Gå til innhold

ang. smertelindring (samme som des.klubben)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har litt spørsmål.. Spesielt til dere som har født før og har litt erfaring med forskjellig smertelindring..

Jeg er veldig redd for smertelindring under fødselen fordi jeg er redd for å føle meg rusa.

Ble utsatt for overgrep for noen år siden, og etter det har jeg hatt problemer med "hallusinasjoner" hvis jeg for eksempel har drukket alkohol. Etter å ha lagt meg om kvelden da, så gjennomgår jeg hele hendelsen igjen.

Jeg fungerer helt fint i det daglige, men har sluttet å drikke pga dette.

Jeg er altså livredd for å bli "rusa" under fødselen, og dermed få panikk!

Hvordan er det med f.eks lystgass? Blir man litt "tussete" av det? Hva med epidural?

Håper dere vil svare meg selv om jeg velger å være anonym i dette innlegget.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville nok ha holdt meg unna lystgass, for det føles ut som om å være full.

Epidural fungerer veldig bra, og du får ikke noen psykiske bivirkner av den, så det kan fint anbefales.

Synes du skal at opp dette med jordmoren din! tror det kan være viktig med tanke på fødsel, slik at de ikke presser på deg noe du ikke skal få.

Skrevet

Samme her som hun overfor. Jeg hadde epidural under første fødsel og det var fantastisk. Bedøver deg fra magen og nedover, og ikke i hodet for å si det slik.

Under andre fødsel fikk jeg lystgass og det syntes jeg var helt grusomt. Fikk null smertelindring av det, men ble derimot ruset. Var for å si det slik en elendig rus.

Skrevet

Jeg følte meg rusa av lystgassen, syns det var kjempe-ekkelt. Men det fins jo masse ikke-medikamentell smertelindring som fungerer utrolig bra! Jeg prøvde vann, varme og akupunktur blant annet, og alt var veldig bra :)

Skrevet

sterilvannspapler er jo noe mange syns er gode greier. Det er rett og slett en ampull med sterilt vann som sprøytes inn rett under huden. Det er omtrent som et bistikk, drittvondt akkruat når det stikker, men så er det sånn at det naturlige smertelindringsoplegget til kroppen blir stimulert, og det fungerer visst... jeg har aldri prøvd det, men som sagt har jeg hørt mange som er fornøyd med det.

Skrevet

Takker så mye for svar!

Tror nok jeg skal holde meg langt unna lystgassen da i hvert fall!

Sterilvannspapler har jeg aldri hørt om før. Kanskje et alternativ det da.

Skrevet

Jeg har hört at Sterilvannspapler visst skal väre helt grusomt! De som har prövd det, sier ALDRI mer!! Det gjör visst vondere enn selve smertene du har fra för, og ikke alle syntest at det hjalp så mye mot smertene heller. Du kan si det sånn at det fungerer som at du flytter smerten til et annet sted, og derfor lindrer födselsmertene. Men mange har syntest at födselsmertene faktisk var mindre smertefulle enn smertene etter sterilvannspaplene. Så jeg har bestemt meg at jeg IKKE skal ta det! Men det er jo bare å pröve på!

Skrevet

Sterilvannspaplene skullevist være vonde,men det syns jeg ikke fikk vist 6stikk kjente stikkene bare

Skrevet

SpongeBob har prøvd sterilvannspapler og sier det fungerte knallbra på henne. Jeg har også to venninner som sier det samme. Så "alle" sitter ikke igjen med dårlige erfaringer etter det :) Og det er jo ikke medisin - bare ei sprøyte med vann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...