Gå til innhold

Fødsel uten epidural

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke sprøyteskrekk, men epiduralen skremmer vettet av meg. Hele tanken på sprøyte i ryggraden, svekkede rier og tap av kontroll skremmer meg mer enn smertene.

Når jeg sier dette til venninner, både de som har født og de som ikke har så sier de: 'ja ja, bare vent med å si det til du ligger der du, hehe'. Jeg føler meg skikkelig fordummet, som om det bare er tomt prat, men det er ikke det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Hanne!

Har åsså tenkt mye på om det e ondt å få satt epidural?...

Tenke åsså på at når æ ligg der, vess æ har så ondt som nån sir dem har, trur æ man bare tar det...Man gjør alt førr å få det bedre....

Ikkje lett når man bynne å tenke på alt det som har me fødseln å gjøre, det e ganske så skremmanes, nu som det nærme sæ me stormskritt...

Men det går nok kjempefint skal du se!

Stor klem

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke har særlig lyst på epidural denne gangen. Jeg sleit veldig som du vet med lang og tung fødsel, og tror nok sett i etterkant at epiduralen gjorde at det tok litt ekstra tid. Jeg merket heller ikke særlig smertestillende effekt av den, siden jeg allerede var holdt på så lenge.

Det er da fullt mulig å ønske seg en epiduralfri fødsel!!! Og hvis du ar litt oppdatert på andre former for smertelindring så fins det da bøtter å spann å velge i, både medikamentell og ikke-medikanentell!

Jeg syns du skal fortsette å ønske en epiduralfri fødsel jeg. Hold mulighetene åpne selvsagt, du vet jo aldri om det kan hende epidural faktisk blir riktig for deg under fødsel, men ikke bry deg om de som kommer med sånne teite kommentarer! det er jo tross alt DU som skal føde barnet ditt, ikke alle andre :)

Skrevet

Jo, men cluet er det at jeg hyperventilerer bare jeg tenker på epidural, men fødselen i seg selv den skremmer meg ikke. Jeg føler for å lukke døra til epiduralen, for tanken stresser meg. Jeg har alltid taklet smerter ganske bra, og det kombinert med at jeg er kontrollfreak gjør at tanken på epidural skremmer livskiten ut av meg.

Det er sikkert hormonene som reagerer mer enn meg, men jeg hater virkelig når folk fordummer meg. De verste er faktisk de som aldri har født. Både mor, svigermor og ei venninne her som har fått nr. 2 er enige med meg. Om de mener at jeg lukker den døra før tiden og ikke aner hvilke smerter som venter meg så holder de iallefall kjeft om det og jatter med meg.

Skrevet

Takk for klemmen ronja81:) lenge siden jeg har sett deg:)

Skrevet

Håper du ikke misforsto meg nå... poenget med innlegget mitt var nemlig at jeg er enig med deg! Det er litt for mye fokus på denne epiduralen syns jeg, og at det er "uunnværlig". Jeg ville egentlig ikke ha det sist heller, og har veldig lite lyst på det denne gangen også. Jeg hater sprøyter! og de potensielle konsekvensene av epiduralen frister overhodet ikke!!!

Det er jo du som bestemmer fødselen, og hvis du sier fra til fødestedet (f.eks i fødebrevet) om at du ikke ønsker epidural så er det jo ingen som kommer til å tvinge deg heller. Enkelt og greit.

Skrevet

Kroppen produserer jo endorfiner når smertene blir store, og det virker bedøvende i seg selv. Selv har jeg en veldig god fødselsopplevelse uten smertestillende i baggagen og drømmer om at det får bli sånn med tredjemann også. Er som du, - livredd for epidural og andre inngrep, men ikke for selve fødselen.

Heldigvis er det ingen som kan tvinge i oss epidural hvis vi ikke ønsker det! Så steng døra og hold de tankene ute, er mitt råd:) Og lykke til, med eller uten!

Skrevet

Det går fint ann å føde uten epidural.

Har selv hatt 2 fødsler uten, og venter nå 3 mann. Satser på en fødsel uten epidural denne gangen også.

Mitt råd er slapp av, og gjør det du føler for er riktig for deg når selve fødselen er igang.

Lykke til.

Skrevet

Viss det er smerten ved å få en nål inn i ryggen som skremmer deg mest så kan jeg nesten garantere at det ikke kjennes. Det er stor forskjell på å sette bedøvelsen uten smerter i fra før og med kraftige rier. hadde epidural med begge mine fødsler og husker ikke at det var vondt å få satt den for jeg hadde så vondt i fra før. følg rådet fra piripiri(over) og gjør det som er riktig for deg når fødselen er i gang. jeg selv sier ja takk til epidural viss jeg får tilbudet om det denne gangen. klarer jeg meg uten er det ingen ting som er bedre.

