Augustspire=) Skrevet 27. oktober 2006 #1 Skrevet 27. oktober 2006 jeg begynte i lære i august i år og har dermed ikke verdens beste lønn akkurat..hva skjer når jeg skal ha permisjon??fikk høre i dag av ei at jeg ikke hadde rett på noe mer enn lærlinglønna og barnetrygda.det blir jo ikke så veldig mye å leve for:/ må vel få noe mer støtte enn det?!
Elinord Skrevet 27. oktober 2006 #2 Skrevet 27. oktober 2006 bor du sammen med barnefar? for da er det minimalt du får... Jeg går deltid på skole og får 1800 kr i mnd. Pga at jeg bor sammen med barnefaren. Det skal dekke alt!!!! ubrukelig system...
#Aurora har tre gutter# Skrevet 27. oktober 2006 #3 Skrevet 27. oktober 2006 du må jobbe mins 6mnd...og vis du har termin i januar så har du kun jobber 5 mnd.Jobbet ikke noe får da?eller ?Du får jo den enggansstønaden på 33000kr.Er ikke helt sikker.
Augustspire=) Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 27. oktober 2006 får du ikke mer??ja det er jo helt fantastisk!tragisk system.ja bor i lag m barnefaren..der er ingen som klarer å leve på så lite!!skal liksom barnefaren måtte betale for alt da siden vi er studenter!
Augustspire=) Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 27. oktober 2006 jo jobbet fulltid før det..ja vet det,men det er jo enten lønn eller den engangsstønaden.
♥Spirevipp♥ Skrevet 27. oktober 2006 #6 Skrevet 27. oktober 2006 Hvis du har jobbet og tjent penger i 6 måneder av de siste 10 månedene før termin, har du rett på permisjonspenger. Alle har krav på engangsstønaden på litt over 30.000,- , men den faller bort når du har tjent for mye. Har også hørt at hvis inntekten har vært veldig lav i løpet av de 6 månedene at de ser litt på hva man evt. har tjent tidligere år. Hvis du trenger mer info, besøk denne: http://www.nav.no/page?id=263 Der finner du det meste av info. Hvis dere begge er studenter, vet jeg også at lånekassen kan bidra.
NydeligeGuttenKom05.03.07 Skrevet 27. oktober 2006 #7 Skrevet 27. oktober 2006 Hm.. dette lurer jeg også litt på.. Vet du hvor mye man må ha tjent for å ikke få engangsstønaden? Å gjelder det beløpet bare deg selv, eller legger dem sammen barnefaren sin inntekt også?
♥Spirevipp♥ Skrevet 27. oktober 2006 #8 Skrevet 27. oktober 2006 Jeg vet ikke akkurat summen for hva man må ha tjent, men så lenge du ikke har jobbet i i 6 måneder av de siste 10 så har du ikke rett på permisjonspengene og da vil du automatisk få engangstønaden. Dette gjelder kun deg selv. Det finnes en kalkulator inne på NAV sine sider som du kan fylle ut, og da også finne ut hva du har krav på og evt. hvor mye du kan få i mnd.
NydeligeGuttenKom05.03.07 Skrevet 27. oktober 2006 #9 Skrevet 27. oktober 2006 Å ja! Tenkte bare at jeg jobba ikke 100% før, begynte ikke med det før nå i august.. Så da har jeg nok rett på permisjonspenger.. Hehe hele systemet der er så vanskelig asså! Men takk for svar=)
♥Spirevipp♥ Skrevet 27. oktober 2006 #10 Skrevet 27. oktober 2006 Jeg har kun jobbet som vikar, og har nå en 50% stilling....men siden jeg får jobbet i de 6 månedene av de siste 10 som jeg snakket om, så får jeg permisjonspenger. Jeg få utbetalt ca. det jeg har i månedslønn nå! Bare hyggelig, slikt vet man når søsteren jobber på trygdekontoret...hehe
NydeligeGuttenKom05.03.07 Skrevet 27. oktober 2006 #11 Skrevet 27. oktober 2006 Hehe så kjekt å kjenne noe som jobber der da! Litt lettere enn å lete seg frem på nette.. Ha en god helg=)
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2006 #12 Skrevet 27. oktober 2006 har ikkje lest alle trådene her no, men merner du kan få støtte hos lånekassen.... du kan jo søke om stipend der når man er lærling, så da har du kanskje rett på fødselstipend. tjener du f.eks 2000kr i mnd, mene æ at dæm betale resteranes opp til 8000. går på skole så da får æ 80000 på 10 md, som blir fordelt da.. men d e nokka der vertfall.. ska ikkje si sikkert på de regalan, men
jippii Skrevet 28. oktober 2006 #13 Skrevet 28. oktober 2006 er man student eller lærling, så har man krav på penger ifra lånekassen ja.
Augustspire=) Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter #14 Skrevet 28. oktober 2006 ja jeg trodde også det..men fikk høre fra ei venninne at jeg ikke fikk det viss jeg ikke hadde rett på stipend i utgangspunktet!!altså-viss jeg IKKE var gravid..
Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #15 Skrevet 29. oktober 2006 Hvis det regnes som lønn, har du krav på den lønna (eventuelt 80% avhengig av permisjonens lengde) + barnetrygd og ikke noe mer enn det. Har du krav på støtte fra lånekassen så har de egne ordninger med stipend mens du er i permisjon. Kan lønne seg å sjekke om det er en mulighet
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2006 #16 Skrevet 29. oktober 2006 Hei! Hvis du har jobbet i 6 mnd som lærling når bebien kommer så har du rett på fødselpenger i lånekassen i tillegg til fødselpenger utifra lønna. Var lærling selv og hadde akuratt jobbet 6 mnd før permisjonen begynnte, Jeg fikk da 80 % av lærling lønn i ca 1 år + barnetrygd og 4000 i mnd av lånekassen som kalles fødselastipend. Samboeren min tjente da 360 000 pr år. mvh Alexsandra
Augustspire=) Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter #17 Skrevet 29. oktober 2006 så det vil si at hvis jeg begynte i lære 1august og permisjonen min starter 8 januar,så får jeg ingenting fra lånekassen?fordi det bare er 5mnd..for et opplegg!!
kom-som-bestilt Skrevet 29. oktober 2006 #18 Skrevet 29. oktober 2006 Men har du tjent noe før sommeren? For det regnes jo av de siste 10 mnd, og av de må du ha jobbet i 6mnd, og min 50 % i de 6.. Er vel ikke så lett å jukse med ansettelsesdatoer, men hadde vært fint om du starta som lærling 1. juli da, hehe.
Augustspire=) Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter #19 Skrevet 29. oktober 2006 ja jeg har jobbet i to år før dette..jobbet mellom 80-100% i månedene før jeg begynte i lære!hehe..nei tror ikke jeg skal ta sjansen på det nei:)så da kan d altså være at jeg får noe likevel??blir litt masete dette men har hørt så mye forskjellig..heh..å de tar jo ALDRI tlf i lånekassen!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå