Gå til innhold

Fy mat!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser spørsmålet om servelat er fy mat, men hva med mårrpølse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vet jeg desverre ikke...men tror du kan se inne på mattilsynets sider for hva man skal unng¨å når man er gravid!

Skrevet

Mårrpølse kan du ikke spsie... det er speket mat...sånn som salami osv.. men servelat har jeg aldri hørt er fy mat... Kjøttet er jo varmebehandla...

Skrevet

HMM jeg spiser både servelat og salami ++.. er det sååå galt da.. tenk på hva de spiste før i tida da!!!..

:-).. jaja blir å fortsette med salamien iallefall...

Skrevet

skal ikke fortelle deg hva du skal eller ikke skal gjøre. men grunne til at vi ikke skal spise speke mat, er fordi vi kan få noe som heter toksoplasmose, dette kan føre til hjærnedød, og dødsfall.. (på spira di altså) dette kan vi også få av ukokt/ustekt fisk, kjøt. grønnsaker og frukt som ikke er vasket... + katteavføring...

så er det vell opp til deg, om du mener det ikke er så farlig. jeg spiser det i allefall ikke..

Skrevet

Hvor står det at vi kan få toksoplasmose av å spise spekemat... Siter det her er du snill!!!!!!!

Jeg spiser det jeg har lyst til!!!

Skrevet

Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar (se Skadelige bakterier og parasitter). Skadelige bakterier og parasitter kan gi deg infeksjoner som påvirker barnet ditt.

Sitat fra mattilsynet sine sider: http://matportalen.no/Emner/Gravide

Skrevet

Også dette tokso greine??? Det må jeg nemlig se skriftlig får å tro altså...

Skrevet

Blant de mikroorganismer som normalt forbindes med matforgiftning er det to som gravide bør være ekstra oppmerksom på: Listeria og Toxoplasma. Disse mikroorganismene kan skade fosteret uten å gi særlig kraftige symptomer hos moren. Eksempel på sykdomstegn hos moren kan være influensalignende symptomer. I verste fall kan en infeksjon føre til spontanabort eller medfødte skader hos barnet.

Listeria (Listeria monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer. Bakterien vokser raskt i romtemperatur, men også - i motsetning til mange andre bakterier - ved lave temperaturer, som for eksempel i kjøleskap. Vanligvis er det nødvendig med et svært høyt antall bakterier per gram matvare for at det skal oppstå sykdom. Bakterien dør ved oppvarming, men overlever frysing. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet og som spises uten oppvarming. Hvilke matvarer som er aktuelle, kan du lese om lengre ned.

Toxoplasma (Toxoplasma gondii) er en parasitt som forekommer i tarmkanalen hos katter. Mennesker kan bli smittet på to forskjellige måter:

Ved direkte eller indirekte kontakt med avføring fra katter. Direkte smitte fra katteavføring kan for eksempel skje ved at man gjør ren kattekassen eller klapper infiserte katter. Indirekte kan man bli smittet gjennom mat og drikke som er forurenset med avføring fra katter, for eksempel uvaskede grønnsaker eller frukt. Man kan også bli smittet gjennom kontakt med jord og sand der katter har gravd ned avføringen sin.

Ved å spise rått kjøtt fra dyr som er smittet med Toxoplasma. Parasitten finnes i kjøttet hos slike dyr, selv om dyrene ikke viser tegn til sykdom. Parasitten drepes ved at kjøttet gjennomkokes eller -stekes. Den drepes også ved dypfrysing i flere døgn ved minst -18 ° C. Derimot overlever den trolig graving og kaldrøking av kjøtt.

Dersom en gravid kvinne smittes for første gang under svangerskapet, kan parasitten overføres til fosteret og forårsake abort, misdannelser eller andre alvorlige skader på barnet, hvis ikke sykdommen behandles i tide. Personer som er smittet tidligere i livet, har antistoffer mot parasitten som beskytter fosteret mot infeksjon. I Norge har mellom 10 - 20 prosent av befolkningen antistoffer mot Toxoplasma. Helsepersonell kan undersøke om hver enkelt gravid har slike antistoffer ved å analysere en blodprøve. Rådene vedrørende Toxoplasma-parasitten gjelder først og fremst gravide som ikke med sikkerhet vet at de har beskyttende antistoffer.

Kjøtt

I rått kjøtt kan både Toxoplasma og Listeria finnes. Sørg for at alt kjøtt du spiser er fullstendig gjennomstekt, kokt eller grillet. Dette gjelder også hamburgere, kjøttkaker og lignende. Ikke smak på rått kjøtt mens du lager mat. Kjøkkenredskaper som har vært i kontakt med rått kjøtt, bør vaskes før de brukes til annen mat. Oppmalt kjøtt utgjør en større risiko enn annet kjøtt når det gjelder Toxoplasma. Oppskåret kjøttpålegg utgjør også en større risiko enn helt kjøtt når det gjelde Listeria. Unngå derfor oppskåret, vakuumpakket kjøttpålegg mot slutten av holdbarhetstiden. Vakuumpakket kjøttpålegg har flere ukers holdbarhet. Hvis pålegget er smittet av Listeria kan dermed mengden bakterier vokse til skadelig nivåer.

