med 80% (eller noe i den dur) siden de gikk ut å sa at barn måtte ligge på rygg... Spør du meg, har det noe å si...

Og en venninne av meg har toksoplasmose, og tviler på at hun har SPIST dritten til kattene sine.... Men så lenge hun ble infisert før hun ble gravid, så gjorde det ingenting for barnet. Måtte bare si det....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...