Gå til innhold

Hjelp... Hva har vi i vente...?

Anbefalte innlegg

Hei hei alle sammen!

Vi søker etter noen svar, antydniger, og kanskje noen gode råd og tenker at dere kanskje er de rette å søke støtte hos... :o)

Vi er et par som svært gjerne ønsker barn i familien vår, aller helst mange, men akkurat nå så føler vi som i reklamen; "I would be happy with just the one" Jeg er 24 år og min kjære er 33 år, og vi er prøvere i vår 17pp nå...

Til tross for at vi er kommet til 17`ende måned så har vi enda ikke vært til noen utredning... Vi er litt redd for hva som venter oss, og er redd for at det skal bli stressende når utredningen er igang...

Er det noen som kan hjelpe oss med å fortelle litt om hva vi kan forvente oss fremover? hvilke undersøkelser? tidsmessig? hvilke alternativer/behandlinger finnes? generelt gode råd?

På forhånd vil vi si tusen tusen takk!! :o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6855051-hjelp-hva-har-vi-i-vente/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnen Collargol

Utredning kan ta lang tid og dersom dere skulle trenge hjelp til å bli gravide så tar det også lang tid.... SÅ det er egentlig bare å hoppe ut i det. Det blir samtale med legen for så å ta blodprøver. Mannen må levere en sædprøve og dersom alle blodprøver er i orden så blir det vel lap på deg.

Har ikke tid til å skrive mere nå, men jeg kan se om jeg ikke får skrevet litt mere utførlig senere.

Lykke til!

Hei på deg !

Skal forsøke å svare deg jeg, er i sluttfasen av utredninger nå etter å ha prøvd i, ja snart to år. Hva de gjør vil nok varierer noe fra sted til sted (har jeg lest meg til her på BIM), men følgende sjekkes:

1) Mannens sædkvalitet (og det er enkelt for menn; de hmm.. avlegger en prøve på glass :-)

2) Din hormonstatus (sjekker om du har eggløsning spontant og ellers nivå av div hormoner som østradiol, progesteron osv). Gjøres ved hjelp av flere blodprøver gjennom en hel syklus. Feil her kan korrigeres ved hjelp av flere typer tabletter (pergotime er et eks)

3) Hvordan eggstokkene og livmoren ellers ser ut. Sjekkes ved hjelp av innvendig UL (helt smertefritt). Her kan man finne ut om du har cyster på eggstokkene feks

4) Om du har åpne eggledere (kan sjekkes enten ved hjelp av lapraskopi (narkose) eller røngen med kontrast). Er det tett er det "greit"; da henviser de som oftest til IVF

De kan altså finne ut av det meste uten at du behøver narkose (unntak er endometriose som visstnok kun kan oppdages ved hjelp av lapraskopi). Personlig er jeg svært skeptisk til narkose dersom det ikke er strengt tatt nødvendig, men det er meg (fordi jeg er livredd for det)

Håper det hjalp noe. Det behøver ikke ta lang tid dette. Når vi kom igang rullet ballen, det er jeg som har holdt igjen fordi jeg er så nervøs for den siste undersøkelsen (eggledersaken).

Lykke til !! Og bruk jentene på BIM, mange hyggelige jenter her som kan svare på det meste !!

Klem

Hei hei Live74, og tuuuusen takk for et kjempebra svar!

Av en eller annen grunn så blir jeg bare mer og mer rolig i forhold til å starte utredningen etterhvert som svarenene fra dere kommer inn her. Begynner å glede meg litt nå kjenner jeg :o)

Å ja, dere jenter her inne på BIM er bare helt fantastiske!

Har vært mye her inne å lest, men har ikke skrevet så mye..., men nå følte jeg for å spørre endel da vi feiger litt ut... Har lyst til å starte utredning, men føler for å vite mer og kanskje man trenger et ganske kraftig spark bak ;o)

Stor klem

Hei igjen!

Du kan ta selve utredningen helt med ro !!Vi opplevde at det var godt å komme i gang, det er mye verre synes jeg å sitte der og lure (for det er så lett å lage seg fantasier om hva som kan være galt, hvorfor skjer det ingenting osv, jeg leste - og leser fremdeles alt som omhandler hva det kan være, men nå har jeg i det minste fått det redusert til at det bare kan være tette eggledere ellers havner vi i kategorien uforklarlige. ), og til slutt blir man helt nedslitt psykisk. Så start heller før det går for lang tid (hvis dere nå føler dere er klare for det), så slipper dere å lure så fælt.

Klem Live

Annonse

hei:)))

vi er i vår 20pp no og er ferdig utreda....

det vi har gjennomgått er følgende:

-innvendig UL for å sjekke cyster(ikke mindre enn 4 gang...hihi)

-blodprøver for å sjekke hormonnivået i kroppen.

-blodprøver for å sjekke om jeg har eggløysing(3 blodprøver på 1 mnd)

-sædprøve av han..måtte ta kontrollprøve også,da første var dårlig kvalitet.

-kontrastrøntgen av egglederne(som ikke var tette)

-ny UL og så ble jeg satt på metformin og pergotime...skal bruke 3 kurer hvis ikke blir gravid...

-hvis jeg ikke er blitt gravid til februar,så blir det IVF på oss...

ja-dette er det vi har gjort og det har tatt ca 1,5 år......

de sier fra du begynner utredninga og til ev IVF kan det ta mellom 2-4 ÅR....kommer an på hvor lang ventetid det er hos gyn og hvor lang ventetid det er på å få IVF...varierer fra sykehus til sykehus og til priv.praksis....

sånn...det var det....hehe:)

håper dette kan være til litt hjelp:)))

masse lykke til videre!!!!!!

Hmm... Vi får utredningen unnagjort på ni måneder vi (under det også, hvis jeg hadde tatt pergotime tablettene mine før...).. Det er sikkert forskjellig fra sted til sted. Men Moaas; eggleder røntgen; hva syntes du om den ?? Spør snart alle her jeg..

live 74:)

hei på deg:))))

jeg syntes eggleder-røntgen var helt grei...hørt mange skrekkhistorier om at det skulle gjøre så innmari vondt,men som jeg forklarte min søster:-det er 10000000 ganger vondere å sparke tåa i dørstokken...hihi....:)))))

men det er vel værre for enkelte...

spennende å se når kontrastveska glei rett igjenna egglederne...

helt grei og smertefri undersøkelse for min del...

er på pergo no,og har sånne grusomme hetetokter.........puh...

lykke til videre:))))

klemm:)))))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...