Skrevet

Helt enig med deg Mellus...............

Syntes det er litt vel mye hysteri om hva man ikke skal spise. Jeg venter nr 4 og spiser det jeg vil. Min lege sier at jeg kan spise det jeg vil (bare at jeg passer på å steke kjøttet skikkelig. Salami osv kan jeg bare spise.....

Skrevet

>Det sto her forresten

http://matportalen.no/Matportalen/Saker/1080642466.08

dette er det du ville ha skriftlig:

Ved å spise rått kjøtt fra dyr som er smittet med Toxoplasma. Parasitten finnes i kjøttet hos slike dyr, selv om dyrene ikke viser tegn til sykdom. Parasitten drepes ved at kjøttet gjennomkokes eller -stekes. Den drepes også ved dypfrysing i flere døgn ved minst -18 ° C. Derimot overlever den trolig graving og kaldrøking av kjøtt

Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar

salami er spekemat og derfor nei mat

Skrevet

Altfor mye hysteri... Jeg snakket en del med lege og jordmor i forrige svangerskap. Spurte begge om det var noe jeg ikke skal spise. Pga det jeg har lest osv... SPIS HVA DU VIL sa de BEGGE... Og det gjør jeg...

Hvis vi skal være sååå forsiktige hele tiden. Da kan vi snart ikke drikke melk heller da.. Det er det jo antibiotika i.. Hmmm det er jo ikke bra for barnet heller...

Men det er faktisk første gang jeg har fått svar på den toxo tingen.. og kjøtt.. Har bare hørt at det er i katteavføring. Så takk.. Men jeg bryr meg ikke fordet da ;)

Skrevet

Nei du gjør jo selvfølgelig som du vil, tenkte bare jeg kunne finne det til deg siden du spurte.

Sjansen for at det pålegget er smittet er jo liten, så det går som regel greit.

MEN mattilsynet er der jo for å beskytte oss forbrukere (selv om de ikke alltid gjør en god jobb), så jeg tenker meg ihvertfall om to ganger før jeg evt putter noe fra nei lista i munnen. men det er jo meg da

Skrevet

Matportalen og mattilsynet sine sider inneholder megder av stoff om hva vi bør unngå.

Jeg spiser saltpølse som mærra den blinde, men for dere som er bekymret for alt det gale som kan skje: det er bare å fryse spekematen først. Da tar du kverken på alle basseluskene som kan gi deg det ene og det andre. Selv er jeg ikke like "hysterisk". Jeg vet folk før meg har spist akkurat det samme, samt mye mer som egentlig er enda farligere, og det har gått fint. Joda, selvfølgelig ønsker jeg ikke å utsette bitteliten for noen risiko, men jeg har faktisk et behov for å spise. Legen mente det var lov å bruke hue. Jeg klarer å få imeg e brødskive med saltpølse, noe han mente var bedre enn å spy ved tanken på hva som helst annet pålegg. Men for all del: folk må få velge selv. Jeg tror det er mer opphauset enn nødvendig.

Skrevet

Ja jeg så det.. Takker for at jeg fikk det skriftlig...

Men bryr jeg meg?? Nei, sorry.. Er jeg sulten så er jeg sulten ;)

Skrevet

Jeg syns ikke selv jeg er hysterisk og bekymret for alt mulig, men jeg holder meg unna spekemat likevel. Min jordmor anbefalte det for å være på den sikre siden, og det er jeg enig i. Har veldig lyst på spekemat, men holder meg unna disse mnd. Hadde jeg først fått i meg disse parasittene og babyen min hadde blitt hjernedød eller død i seg selv pga av det, ville jeg nok ikke tilgitt meg selv. Det samme gjelder jo med alkohol, røyk osv. Jeg har jo lyst på, men klarer fint å holde meg unna. Det går jo fint an å spise og drikke andre ting enn rått kjøtt og vin i 9 mnd...

Men for all del, andre må spise så mye rått kjøtt de bare vil, jeg bare sier bare hva jeg gjør, slik som andre her inne!

Skrevet

jeg er veeldig glad i spekekjøtt og gjett om jeg ble glad da jordmor sa at hvis det hadde vært dypfryst (ikke sånn kjøleskapfrys inni kjøleskapet), men f eks i kombisap el stor fryser i min 3 døgn kunne man spise både spekekjøtt, fårepølse, salami ol.

dette tar liv av bakteriene på samme måte som varmebehandling gjør.

eneste man da skulle være forsiktig med er laks, gravet, røkt ol.

også ferskvannsfisk, ørret feks, skulle man være forsiktig med, men det kunne spises hvis fisken var under en kilo og så fersk som overhodet mulig.

alle kokte skinke/ kjøttprodukter kunne man trygt spise så lenge det ikke hadde lagt lenge åpent i kjøleskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...