Lykke til !!!

Skrevet

Ikke for å skremme noen eller ødelegge illusjoner - men det å sette epiduralen var for meg både vondt og skremmende.

Skrevet

Ka-ping: Jeg misforsto ikke, følte bare for å presisere:)

Alle: Takk for støtten. Den trengte jeg:) Jeg er ikke mest redd smerten ved å sette epiduralen i seg selv, men alt som følger med den.

Skrevet

Hei, har hatt epidural selv en gang, d var definetivt ikke vondt å sette. Uansett ville jeg aldri valgt den type smertelindring igjen, den bare halte ut fødselsforløpet. Den fysiske formen etter fødselen var heller ikke så sprek etter epiduralen. De to siste gangene har jeg kun brukt lysstgass, bruker du den på riktig måte er den suuuper.

Lykke til

Skrevet

Og hei - bare meg igjen. Fikk LT uten epi og er veldig fornøyd med det, denne gangen skal jeg jo forhåpentligvis på fødestua lokalt hvor det ikke er en mulighet engang... Her er det visst lystgass eller ingen ting, så det blir jo spennende:)

Du er forberedt på at fødsel er vondt? Da er du sikkert i stand til å si at "jeg vil helst unngå epidural, men er villig til å høre på medisinske råd hvis det skulle være nødvendig etter deres mening". Det gjorde jeg, så jeg fikk vel aldri tilbudet engang og slapp å bry meg om problemstillingen. Hvis man er veldig bombastisk kan det være at JM/lege ikke vil ta deg alvorlig hvis du ombestemmer deg. Tror ikke man kjenner stikket så voldsomt siden man jo har vondt allerede da pga rier osv, men er som deg skeptisk til alt det andre. Selv tåler jeg ikke medisiner videre bra, så det frister lite... Fikk steriltvannspapler og hadde fantastisk effekt av dem, og det regnes vel mest som tull av de fleste...:)

Men smertene fra fødselen? Ja, vondt, men det er det man har endorfiner til. Husker det ikke som noe verre på 1 cm åpning enn på 9 cm, for å si det slik:) Ikke hør på alle bedreviterne som er helt sikre på at du forandrer mening underveis - det er jo ikke deres fødsel?!?!?!?

Skrevet

Jeg fødte for 8 uker siden og fikk epidural. Alt jeg kjente var stikket til bedøvelsen, riene ble opprettholdt av drypp og jeg mistet ikke kontrollen, snarere tvert i mot. Min fødsel startet brått med 4 min mellom , da jeg kom til sykehuset var det 1-2 min mellom. Jeg følte jeg nesten ikke fikk puste og rakk ikke svare på spørsmål etc fra jordmor før neste ri kom. Så det å få epidural var en befrielse for meg. De fortsatte, men jeg kjente de ikke på samme måte.

Skrevet

Jeg er livredd for epiduralen jeg, og ser derfor ikke på det som et alternativ. Svimer av bare for en blodprøve jeg, og det er IKKE for at jeg syns det gjør vondt.

Fødte uten noe smertestillende sist, og tenkte faktisk aldri på at det var et alternativ. Men hadde en veldig lett og grei fødsel på 6 timer.

Så i utgangspunktet tenker jeg ikke på smertestillende denne gangen heller, men har jo i bakhodet at muligheten er der hvis det skulle bli nødvendig.

Smertene i forhold til fødselen skremmer meg ikke, men bare tanken på det stikket i ryggen gjør meg helt nummen i kroppen.....

Hadde tatt seg ut å svime av under fødselen ;)

Går det ann forresten??

Skrevet

Heisann!

Jeg forstår godt hva du mener! Jeg var også skeptisk til ALL smertelindring faktisk! Tanken på å ikke ha kontroll selv, på en måte! Jeg klarte meg i 5 timer uten smertelindring, og dette var under den hardeste fasen av fødselen, fra 3-4 cm til nesten full åpning.. Da ble riene såpass vonde at jeg sa til jordmor: Jeg tror jeg vil ha epidural! Jeg var fortsatt skreptisk da, og var ganske redd! men det gikk så fint! Kjente bare lokalbedøvelsen(vanlig sprøyte) og ikke den skumle nåla! og man har såpass mye annet å tenke på av smerter at man lar dem gjøre alt på deg!

Bare gå inn for å klare deg uten noe, siden du er skeptisk som jeg var, så ta det som det kommer heller! Du trenger jo ikke plent ha epidural..

Lykke til!! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...